Misleidende Marktplaats advertentie?

Ik vind dit een misleidiende advertentie

• Ja
  • Nee
0 voters

Bouwjaar is niet hetzelfde als de datum van eerste toelating (= eerste kenteken).
Die is 23-10-2006.
Waarschijnlijk is het handelsvoorraad geweest met bouwjaar 2001.
In die zin is het wel misleidend, want in de advertentie staat bouwjaar 2006.

We hebben het hier wel eens gehad over internetoplichting via Marktplaats; criminelen die middels een valse advertentie (veel) geld uit je zakken trachten te kloppen.
Daarover gaat dit draadje niet.
Het gaat hier om een, naar mijn mening, misleidende advertentie van een gerenommeerde motorzaak.
Af en toe struin ik Marktplaats en andere koop-/verkoopsites af om te zien wat het aanbod is en hoe de prijzen liggen.
Zo stuitte ik op onderstaande advertentie van de redelijk grote motorzaak in het oosten van het land die een BMW R1150RT aanbied van het bouwjaar 2006.

Het is mij en velen van ons bekend dat de R1150RT in productie geweest is van 2001 t/m 2005.
Ik heb middels een reactie naar de verkoper een opmerking hierover gemaakt en kreeg letterlijk als antwoord:
motor is van 2001 maar in 2006 op naam gezet . dan is automatisch het bouwjaar 2006 . mvg hugo

Omdat nergens in de advertentie af te leiden valt dat deze motor fysiek van het bouwjaar 2001 is riekt dit naar mijn mening op zijn minst naar misleiding.
Kennelijk gaan de zaken bij deze zaak niet zo goed en probeert men op deze wijze een motor uit 2001 te verkopen voor een uit 2006.
Het lijkt me dat deze motorzaak toch een goede naam hoog te houden heeft?

Soms zijn de advertenties zo slecht dat ze op mijn lachspieren werken. Laatst bood iemand een mooie R1200GS aan en bestond het om de foto’s van de Jong in Enkhuizen te gebruiken.

Voor zover ik weet is het gebruikelijk in dealerland dat voorraad auto’s/motoren op kenteken worden gezet zodra er een klant voor is gevonden. Lease maatschappijen hebben zelfs vaak de policy dat vanaf half november er geen auto meer wordt geleverd aan een klant omdat ze vanwege (het moment van) de tenaamstelling liever wachten op januari vanwege de datum op het kenteken, het “Bouwjaar” dus.
Fabrikanten komen tegenwoordig al met het volgende modeljaar op de proppen als het voorjaar nog maar net begonnen is. Ook deze ontwikkeling past volgens mij in dezelfde denktrend. Voorraadbeheer wordt zo immers makkelijker te beheersen.
Opmerkelijk is dat het hier gaat om een wel heel lange wachtperiode voordat de eerste eigenaar zich aandiende. De adverteerder van deze R1150 kom je op het internet wel vaker tegen met praktijken waarvan je zou kunnen zeggen dat klantenbinding daar niet hoog in het vaandel staat.

gr v Ciske

vraag het chassis nummer, dan weet je het direct

Kleine correctie;
De 1150RT is t/m maart 2006 geproduceerd in de EU, en t/m februari 2006 in de US-uitvoering.

Maar doet verder natuurlijk niets af aan de grondslag van dit draadje.
Het lijkt mij ook inderdaad misleiding als je niet zo in de BMW scene zit en denkt dat je een jonge(re) BMW aanschaft versus de daadwerkelijk bouwjaar.
Check, check, dubbel-check voordat je iets aanschaft dus.
Maar dat heb ik zelf ook bemerkt toen ik mijn motor ging zoeken, blijkbaar is alles toegestaan om maar te verkopen in de voertuigen-wereld. :frowning:

Volgens de RDW is het eerste kenteken idd in 2006 afgegeven.
Maar het neemt niet weg dat de motor 5 jaar ouder is. Als het een bouwjaar 2006 zou zijn geweest mag je op zijn minst een twin-spark verwachten . . .
Een eerlijke dealer zou dat vermelden. :unamused:

Ik zou als argeloos geïnteresseerde zeker op mijn neus kijken en wellicht van de koop afzien als ik bij deze dealer te horen zou krijgen dat de motor eigenlijk van 2001 was.

Ben ik helemaal met je eens, maar niet iedereen die potentieel naar de 1150RT kijkt zal dit in 1e instantie weten en/of van het bestaan van twin-spark.
Twin-spark is “pas” per december 2002 geïntroduceerd, volgens mij. (dacht ik, maar weet ik niet zeker)

Je moet wel iets in die BMW scene zitten en/of er van weten, wil je dergelijke nuances/verschillen kennen. Denk ik.
Ik wist ook vrijwel niets van BMW’s totdat ik jou blog tegenkwam in 2009. _004

De uitzonderingen daargelaten, maar in de motorwereld wordt er in mijn optiek nog heel wat “gerommeld” wat dat betreft, helaas.

