Ik ben mijn R1100RT aan het opknappen en heb zo’n beetje alles wel los gehad, nu zit het weer, maar de kuipdelen zitten eigenlijk niet mooi, er zitten kieren tussen die ik niet aangesloten krijg, iemand hier ervaringen mee?
Weet iemand hoe ik aan de zwarte ringetjes kom onder de boutjes?
In het verleden heb ik ook eens een RT uit elkaar en weer in elkaar gezet. Volgens mij deed ik het toen zo, dat ik eerst het middenstuk (midden over tank) aan de zijstukken vast zette en daar pas de rest. Ik weet niet of je er iets aan hebt. Hoeveel ringetjes ben je nodig (ik heb nog wat witte ringetjes, die zaten bij mn RVS boutjes die ik destijds voor mn RT had gekocht).
Niet zwart, maar als ze niet te groot zijn zie je dat toch niet onder de schroefkop.
Op mijn naked heb ik ze niet nodig maar op mijn FJR ontbraken de meeste ringen, en heb ik deze besteld. Werkt perfect.
Binnen de FJR club zijn hel wat bestellingen gedaan daarna
Alle bouten een slag los draaien, zodat de kuipdelen iets of wat kunnen bewegen om ze beter op plaats te krijgen. Ik had altijd wel een dingetje met de bouten die in de tank moesten .
Bij de Gamma kocht ik toentertijd witachtige/doorzichtige kunststof ringetjes voor onder de blanke RVS bouten. Als je een lichtere kleur hebt zullen lichte ringetjes niet opvallen. Anders ff vóór montage de buitenrand van die ringetjes met een watervaste viltstift zwart maken. Niet met een gekleurde…
Die onderlegringen van de gamma zijn van nylon. Dat comprimeert bijna niet, en verliest daarmee de beoogde werking van de ringen voor het vastzetten van kuipdelen. De ringen in de ALI link hierboven zijn van zacht PVC. Wat dat doet is dat je het een beetje “inknijpt” als je het boutje handvast aandraait. Daardoor staat het boutje altijd iets op spanning, en je verdeelt de druk beter rond het gat in het kuipdeel. Handvast draaien is dan ook voldoende voor een goede bevestiging, en je schroeven kunnen niet meer lostrillen.
En zéker geen accuschroefmachine gebruiken inderdaad!
Nou maakt me dat wél nieuwsgierig welk materiaal de originele zwarte ringen zijn. Overigens heb ik geen problemen ondervonden op/aan/met de kuipdelen bij gebruik van de nylon ringen. De bouten draai ik zo-wie-zo handvast.
Dat kan ik je niet vertellen want die heb ik nooit gezien
Bij mijn FJR waren die nog dunner dan deze PVC ringen, en braken ze doormidden als je ze buigt. Kan misschien van ouderdom zijn geweest, dat weet ik niet.
Dat is ook voldoende. Anders loop je kans op scheuren in de kuipdelen. Het voordeel van de PVC is dat het stroef wordt bij zachte druk. Zo werkt het als een soort mechanische locktite. Bij de FJR club waren velen enthousiast in elk geval. Met de originele ringen wilde nog wel eens een schroef los trillen. En die PVC kost geen drol
Nylon kruipt en veranderd van volume bij relatieve vochtigheid veranderingen, de originele zijn volgens mij van PE, polyethyleen, doel van de ringen in niet het borgen maar het creëren van een gelijkmatige vlaktedruk onder de schroefkop om de Tupperware niet te vervormen bij het vastzetten.