mijn dame heeft een drankprobleem

hallo,

hierbij moet ik tot mijn schande een geheim verklappen. Mijn gepensioneerde politiedame, een 1150RT uit 2001, heeft namelijk een fors drankprobleem. Zo erg dat het verbruik niet eens in de poll voorkomt, nl 1:14. Na elke 280 km laat ze zich weer vollopen met 20 l benzine. Nu zult U zeggen “misschien heeft de berijder wel een polsprobleem”, maar dat durf ik toch te bestrijden. Ik hou haar keurig tussen de 3000 en 4000 tpm, en ik rij ook niet alleen maar korte ritjes of veel stadsverkeer. Veel heb ik gelezen over het zogenaamde KFR, hier heeft de dame geen last van (kan ook niet hoor ik U zeggen, dat ding staat zo rijk afgesteld dat je hier geen last van KUNT hebben…). Zou kunnen, vandaar ook mijn vraag. Kort geleden zijn de bestaande BRISK bougies vervangen door NGK iridium, oorzaak was nl dat de dame soms wat nukkig in de lage toeren was, met een soms bokkige acceleratie. Dat probleem was opgelost door de NGK’s. Verder zijn recentelijk door BMW Enschede de kleppen gesteld, gesynchroniseerd, en een O-ring van de injector vervangen. De dame bleef echter nog steeds erg dorstig. Gelukkig kan ik ook positieve dingen over haar melden: ze rookt niet, ze verbruikt vrijwel geen olie en haar prestaties zijn gewoon helemaal OK. Voor ik met haar naar Tactus ga, zijn er misschien nog suggesties? Kan het bv iets doms zijn dat de choke blijft hangen (staat wel in de 0-stand, maar wie weet)? Zijn er meer berijders van ex-overheidsfietsen die hier iets van herkennen? Ik hou me aanbevolen,

[groet]

Zit er een werkende Lambda sonde op als deze defect is en constant zegt dat het mengsel te arm staat zal de computer hem constant teveel benzine geven.
Als je haar aan de CO meter hangt wat zegt deze dan ?
Als je de CO waarde weet kom je al een eind verder.
Hoe zagen je bougies eruit wat was de kleur ook dat zegt wat over de verbranding en hoeveelheid brandstof wat er in de cilinders komt.
Heeft ze geen druiper ? (lekkende verstuiver zodat deze teveel of constant brandstof geeft)


Fred

De choke zal het niet zijn omdat die alleen het stationair toerental hoger maakt. Is je luchtfilter ook vrij nieuw? Het verbruik gaat ook een beetje omhoog met de leeftijd. Hoeveel kilometers staan er nu op? Wat is het verbruik puur met bij alleen snelweg gebruik? Als de lambda sonde niet werkt gaat hij toch naar iets rond de 1,5 Co percentage dacht ik.
Ik stel daar mijn motor standaard op af en ik kan op zijn zuinigst op net over de 1 op 20 uitkomen. Maar als ik regelmatig in de stad rijd of boven de 120km per uur rijd gaat bij mij het verbruik ook flink omhoog

20150419_201232.jpg
De dame heeft er 112.000 km op zitten. Niet meer zo piep dus, maar nog wel kwiek. Het luchtfilter heb ik bekeken en schoongemaakt, was niet echt vies. Het verbruik puur alleen bij snelweggebruik zou ik niet weten, de rondjes die ik maak zijn buitenaf, meestal 80 km wegen. Rijden op de snelweg is niet mijn hobby. Ik heb een paar foto’s bijgevoegd van de oude Brisks en de NGK’s die ik er net even uitgedraaid heb. Er is een kleurverschil te zien tussen de linker- en rechter bougie. Rechts heeft een wat meer koffiebruine kleur, links is iets donkerder. Ook tussen de Brisks zit wat verschil, ik weet alleen niet meer welke bougie in welke cylinder zat.
Fred hoe kan ik zien of een verstuiver lekt? Ze is nog niet incontinent geweest.
20150419_201149.jpg

Lambdasonde niet ok, injectors schoon laten maken (bij APS, kost een paar tientjes), compressiemeting, valse lucht, speling op gaskleppen, afstelling TPS. Ter indicatie: bij rustig rijden haal ik 1:20, bij vlot rijden 1:17, beiden op snelweg.

Volgens de kleur van de NGK bougies zou ik zeggen dat het mengsel niet te rijk is. Ik vind ze eigenlijk nog vrij licht. Soms is een goede snelweg rit wel eens goed om de motor een beetje zuiver te krijgen. Misschien dat injectors reinigen wat effect kan hebben zoals Bert al aangaf. Mijn ervaringen met oude injectors zijn ook dat er op een gegeven moment geen echte verstuiving is maar meer zo’n pis straal en dat wil je nou weer niet in een motor. Dat verbrand namelijk een stuk minder goed en het betekend dus veel onverbrande benzinedelen en dus een hoger verbruik. Maar misschien dat een injector reiniger toevoegen al een gunstig effect op je verbruik kan hebben. Maar nogmaals de kleur van de bougies zegt mij dat het mengsel niet te rijk staat.

Baird,

Wie of wat is APS?

Kijk ook eens of de remblokken niet blijven hangen - ze mogen wel iets aanliggen, maar wielen moeten toch makkelijk rond te draaien zijn. Is dat niet het geval dan de remklauwen/zuigers schoonmaken.

gr. Dick

http://aps-bv.nl/

Daar kan je de injectors laten reinigen. Wij hadden ook jaren een APS hier maar nog niet gekeken of hij hier ook nog steeds bestaat. Wij lieten er dynamo’s reviseren en ze leveren goed werk.

