Levensduur Schuberth C3 Pro helm

Ik heb nu ruim een jaar een Schubert C3 Pro helm (polycarbonaat) en vraag mij af wat de levensduur van deze helm is. Ik ben een mooiweer rijder en dus staat mijn RT tijdens de winter still. Heel veel km rij ik niet per jaar en dus wordt de helm ook niet erg intensief gebruikt.

Ik overweeg een originele headset van Schubert aan te schaffen maar die kosten een vermogen!! Als ik mijn helm om veiligheidsredenen om de 5 jaar moet gaan vervangen, dan schaf ik mij zo’n headset niet aan. Wel een mooi systeem natuurlijk.

Wat is nu de gemiddelde levensduur van een polycarbonaat helm?

Ik heb een scala rider g4 aan mijn shubert helm zitten.
Werkt voor mij perfect.

Na 5 jaar begin ik de aanschaf van een nieuwe helm wel te overwegen.
En na 7 jaar heb ik hem zeker vervangen. In de tussentijd kom ik vast ergens een mooie aanbieding tegen.
En ja, ik rij ook met een Schuberth op mijn knar.

BTW: bij mij zit er een Sena 5 op die ik louter voor de navi gebruik. Werkt prima en kan mee naar de volgende helm. Voor € 120 ben je klaar.

Kijk eens op de volgende site:
http://www.arbo-online.nl/artikelen/de-levensduur-van-een-veiligheidshelm.26643.lynkx?thema=Safety%26Fashion

Met groet,
Kees

Helm vervang ik rond 5 jaar. Maximum tot nu toe is 6 jaar.
Heb nu de HJC RPHA Max met een aangebouwde MidlandBT NeXT. Prima!
Uiteraard is de inbouwset voor jouw Shuberth machtig mooi, maar ook machtig duur.
Ik zou voor een aanbouwset gaan! Makkelijk over te zetten naar een volgende helm. Is stukken goedkoper en zeker niet minder in kwaliteit. Kies dan voor een degelijke set, zoals genoemde Sena, Interphone, Cardo of Midland.
Succes!

Hoi Kees, miss een een domme vraag, maar dit gaat over veiligheidshelmen, geld dit ook voor motorhelmen? Ik weet dat die ook van verschillende materialen zijn zoals polycarbonaat enz.

Ik heb al 5 jaar dezelfde diensthelm, die ik intensief gebruik, maar krijg geen nieuwe…helaas…

Iedere zes jaar krijgen wij een nieuwe helm van de baas. :mrgreen:

[groet] Dominique _004

Hoi Kees, miss een een domme vraag, maar dit gaat over veiligheidshelmen, geld dit ook voor motorhelmen? Ik weet dat die ook van verschillende materialen zijn zoals polycarbonaat enz.

Ik heb al 5 jaar dezelfde diensthelm, die ik intensief gebruik, maar krijg geen nieuwe…helaas…

Hallo Mariecke,

Naar ik aanneem is er qua levensduur geen verschil. Het gaat immers om de veroudering van de gebruikte materialen.

Hoe snel een helm aan vervanging toe is door andere oorzaken was nmm geen discussie en verschilt per geval.

Het artikel en de daarin aangegeven tabel geeft in ieder geval een goede basis om de discussie met je chef/baas te starten.

Met groet,

Kees

Er is wel verschil in levensduur als functie van het gebruikte materiaal. Polycarbonaat veroudert onder UV licht sneller dan bijv. Glasfiber (Schuberth C3 als ik me niet vergis).

Veroudering van kunststoffen heeft onder andere te maken of het basis materiaal een thermoplast, een thermoharder of een epoxy is.
Thermoplast is een kunststof die onder invloed van temperatuur zacht wordt en bij afkoelen weer hard wordt, verder zitten daar ook weekmakers in. De weekmakers verdwijnen in de loop van de tijd en daardoor wordt het materiaal bros en breekbaar. De goedkopere helmen zijn van dit materiaal gemaakt. Hier moet je ook oppassen met stickers op je helm want in die lijm zitten weer weekmakers die je helm kunnen verzwakken.
Thermoharder is een kunststof die eenmaal uitgehard onder invloed van warmte niet meer zacht wordt onder invloed van warmte, daar zitten geen weekmakers meer in en kunnen er dus ook niet uit. UV heeft hier minder invloed op.
Verder heb je nog kunststoffen als epoxy: door een chemische reactie van een paar materialen ontstaat er een kunststof die niet zacht wordt onder invloed van temperatuur en ook niet met oplosmiddelen weer zacht te maken is. Hier worden de betere helmen van gemaakt: glasvezel versterkte epoxy veroudert niet, kun je stickers op plakken etc.

Bij de C3 is de schaal van glasvezel met epoxy (of een thermoharder, weet ik niet) en het kinstuk is een thermoplast.

Alle helmen worden natuurlijk nog wel slechter aan de binnenzijde. Ze worden steeds ruimer. En de helm lijd bij de ene wat meer dan bij de andere in het gewone gebruik al. En als de helm te ruim word is hij qua veiligheid natuurlijk ook niet veel waard meer.

Ik rijd met een ‘ouderwets’ maar uitstekend functioneering bedraad Autocom met aangepast luidsprekers (van een walkman hooftelefoon set) al jaren. Er moet een uitsparing moeten gemaakt worden langs de onderrand van de helm om de aansluitbedraading langs de nekgordijn te laten lopen, maar verder past alles netjes binnen de helm.
Ik zal ter minst 5 jaar levenduur verwachten van de schaal van mijn helm. Aangezien dat je niet zo veel kms maakt, zal dit ook voor jou geen probleem zijn.
Echter heb ik naar bijna 3 jaar gebruik de binnenvoering van mijn C3 laten vervangen. Had meerdere keeren met dagelijks gebruik laten wassen, maar op een moment blijft het platgedrukt en vervuild. Het verast mij met de nieuw voering hoe veel de oude platgedrukt was. Reken om 120-140 euros voor een compleet nieuw binnenvoering.
De autocom is goed spul als je niet wilt uitgeven voor bluetooth- en er zijn plekken zat op de 1150RT om de bedraading voor rijder, duo, GPS enzo te verbergen.
Het enige nadeel met bedraad systemen is dat de meest GPSs zijn nu met bluetooth, maar zelfs Autocom heeft een bluetooth adaptor voor hun systeem. Ik overweeg de probleem met een wat oudere GPS met hooftelefoon aansluiting…