Langzaam maar zeker ben ik steeds meer tevreden met mijn R80. Zoals verwacht moest ik wel een aantal dingen aanpassen.
1 Banden voor en achter vervangen De banden waren van 1997
2 R80 stickers op zijkapjes gezet
3 Remslang voor vervangen De remslang was van 1989 ( Wel grappig dat de remslang het zolang volgehouden heeft)
4 Alle olie en filter vervangen en remvloeistof natuurlijk ook
5 voorvorkolie en vorkveren vervangen ( Hyperpro)
6 Schokbreker achter vervangen ( Hyperpro)
7 Iridium bougies NGK
8 zadel schuim en bekleding laten vervangen
9 stuurkuipje gemonteerd had ik toevallig nog liggen.
10 aanslagrubbers van middenbok en zijstandaard vervangen. Ze zijn gemaakt van droprubber.
Nog wat meer dingen te doen. Synchroon stellen al een keer bekeken was allemaal weer net iets anders dan de R1100R. Maar eerst nog kopbouten aantrekken en kleppen stellen. Daarna ontstekingstijdstip controleren al denk ik niet dat afstellen nodig is. De motor loopt goed en de bougies hebben de juiste kleur. Dan nog een paar kogeltjes in het emissiesysteem stoppen op dit uit te schakelen. Dit systeem heeft niet echt een toegevoegde waarde en het laat de uitlaatklep nog warmer worden. En ik moet de startmotor nog smeren daar denk ik net pas weer aan.
En ik moet het standaard gereedschap nog aanvullen omdat er het een en ander ontbreekt.
Nee dit is geen grap. De Zwitserse en Amerikaanse uitvoering heeft een emissie systeem met een pijp die uitkomt vlakbij de uitlaatwartel. Ik schroef de wartels van de leiding los en stop er een 6mm kogel in van een fietslager . Misschien even kopen bij de fietsenmaker.
Kijk naar de pijp net onder de bocht van de uitlaat. Ik draai die leiding los en stop er een kogeltje in. Ik wil het systeem niet verwijderen anders houd ik wat loze gaten in de kap boven het blok. Maar meer tijdelijk uitschakelen. Zolang als hij in mijn bezit is. Heeft niet direct haast. De uitlaat moet ik ook nog een keer los maken. Dit moet je om de paar jaar een keer doen om te voorkomen dat de wartel van de uitlaat vast rot op de schroefdraad van de koppen.
Wanneer heb je tijd? Komende weekend is mijn werk weekend maar het weekend daarna ben ik vrij.
Correctie ik dacht dat ik het weekend daarna vrij was maar we hebben nog wat werk te doen in het oude huis van mijn ouders.
Aangezien ze naar een verpleeghuis gegaan zijn. Dus ook mijn vrij weekend waarschijnlijk druk bezig in het huis
Als dat allemaal klaar is kan ik weer gaan ontspannen/motorrijden . We hebben een beetje een zwaar jaar helaas maar zo is het leven.
Het emissiesysteem, is dat een soort van EGR (exhaust gas regeneration)? Dat is inderdaad altijd de moeite waard om (tijdelijk) af te dichten. Blokkeren heeft ook een gunstige invloed op verbruik.
Het systeem spuit lucht in het uitlaatkanaal en dat moet helpen om de onverbrande resten nog te verbranden. Met als nadeel dat de uitlaatklep veel warmer word. Het werkt via vacuumslangetjes en een aantal kleppen boven op het blok.
Oh, in feite een soort omgekeerd EGR dus… schone lucht in het uitlaatkanaal ipv uitlaatgas in je inlaatcircuit; die kende ik nog niet. Lijkt me ook niet vreselijk effectief, eerlijk gezegd.
Vandaag de vering getest van de voorvork. Veel minder duiken bij afremmen nu zelfs een flinke putdeksel in de weg is is geen probleem. Het zadel zit echt veel beter. Tevens nog reflectors gemonteerd op de voorvork. Waren origineel te bestellen bij de Hobbyist. Maar voor de bevestigingsboutjes en busjes moest ik toch naar Mofra. Moesten speciaal besteld worden.
Heb tevens nog wat gereedschap besteld om de gereedschapskit compleet te maken. De wielsleutel is niet leverbaar meer dus die heb
ik tweedehands gekocht.
Vandaag de uitlaat moeren een keer los gehad. Dit is iets wat bij de zogenaamde “airheads” regelmatig gedaan moet worden omdat de moer vastrot op het aluminium. Dit kan je voorkomen met wat copaslip . Ik had de sleutel hiervoor gekocht om ze los te draaien maar ze zaten muurvast. Aangezien ik geen brandertje heb ben ik maar lekker gaan rijden met de motor en bij terugkomst de sleutel weer erop gezet en een tik gegeven met een houten blok. Mijn rubber hamer is vast ergens verdwaalt in de schuur. Maar hij kwam los. Gelukkig was de schroefdraad goed . Eerst de motor af laten koelen en daarna de schroefdraad ingesmeert met copaslip en weer gemonteerd.
Daarna nog eens gekeken naar mijn achterlicht. Het lampje pas vervangen maar het ging telkens weer aan en uit als ik tegen het achterlicht aan tikte. Eerst dacht ik aan een massa probleem maar achteraf bleek dat het nieuwe lampje ook kapot was. Ik maar denken dat Philips lampjes niet meer dezelfde kwaliteit zijn maar Grundig lampjes zijn nog slechter.
Ik had bij het vernieuwen van de voorvorkveren beter gelijk de hele vork uit elkaar kunnen halen omdat bij één vorkpoot de keerring lekt. Dus vernieuw ik ze allebei maar en misschien monteer ik meteen balgen op de voorvork.
sized_P4110105.JPG
sized_P4110104.JPG
Dergelijke gele reflectors zitten ook op de Honda Shadow VT 800 van mijn vrouw. Deze zijn er echter af fabriek ingezet in een voorgeprofileerde vorm in de aluminium voorvork. Deze motor komt uit Californië (USA). Er zitten ook rode reflectors op de zijkant van het achterspatbord, waar dan wel weer de leren tassen overheen vallen . . .
Op Amerikaanse uitvoeringen zitten er vaak die reflectors voor en achter op. Ik heb ze ook op mijn R1100R toen gezet. Maar bij deze doe ik het alleen voor omdat ik reflectors op de koffers heb en deze er toch nooit afgaan aangezien ik geen topkoffer heb op deze motor. Een motor is uiteindelijk een stuk mooier zonder topkoffer, zeker al bij naked motoren zonder kuip. Dan is het evenwicht ineens niet goed. De topkoffer lijkt zo groot.
Vandaag weer even aan de motor gewerkt. Kopbouten aantrekken, klepspeling en axiale speling tuimelaars gecontroleerd. De motor had kort voor dat ik hem kocht een grote beurt gehad en ik moet toegeven dat de klepspeling perfect was afgesteld. Ik had het kunnen verwachten de motor loopt ook zo netjes.