Zou het denkbaar kunnen zijn dat de verkoper zich vergist heeft in het noemen van feitelijk bouwjaar? Dat ie niet van 2001 is, maar slechts 1 jaar oud was op moment van kentekenregistratie; dus van 2005. Verkoper heeft in de gauwigheid het mailtje van Jos willen beantwoorden en dan is een foutje snel gemaakt.

Kijk, daar gaat het mijn nu om en is nu juist mijn grote bezwaar tegen deze advertentie met een misleidend karakter . . . . Een argeloze koper zou er met boter en suiker intrappen.

Maar laten we de mening van onze leden even peilen . . . . zie poll

Overigens stamt mijn R1100RT-blog stamt uit 2007 . . . :wink: en is daarna overgegaan in het R1100RT forum. Time flies . .

Geloof mij. Misleidendheid en druk vanuit “handelaren” kan tot verkeerde keuzes leiden van kopers …

Het is mij ook een keer overkomen, met mijn -1100- . Ik had deze gekocht voordat ik nog niet actief op het forum. Pas nadat ik klachten kreeg ben ik gaan zoeken. Na controle (tweede week in december) bij kenny kreeg ik de terugkoppeling dat ik blij moest zijn dat ik de kerst kon vieren thuis en dat mijn vrouw geen kaarsje op hoefde te steken. Er zat een scheur in het frame waar de voorvork doorheen gaat. Blijkbaar, achteraf, was de motor total loss geweest. Via, via, via kwam ik in contact met de vorige-eigenaar.

Helaas kon rechtsbijstand niets meer doen (Had al twee jaar op het voertuig gereden, dan sta je redelijk op je benen te trillen als kenny je de scheur laat zien). Ik zelf de keuze gemaakt om mijn motor te verkopen. Nu bijna 1,5 jaar later heb ik alweer bijna 20.000 km gereden op een -1150- . Deze was vooraf bekeken door Kenny, bij een volgende laat ik zo weer een motorkeuring doen _004 .

Groet,
Arjan

Simpelweg, de chassisnummer vragen en weet je het meteen!

Nou, dat hoeft niet. Men geeft zelf al aan dat de motor van 2001 is . . . :confused:

http://www.motorfreaks.nl/report/columns/eriks-column-mp-hs-23.html.

Zegt niet alles, maar deze handelaar lijkt niet erg betrouwbaar.

Als ik dit zo alles lees krijg ik dus een vieze smaak in den mond.
Want als je dit verkoopt in de adv en op kenteken als een 2006 hoeft ie nooit te vertellen dat het een 2001 eigenlijk is.
Hierdoor wordt je als klant nog meer bedonderd tot je er na een aantal jaren achterkomt en het te laat is.
Zaak failliet vogel gevlogen en jij zit ermee.

Een hele goede zaak Jos dat je dit zichtbaar en bespreekbaar maakt om als wakend oog toch mensen wakker te maken en ze aan het denken te zetten om goed op te letten.
Geld geef je maar 1 keer uit en dan graag ook aan hetgeen wat je wilt.

Denk dat als iedereen meedoet met goed opletten en het delen van dit soort praktijken we als goede club een nog betere familie worden.

Jos Top. _004

Juridisch gezien heeft Hugo gelijk… moet ik ruiterlijk erkennen. Volgens de RDW is het begrip bouwjaar gelijk aan de datum van de eerste toelating.
Men zou eigenlijk ook in de advertentie moeten vermelden wat het productiejaar is. Dan heb je nooit meer een discussie.

De handelaar heeft gelijk.
Volgens de RDW site is de eerste afgifte in NL van oktober 2006.
In de volksmond wordt met bouwjaar toch echt de datum van eerste afgifte in NL bedoeld en niet het werkelijk jaar van bouwen.
Al die voertuigen die in januari op kenteken worden gezet zullen toch een jaar eerder in elkaar zijn geschroefd.

Kennelijk heeft deze motor een jaar of 5 ergens stof staan te vergaren en de verkopert geeft dat ook grif toe op het mailtje van Jos.

Op kopers rust ook een onderzoeksplicht , dus ik zie het probleem niet zo.

Wel leuk Jos dat je weer RT gaat rijden !

Mijn inziens hoort een goede dealer te vermelden dat dit een overjarig model is.
Deed mijn dealer in Wormerveer namelijk wel toen ik een BMW F800ST kocht en daar is een prijs dan ook naar.

Dit betreft namelijk geen 2006 model meer dan toch?