Ik heb interesse in een R1200RT bj. 2012 die te koop staat bij een motordealer.
Nu heeft deze een heel aantrekkelijke (bijna verdachte) lage km.stand van 26.000km.
De motor is dit jaar geïmporteerd vanuit Duitsland, onderhoudsboekje schijnt aanwezig te zijn.
Ik ga navraag doen bij de dealers waar hij in onderhoud is geweest volgens het boekje, maar ik weet natuurlijk niet hoe happig die zijn of zin erin hebben om daarop te reageren.
Ik ga hier binnenkort naar kijken en voordat ik tot een eventuele aankoop overga laat ik ook een aankoopkeuring doen, maar zijn er verder nog dingen die ik kan doen om de betrouwbaarheid van de km.stand te kunnen bevestigen?
Is een lastige. Ook ik vind dat dit (zeer) weinig kilometers zijn voor een RT 2012.
Maar een betrouwbare (officiële) dealer zal toch niet zo dom (stom) zijn om een motor met een “verdachte” kilometerstand te kopen en daarna te verkopen. Als dealer ga je je goede naam toch niet daarvoor “te grabbel” gooien.
Waarom vraag je de onderhoudshistoriek van die motor niet op bij die dealer? Zit volledig in het bmw systeem en kan zo uitgelezen worden. Toen ik op reis was en onderhoud liet doen in Spanje konden ze daar zo zien wat de dealer in België gedaan had. En later terug in België konden ze daar ook zien dat deze onderhoud gehad had in spanje. Dus laat je niet afwimpelen dat dit niet mogelijk is.
Dank voor het meedenken.
Onderhoudsboekje vraag ik ook zeker op en er is tot op heden zeker geen sprake van “afwimpelen”.
Onderhoudsboekje is echter ook niet heilig.
Zoals Dingeman aangeeft ga ik er ook van uit dat een gerenomeerd bedrijf zijn naam niet te grabbel zal gooien, maar feit blijft dat er veel Duitse importmotoren zijn met teruggedraaide tellers.
Ik wil hier dus heel scherp op zijn en wil alle mogelijkheden open houden.
Een aankoopkeuring vind ik erg belangrijk. En dan door een onafhankelijke partij. Bijvoorbeeld een gerenommeerde BMW specialist. Op ons forum (homepage en forumindex) staan er een aantal genoemd. Ik weet niet in hoeverre dat kan met een import motor. Je neemt een risico. Als de prijs uiterst aantrekkelijk is kun je het risico nemen. Je kunt geluk hebben maar ook een spreekwoordelijke kat (sjoemel RT met eventueel schade) in de zak kopen . . .
Ik had het over de onderhoudshistoriek die in het BMW systeem zit. De dealer kan dit uitlezen wereldwijd. En wat je kan uitlezen kan je afdrukken op papier, als was het maar via een print screen.
Dat is geen BMW dealer, maar wel een grote dealer met BMW ervaren monteurs in dienst. Als die onderhoudshistorie in de motor zelf staat, dan twijfel ik er niet aan dat ze die kunnen uitlezen.
Hij heeft al een overzicht gegeven van de beurten, ik weet alleen niet waar dat uit vandaan komt.
Daar heb ik nou net de neus van vol Maar als geld geen issue is… . Ik kocht mijn (Duits import) . bij een handelaar. Had wel mijn ‘mannetje’ mee. Scheelde me precies € 4000,- op een wat oudere Nederlandse motor met dezelfde features bij de Stealer. Met toentertijd een leeftijd van 5 jaar en 80.000km op de teller nét ingereden, maar zonder onderhoudshistorie. Bij thuiskomst bleek na de 220 km afstand dat het rechterklepdeksel lekte; kostte € 70,-. Ik rijd nog geen 5000 km per jaar en heb inmiddels al 8 jaar een fijne motor onder mijn k*nt.
De afweging wil ik dus meegeven wat je meer waard is: of een goedkopere/betaalbare importmotor kopen of ‘bedot’ worden met een overgewaardeerde Nederlandse occasion bij de BMW-dealer.
Overigens staat de Duitser er wel om bekend om zuinig te zijn op z’n spul. Ik zou dus met een gerust hart er verder op ingaan, zeker omdat je ook een aankoopkeuring wilt laten doen. Wellicht kun je aan gebruikssporen al afleiden of de kilometerstand kan kloppen.
Uiteraard Siebke, je kan ook geluk hebben. Ook bij een erkende dealer kan je het schip in gaan. Het is allemaal een kwestie van kosten, risico en gevoel. Het betreffen grote bedragen, dus probeer je rationeel te beslissen, maar het onderbuikgevoel doet ook wat.
Volgende week maar eens wat fietsen in het eggie gaan bekijken…
Het is zoals je het benoemt, Venzent. Geen speld tussen te krijgen. Het goede gevoel moet natuurlijk jaaren blijven!!
Veel succes met de speurtocht en plezier met de voorpret daaraan.
Ik heb in 2017 bij een lokale dealer een import fiets uit België gekocht. Onwaarschijnlijke 2500 km op teller, mooie RT uit 2013. DOT getal op de banden kwam overeen met bouwjaar en slijtage klopte ook met de 2500 km.
De lokale dealer vertrouwde ik, extra 6 maanden garantie afgesproken. Inmiddels bijna 40.000 km.
Belangrijk is dat je vertrouwen hebt in je lokale dealer en goede reviews heeft (van mensen die je kent).
Mijn RT had lang stilgestaan en moest nog duidelijk ingereden worden: olie verbruik is nu flink verminderd en het blok loopt veel soepeler ook bij lagere toeren beneden de 2000 toeren. In het begin moest ik veel vaker naar de 1 schakelen, waar ik nu in de 2 kan blijven rijden.
Dit jaar heerlijk gereden in Schwarzwald, Vogezen en Toscane.