LMM LuchtMassaMeter waardes?

In mijn zoektocht naar het “hikken” wat mijn fiets doet ben ik weer wat verder.
De bougies zijn nogal droog zwart. Dat geeft waarschijnlijk aan dat ie te rijk loopt.
Voor zover ik weet heeft de R 2 sensoren die hij gebruikt om het mengsel te bepalen, te weten de TPS en de LMM.
Nu bedacht ik, wat als de LMM defect is? Ik koppel hem af, dan gaat ie vast in noodloop.
Zo geschiedde, LMM afgekoppeld = veel beter rijdende fiets! Nog niet 100%, maar zeker 90. Het gehik is dan nagenoeg weg.
Kan ik de LMM controleren? Het is toch gewoon een NTC / PTC? Wat zijn de waardes die hij aan moet geven bij welke temperatuur?

groeten,

Aernout

Ik weet niet over welk type BMW jij spreekt, maar mijn inziens is er nooit een LMM op een boxer toegepast. Ik ben benieuwd.

R850RT. Hij zit er toch echt in …:wink:

Deze dus. Grt en
Screenshot_20220921-233046_Chrome.jpg

Dit is een temperatuursensor om de binnenkomende lucht te meten. Een LMM is alleen op de eerste K100 gebruikt, nooit op een boxer.

Als je de stand van de gasklep weet via de TPS, het toerental en de temperatuur van de inkomende lucht dan heb je via een omweg een luchtmassameter en kun je dus uitrekenen hoeveel brandstof er ingespoten moet worden, en dat gebeurd dus ook door de Motronic op basis van de geselecteerde mapping …

Motoren met een LMM hebben niet een traploze TPS zoals jij (Baird) op je motor hebt. Deze hebben een aan/uit TPS.

De motronic’s van boxers hebben idd geen gegevens over de hoeveelheid lucht nodig. Naast de onderdelen die jij noemt, is informatie van de lambda-sensor wel nodig. Mocht deze niet gemonteerd zijn, dan is een potentiometer gemonteerd om deze informatie te geven.

Wat Nout gedaan heeft is de temperatuursensor losgenomen. Motor gaat dan in noodloop. Onstekingstijdstip wordt verlaat en de motor geeft meer brandstof, loopt rijker. Hiermee wordt wordt oververhitting tegengegaan.

Je kan hiermee niet concluderen dat de temperatuursensor defect is.

Klopt, de feedback van de Lambda sensor was ik even vergeten :wink: