Eind oktober zweten/ lekkage geconstateerd vanuit de mof bij het cardan. Oei dat komt slecht uit. Oliepeil gecontroleerd van cardan en versnellingsbak, beide eigenlijk niet noemenswaardig laag. ??? Maar waar komt het dan vandaan. Lekker schoongemaakt en karren maar. Half december weer uitzweten van de rubber mof. Weer oliepeil gecontroleerd, en ja hoor in versnellingsbak miste ik 1,2 dl. Bij navraag zou het de oliekering van de uitgaande vern.bak as moeten zijn. Of in het ergste geval gescheurde versn bak. _002 De feestdagen in het verschiet, even niet aan denken en de spaarpot op peil brengen.
Toch in april maar ene Kennie van msa gebeld daar ik nu 2 1/2 dl kwijt was. Hij kon dat klusje wel voor mij fixsen 's middags gebracht zodat ik hem 'savonds weer op kon halen. Niet dus. Na een uur werd ik gebeld om gauw te komen voor overleg. Wat bleek waarschijnlijk was ook een keerring tussen het M.blok en de versn.bak stuk. De moed zakte in de laarzen. Al met al maken maar, zo werd afgesproken. Alleen kon de beste man mij pas na 2 1/2 week helpen. Tis niet anders. Wat schets mijn verbazing, na een week werd ik gebeld dat hij er aan begonnen was en of hij andere noodzakelijke zaken ook mocht doen. Hij ligt toch open. O.a. Abs pomp spoelen en verdroogde benz.slang + verdeler vervangen. De volgende dag, 5 uur weer telefoon. Kennie aan de lijn met de mededeling dat ik hem op kon komen halen. Verbazing was groot. Zaterdag morgen een m.maat gebeld en wij ernaar toe. En met een beter afgestelde motor incl. nieuwe kopp.plaat +2 nieuwe keringen in de versn.bak en verse olie, via Amerongen en de lekdijk richting Rijswijk. Ik bedoel maar zo kan het ook!!! Dus die Kennie en z’n assistent, zijn voor mij voortreffelijke gasten in hun nieuwe werkplaats.
Wat betreft B.M.W. en z’n status heeft wat mij betreft wel een deukje opgelopen. Het betreft hier een R850RT b.jr. 2005
En nog maar 56500 km op de teller.(in 2011 ingevoerd van uit België met 13000 km op de teller)
Mag hopen dat het vertrouwen weer terug komt.
Een motor is zo goed als deze in het verleden onderhouden is, zou ik willen stellen;
En helaas is er regelmatig te lezen dat daar nogal eens met de pet naar gegooid wordt.
Daarnaast bepaald ook de vorige bestuurder zijn respect en juist gebruik van de motor in belangrijke mate de staat van de motor.
Kenny & Niels hebben het hart & gevoel op de goede plek zitten is mijn ervaring;
Naast heel veel ervaring en kennis, willen ze ook dat jij tevreden én veilig bent.
Natuurlijk lees ik ook de diverse problemen met falende onderdelen, waar ik last ook van heb, maar noem mij een ander merk waar geen problemen mee zijn.
Het is balen dat het jou overkwam maar nu het de Kenny/Niels-behandeling heeft gehad, wens ik je vele en vooral veilige kilometers toe!
Zoals Rob het al zegt, onderhoud van vorige eigenaar zegt veel.
Mijn ewas ook een ramp. Maar toen ie helemaal opgeknapt was reed ie prima (nu ruim 60K na de ellende).
Maar gewoon regelmatig onderhoud. Da’s belangrijk
Oké oké alles leuk en aardig, maar wat ZOU je kunnen doen om keringen te onderhouden? Rijdt al enige jaren op de motor (+40jaar) heb enige kennis van techniek, maar wat o wat kan je onderhouden aan keringen?? Vertel het mij mij en je bent voor mij Kampioen uitvinder
Wel toevallig dat alle twee de keringen van de versn.bak het begeven. Toeval of bezuiniging op de kwaliteit? _003 Versn.bak te warm geworden? zou er 1 optie overblijven, de vorige eigenaar heeft er te weinig mee gereden. In zes jaar 13000 km. Maar waarom gaan ze dan lekken na 2 1/2 jaar dat ik er op rijdt. Wie het weet mag een ZINNIG antwoord geven. Oké je hobby/sport mag geld kosten. Maar laten we eerlijk zijn, ik neem liever m’n kinderen en kleinkinderen mee op pad dan dat ik het besteed aan een onnodige reparatie, toch? Wellicht toch eens een briefje richting Berlijn sturen om te vragen hoe die HERREN hier over denken. Zij zullen toch ook wel inmiddels door hebben dát soc…media moordend kan zijn.
P.S. Op het berichtje hierboven ,
Voor de aanschaf van mijn een F 650 GS bereden. Dit beest aangekocht in 2000, met 1200 km achter de wielen. Na een 1/2 jaar keringen van de vorkpoten naar de
. Als een slaaf heb ik deze heerlijke motor gebruikt. Het motorblok 11 jaar zwaar belast door hem te sturen naar de n.kaap, Kos via Turkijen en ook naar de Algarve en alle wegen die er zo’n beetje tussen liggen. Ik wil maar even zeggen motorblok van een toeleverancier, en het rijwiel gedeelte komt uit Berlijn. De door de jaren heen geleverde onderdelen voor het rijwiel gedeelte moesten ook helaas uit Berlijn komen. Waarbij opvalt 3 maal keringen voor de voorvork.
Na 167000 km weggaan met pijn in hart en dus overgestapt naar de
Maar al met al blijf ik voorlopig BMW nog wel trouw, vanwegen zijn rij eigenschappen en het gelikte model
Don’s shoot the messengers!
Natuurlijk is het heel vervelend om mee te maken, niet goed, et cetera, et cetera.
Ik weet uit eigen ervaring dat het onvoldoende motor rijden, water en dus ook (witte) sludge in de olie kan veroorzaken.
En water is niet comprimeerbaar.
Daarom is het tijdig vervangen van de oliën zo belangrijk want olie is sterk hygroscopisch, oftewel trek snel water aan. (vooral met name de remolie en synthetische). Afhankelijk van de olie zal de hoeveelheid water erg klein zijn, maar ik heb ook echt behoorlijk anders gezien.
Zolang je regelmatig rijdt, zal de water in de olie wel verdampen, maar lange(re) tijd niet rijden is “dodelijk” voor de oliën.
Daarnaast worden oliën door het verbrandingsmotorproces ook zuurder, en kán daardoor ook (vooral met name aardolie-gebaseerde producten zoals rubbers, plastics e.d.) aantasten en zelfs, al dan niet gedeeltelijk, oplossen.
En inderdaad, door hitte zal olie ook afbreken en minder goed functioneren.
Het bovenstaande is misschien koude-grond psychologie, maar dat is wat ik zoal weet van oliën.
Wat de exacte oorzaak in jou geval is, kan je m.i. het beste bij Kenny navragen.
Beste midiman,
Begrijp mij niet verkeerd, maar ik probeer serieuze kennis op te doen op dit forum. Daarom nog even het volgende. Ten eerste, remvloeistof is geen olie. Veel gemaakte benaming voor deze vloeistof. Wat betreft olieen, deze trekt beslist geen water aan maar wel de omgeving waar het in gebruikt word.condens heet dat. En dan nog. Voorbeeld; voor de oliecrisis moesten wij van meneer Shell om de 5000 km olieverversen, de oliecrisis was daar en van de ene op de andere dag mocht dat om de 15000 km in onze vrachtauto’s Let wel met dezelfde olie. Ik bedoel maar. Dan nog het volgende, de versn.bak word niet zo warm dat het veel vocht aan zal trekken. Maar toch condenseerd er iets. Voel maar eens voor dat je op stap gaat en nadat je thuis komt. Kan gerust met de blote hand. Ook zou de kwaliteit van de oliekeringen of zo je wilt de simmiringen van dien aard moeten zijn dat deze vocht en uitdrogings resistent zijn en minimaal 200.000 km mee zou moeten gaan. Dus blijf ik bij mijn stelling dat BMW een aantal inferieure keringen heeft gemonteerd, zeker in het jaar 2005
Het klinkt hard op dit forum maar wel bewaarheid. Des al niet te min blijf ik gewoon lekker sturen op mijn
Ik probeer ook serieus antwoord te geven maar ik hou het er op dat we het eens zijn oneens met elkaar te zijn.
Het is waar dat remvloeistof geen (petroleum)olie is maar vaak gebaseerd is op glycolethers of siliconen en dergelijke.
En dus sterk hygroscopisch als het op glycolethers gebaseerd is.
Maar ook olie is toch echt ook hygroscopisch;
http://reliabilityweb.com/index.php/articles/mixing_oil_and_water/
en
http://www.tris.pro/downloads/doc_view/96-triple-r-nederland-b-v-brochure
en
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Het zijn met name de additieven die zich gemakkelijk(er) verbinden met water.
En die vocht kan ook gewoon uit de buitenlucht aangetrokken worden, zeker als de motor lange tijd niet bereden wordt, ik heb dat resultaat, de witte sludge, met eigen ogen mogen waarnemen en dat was behoorlijk veel ook nog.
De witte sludge komt door korte afstanden rijden omdat dan de olietemperatuur te laag blijft waardoor deze witte sludge ontstaat. Zolang de motorolietemperatuur regelmatig boven de 100 graden uitkomt zal je het bij de meeste motoren niet gauw zien. Maar ik moet zeggen dat ik het vaak gezien heb in het motorblokken maar eigenlijk weinig of nooit in een versnellingsbak. Sommige autoblokken hebben er heel veel last van omdat bepaalde gedeeltes van het blok te koud blijven vooral in de winter.
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad met je oliekeerringen.
Ik denk dat de F650 behoorlijk goed is maar ook met F650’s kan je soms problemen hebben. Ik kan desnoods wel een paar fotootjes sturen. Ik heb veel motoren gehad en geen één is probleemloos. Maar ja zelfs degene die erop zit heeft wel eens een mankement . Motoren die lang stilstaan krijgen ook meer last met oliekeerringen .
Hoi Toon.
En wij rijden meestal in dat gebied 5 balken op het display is tussen de 81 en 110 ºC.
Gr-Kees.
Hoi Kees,
Dan is het geen probleem maar er zijn mensen die veel stadskilometers rijden en dan zou het kunnen voorkomen dat men de witte sludge krijgt. Ik maak dat zelf nooit mee omdat zelden een korte rit maak met de motor. Liefst tussen de 75 tot 400 km dus mijn olie heeft het goed. En onze motoren zullen ook wat sneller op temperatuur zijn dan de watergekoelde automotoren .
Oké,oké, medemotorrijders.even terug naar het onderwerp,want er worden nu zaken aangedragen die niets met het onderwerp te maken heeft. Nogmaals het gaat hierbij om de oliekeringen c.q simmiringen van de versn.bak. Mijn vraag is alleen wat de eventuele oorzaak zou kunnen zijn. En aub en zinnig antwoord, dus wie o wie reageert.
Ik denk dat het meest passende antwoord pas gegeven kan worden zodra je de oliekeringen in je hand hebt en ze eens goed kan bekijken.
Oliekeerringen worden steeds vernieuwd een steeds met verbeterd materiaal mbt duurzaamheid. Het kan zijn dat een originele fabrieks gemonteerde keerring is door 1 of 2 revisies gepasserd. Dat kan ik aan de nieuwe bestel nrs en ook soms aan de kleur van materiaal zien. Met vervanging van de meest recentelijk serie onderdelen en zeker wat de keerringen betreft heb je iets wat beter tegen uitdroging bestand is en veel langer meegaan.
veel stilstaan leid tot vastzittende, uitdrogende keerringen.
Heb je geen tijd om te rijden, winterstop, schroef er 2 kaarsen uit, zet hem in zijn vijf of zes en geef elke 2 a drie weken eens enkele rukjes aan je achterwiel, alle assen draaien een keer rond en gegarandeerd minder kans om vastklevers, lekkende dichtingen…
't is maar wat je er voor over hebt
Helaas is de kwalitieit van BMW erg teleurstellend.
De imago blijft bestaand maar de boxers zijn erg reparatie gevoelig en dat betreft alle onderdelen.
van bak tot motor en cardan alles gaat stuk.
DE K serie van bmw die heeft naam gemaakt mensen die daarna een boxer gekocht hebben spreek hen maar eens aan.
Vaak word alles op onderhoud gegooid enrij gedrag van de vorige bestuurder.
De ervaring leert dat de maar gedeeltelijk waar is het ligt aan de gebrek van kwaltiet van de motor waar je zelf weinig aan kan doen .
Wil je echt betrouwbaar koop een jappanner maar wil je ook die rij eigenschappen .
Hier ben ik het helaas 100% mee eens.
Dus, elke maand een mooie rit maken. En elk jaar nieuwe vloeistoffen.
Volgens mij trek je misschien wel de verkeerde conclusie tenzij er enorm veel motoren zijn van jou type met hetzelfde probleem. Er zijn genoeg motoren die de 200000km niet eens halen. En dan heb ik het nog niet eens over de oliekeerringen. Motoren moet je niet vergelijken met vrachtauto’s.