Laatst het luchtfilter bekeken en nu bleek deze behoorlijk vies te zijn en behoorlijk wat vliegjes (bugs) er in.
Dus toe aan vervanging.
Nu las ik hier op het forum van leden die het standaard filter al hadden vervangen van een van K&N
zie site http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=BM-0400
Nu heb ik verder geen last van KFR (klop klop) nu mijn vraag dient de motor hierop te worden afgesteld?
of kan ik simpel het filter vervangen zonder verdere aanpassingen?
En heeft iemand nog aanvullingen op het geluid en evt. het verbruik e.d.?
Volgens mij hoeft het niet maar kan het samengaan met chiptuning. Lees het stukje maar eens van Overeem Carworks die het voor auto uitvoert. http://www.overeemcarworks.nl/filters.html
das een mooi stukje informatie, Chiptuning hoeft van mij niet zo. ben erg tevreden hoe het motortje nu loopt.
dus zal binnenkort zo,n filter bestellen. en wat winst in het vermogen is altijd welkom
Een kleine kanttekening bij een openluchtfilter is dat deze niet geheel de filter werking heeft zoals een papieren luchtfilter ik gebruik hem al jaren in mijn andere motorfiets en zie dat het filterhuis wel vol ligt met zand ,ondanks dat de bmc filter goed doorweekt is met olie.
Dit is met alle openfilters het geval ( word helaas niet verteld wel anders beweerd)
Dus wees wees er wel bewust van van, zand schuurt je cilinder en zuigerveren
Ik maak zelf om de paar duizend kilometer het papieren luchtfilter en de airbox schoon met een stofzuiger, als je ziet wat er dan iedere keer uit/afkomt verbaas je je er over dat er nog lucht doorkomt. Zo’n open luchtfilter is leuk voor de racerij, mensen die hard willen gaan of toch om de paar jaar hun fiets inruilen en de ellende aan een ander verkopen.
Als je de zelfde filterwerking wilt behouden als een papieren filter zul je het doorstroom oppervlak beduidend moeten vergroten, dat kan op een paar manieren maar dat voert een beetje ver hier.
De andere motor die ik heb is wel een racemotor maar in hetfilterhuis zelf, als je hem demonteerd zit overal zand die plakt vast er zit een dunne film olie in het huis(van de caterventilatie) dus de rest gaat zo door de motor.
En bij lang lopers zoals de bmw zou ik toch wat voorzichtiger zijn met zoiets.
Ik doe het in elk geval niet bij mijn bmw .
vermogen winst word er beweert het gekke is dat je bij race motor soms vermogen verliest de lucht gaat er te makkelijk door bij lage toerentallen dit resulteert in een lagere vermogen dan wel koppel bij hogere toerentallen dan zit ik denk ik rond de 8000 dan is het weer anders.
Als je iets doet aan het traject luchtinlaat tot en met de einddemper, moet je de motor feitelijk opnieuw afstellen. Ik heb vorig jaar een K&N filter geplaatst, en tijdens de beurt mijn uitlaatbochten vervangen door dikkere exemplaren. De motor is opnieuw afgesteld en liep als een zonnetje. Dit in tegenstelling tot wat sommigen beweerden. Het verbruik is niet omhoog gegaan; eerder omlaag, maar keiharde cijfers ontbreken.
Onlangs heb ik dan ook nog een andere uitlaat (Remus) gemonteerd en als mijn 850 al last had van KFR, is ook dat laatste beetje weg. Hij had een heel klein beetje dat inhouden, maar nu niet meer. Eerdaags is ie weer terug van de beurt en is ie weer helemaal afgesteld, dus verwacht ik dat ie weer heerlijk loopt. Geen centje pijn.
Zand kan er inderdaad doorheen, maar dan wel heeeeel fijn zand en wat stof misschien. Een K&N filter wordt dan ook afgeraden voor de Sahara. Maar als je over een zandweg rijdt, zullen er echt geen korrels doorheen komen. Ik heb mijn luchtfilter onlangs schoongemaakt en ik merkte dat ik 'm er niet helemaal goed in had zitten (deksel er verkeer op gedaan) en ik had onderin een beetje rommer liggen. Maar het fijne rode stof dat overal onder de kuip zat, heb ik niet aangetroffen in mijn luchtfilterhuis. Wél in het luchtfilter zelf.
Ergo: ik denk dat het best meevalt. En als dit echt een probleem zou zijn, zou je er meer over horen denk ik. Het is niet zo dat niemand met een K&N filter rijdt natuurlijk. Er wordt hier en daar wel eens beweerd dat die dingen slecht zouden zijn. De olie zou in de motor komen met allerlei nare gevolgen, maar meer dan een enkeling die een kruistocht tegen K&N voert is het niet. Hetzelfde kun je lezen over de sludge cleaner enzo. Voorlopig heb ik er goede ervaringen mee, en de praktijk is wat telt.
Helaas dan je zelf vermoed word er inderdaad toch vaak voor gewaarschuwd.
In Amt dit is een technischvak blad stond ook weer een artikel met foto’s over dit soort filters en schade die ze kunnen aanrichten.
Als jij nog geen problemen kent, wil niet zeggen dat er helemaal niets mis aan het gaan is met je brommer.
Wat ik weer in de auto wereld zie is dat men zelfs voor een papierfilter een schuimfilter plakken .dit zie ik dat voornamelijk bij diesels die weer hoge km standen moeten kunnen draaien.
Zelf heb ik ook een kn in mijn racer zitten en daar kom ik dus toch de zelfde dingen tegen waar voor word gewaarschuwd.
Uit eindelijk moet iedereen lekker zelf weten wat men doet bedoel als je je motor maar een paar jaar wilt houden zal hij niet gelijk stuk lopen .
Een hoge luchtdoorlaat heeft niks te maken met minder filteren van de lucht. Maar een groter oppervlak voor de lucht om door het filter te gaan. Een normaal motor of auto luchtfilter is ook niet geschikt om bijvoorbeeld door de woestijn te rijden omdat dat zo dicht zou zitten. Zand wat in een luchtfilter huis ligt zegt niks. Waar het om gaat is dat het niet door de filter en in de motor gaat.