De ijectors even demonteren en naar een boschdienst of ander bedrijf bij je in de buurt die een testbank heft en een ultrasoon schoonmaak apparaat.
Zodat je de verstuivers kan testen en enventueel laten reinigen.
Ik weet niet waar bij in de buurt een geode zit even rondkijken op internet of volg de link die je van Baird kreeg.
Aan de bougies te zien zie je dat de ene een andere verbanding ik zou het eerst kijken waar de donkere ingezeten heft.
Lijkt erop dat deze een mindere verbranding heft dan de mooie lichtte kleur.
Er zijn ook boschdiensten of motorbedrijf welke een CO meter hebben special voor motorfietsen, moet je even kijken of je voordat de uitlaten van de BMW samenkomen of er een mogenlijkheid is voor het aansluiten van een leiding zo niet boren ze een gaatje in de uitlaat en zetten er een insert in.
via deze insert kan je de afzonderlijke CO waarde van je cilinders meten en kan je dus uitzoeken van welke cylinder het problem komt.
Vooral bij 4 cilinders met een 4 in 1 is dit makkkelijk weet je meteen welke carburateur of injector je moet hebben.
Maar voor je dat doet eerst even de injectors laten controleren en reinigen als het dan nog zo is volgende stap.



Fred

Ik vind de bougie met de hele lichte kleur nou weer net een beeld geven van een motor die vrij arm loopt of misschien valse lucht kreeg. Een goede bougiekleur is niet wit in ieder geval. Meer zo’n lichtbruine koffiekleur . Het zou zelfs kunnen dat er één injector lekt maar dan zou hij bij het starten even niet mooi lopen in het begin om daarna weer fatsoenlijk te lopen als hij warmer is.

Hallo,

allemaal bedankt voor de tips.

Dick, de remmerij is onlangs door mij aan de voorzijde geheel gereviseerd (nieuwe o-ringen en remcylinders), achter heb ik alleen de o-ringen gereinigd. De remmen lopen niet (meer) aan. Goeie tip overigens.

Over de lambdasonde: kan ik hier wat aan meten? En zo ja, wat zijn dan de grenswaarden? Tweedehands zijn ze ook te koop, is dit evt aan te bevelen?

Over de verstuivers: ik zie op Youtube nogal wat filmpjes over het zelf reinigen ervan (zoek op “clean injector”). Zou dit bij een 1150RT ook kunnen? Heeft iemand dit wel eens gedaan? Ze zetten er dan gewoon een spuitbus met choke cleaner oid op, 12V om de klep te openen en blazen maar. Lijkt niet moeilijk.

Over valse lucht: tijdens de beurt is een van de ringen om de rubber mof (bij de carburateur) strakker gedraaid, deze zat te los. Of er verder lekkage is durf ik als leek natuurlijk niet te zeggen. De motor loopt vanaf het starten gelijkmatig.

Over CO meten: dit kan dus niet bij de eerste de beste autoboer begrijp ik?

DE speurtocht gaat verder… ik hou jullie op de hoogte.

[groet]

ja, maar da’s ook te zeggen dat de donkerde bougie duidt aan te rijk een mengsel. De mijne liggen iets dichterbij de lichter gekleurd, maar dan gelijk.
Of de inspuiters worden vieze, of misschien een lucht lekkage op de lichter gekleurd cilinder wordt geprobeerd door het ECU in de balans te houden door een rijker mengsel in beide cilinders in te spuiten.
Controleer rond de inlaten voor kapot rubber en de vacuum meting buis dat de rubber capjes nog goed zijn.

CO meten kan bij iedereen maar je hebt er weinig aan . Je kan met één uitlaat geen verschil tussen links en rechts zien. Ik meet bij wel het CO soms omdat ik een potmeter heb en ik moet het op de juiste waarde instellen. Het is wel een goed idee om de injectors te laten testen en reinigen. Dan weet je tevens of hij niet lekt en of hij nog goed is. Al zou een brandstofsysteem reiniger misschien ook al iets doen.

spark-plugs-guide.jpg
Deze tabel geeft een idee van de juiste bougiekleur.

Informatief tabelletje! Misschien nog wel goed om even de bron te vermelden.

[groet]

Bert M

Zoals gezegd kan dit alleen als je een insert in de uitlaat monteerd zoals vermeld in mijn vorige verhaal, en meet je dus de afzonderlijke cilinders.

Fred

Nog even dit ben net het FORUM aan het doorkijken en nu het volgende, zit ik een artikel over KFR te lezen wordt ik wakker !
Net als bij het opstarten van de koude motor geeft de temperatuursensor van je inlaat een waarde af en deze waarde bepaald de hoeveelheid ingespoten brandstof bij een koude motor.
Je hebt toch niet een KFR recyceler er tussen zitten zodat deze aangeeft dat je constant met een koude motor rijdt en hij dus steed teveel bransdstof inspuit ???
Ook kan het zo zijn dat de temperatuursensor defect is of een hoge overgangs weerstand heeft ook dit geeft veroorzaakt meer brandstof inspuiting.
Tevens weet ik niet of de computer van de BMW dealer de waarde meet van de temperatuursensor als je deze aansluit en ziet of deze goed of fout is.
Het kan dus zijn dat je weerstand (PTC of NTC weerstand ) niet goed is.
Dus even de juiste waarde opvragen en doormeten in koude toestand en in warme toestand, de beide waardes even opvragen en dan doormeten.
Het kan een oorzaak zijn van je brandstof verbruik.

Zo nu de slaap uit mijn ogen wrijven.

Fred

Als het mengsel constant te rijk is zijn je bougies heel donker dat is dus hier niet het geval.

Juist, Ton - de getoonde bougies geven in ieder geval GEEN te rijk mengsel aan.

gr. Dick