Koppelingskabel snel versleten?

Beste Forumleden,
ik heb 3 jaar geleden mijn koppelingskabel vervangen door een originele nieuwe. Viltje ook vervangen.
Nu is echter de kabel al weer doorgesleten. ongeveer 8000km
Is dit normaal? Ik zie niets vreemd aan de hendel.
Moet ik nu weer de volledige kabel vervangen of kan ik beter een remkabel halen bij de fietsenmaker?
Ik zie dat ze bij de hobbyist de helft van het geld kosten maar het is toch weer 23 euro :wink:
Graag hoor ik jullie ideeƫn.

Alvast bedankt.
Groet, Ron
-1100-

Is veel te snel, hier mankeert iets anders ā€¦Stuur een foto van de gebroken kabel: waar is hij gebroken, bij het handvat of bij de bak?

Dit is niet normaal, tenzij je 60.000 km per jaar rijdt. Een fietsenmaker kabel zou ik niet doen, maar een nieuwe bestellen.
Loop je huidige kabel na. Controleer of het tonnetje van je kabel soepel kan draaien in je hendel. Niet, dan controleren waarom dat niet zo is. Kan beschadigd zijn, dit kan ook bij de versteller zijn.

Bij nieuw monteren kijken hoe de routing van de kabel is. Moet vloeiend lopen zonder krappe bochten. Ook opletten als je de tank monteert dat de kabel niet klem komt te zitten.
Dan het afstellen van de kabel, dit doe je bij je versnellingsbak.

  1. Eerst bij je koppelingshendel de stelring uitdraaien en met borgmoer vastzetten. De afstand tussen de stelring en borgmoer moet 10 mm bedragen.
  2. Dan aan de achterzijde vd versnellingsbak de stelmoer draaien tot je bij koppelingshendel, tussen de hendel en aanslag, 5 mm speling hebt. Dan borgmoer vastdraaien en nogmaals speling controleren.
    Ik werk vaak alleen en heb een stukje ijzer van 5 mm die ik tussen aanslag en hendel bevestig.

Bedankt voor de reacties. Hij is bij de hendel doorgesleten.
Ik zal een nieuwe bestellen en de tips opvolgen. Foto komt vanavond.

Meer speling inbouwen, bij mij is fabrieksafstelling ook te strak. Na 3 kabels op relatief korte tijd rijd ik al 100? d km met dezelfde. Speling bij handvat 50% meer ipv fabrieksopgave. Ze breken bij t handvat omdat ze overtrokken worden, als je meer speling inbouwd komt ie nooit meer te strak. Uiteraard moet werking koppeling versnellinsbak dat wel kunnen hebben. Afstelling kabel bij bak achterop wel conform voorschrift.

Mogelijk lost dit ook jouw probleem op.

[groet]

Tom

Bedankt zover. Ga ik proberen. Als het goed is hierbij de fotoā€™s
DE3636F2-96DC-4AC9-ACF6-19FE61B84BBB.jpeg
F96CD1ED-E74B-448D-93E9-3B59EB1A64E8.jpeg
5CF4B07A-E748-4DD7-93B7-6078D19323AE.jpeg

Duidelijk dat het tonnetje niet soepel draait in de handle, goed smeren en als het gat echt uit gelubberd is eens gaan zoeken naar een ander handle waar het gat nog wel mooi van is.

Goed afstellen is goud bij de R1100RX.

Bedankt. Ga ik doen!

Vele oude Kā€™s hadden hier ook last van, ik bedoel dan het tonnetje van de kabel iets naar beneden zakt en zodoende de kabel snel laat rafelen. BMW had hier een vilten kokertje voor welk je over de binnenkabel kon schuiven en die tot taak had het tonnetje ā€œHoog te houdenā€. Hielp wel maar vaak niet afdoende.
Wat wel afdoende hielp was een klein gaatje boren naast de boring voor het tonnetje en daarin draad tappen zodat je met een schroefje (max M3) en een plaatje/beugeltje kon voorkomen dat het tonnetje naar beneden zakte.

gr v Ciske

Dank voor je tip!