Koppelingshendel

Hallo

Vandaag de koppelingsolie vervangen (was zwart).
Voor zover ik zie is alles ontlucht.
Mag het achterwiel nog (licht) draaien (1ste versnelling) wanneer de koppelingshendel volledig is ingedrukt? Ik heb de hendel wat bijgesteld zodat het wiel niet draait bij het volledig indrukken van de hendel. Heb 5mm speling met de hendel alvorens het wiel wel begint te draaien. Is dit de normale werkwijze voor een koppeling?
In de RSD software kan ik helaas niks vinden over het bijstellen van de hendel.

Alvast bedankt voor de feedback

Over wat voor motor spreek je en met wat voor vloeistof zit er nu in de koppeling? Wat heb je gesteld aan het hendel, de officiële manier met “de knop”?

r1200rt DOHC 2012
Koppelingsvloeistof hydraulisch Putoline
Eerst de officiële manier van de knop. Zag dat het wiel nog draaide (1ste versnelling) tijdens het volledig inknijpen van de hendel. Nadien de schroef in de hendel wat bijgesteld. Het wiel draait nu niet meer bij het volledig inknijpen van de hendel.
Mijn vraag is of dit de juiste werkwijze is? Mag het wiel wel of niet (lichtjes) draaien wanneer de hendel volledig is geknepen?

Doe het anders; Motor uit en in de versnelling. Koppeling geheel tot aan stuur. Als je dan het wiel met lichte weerstand (lees: één vinger) kan verdraaien lijkt het mij geen probleem.
De koppelingsplaat bedien je namelijk niet, maar de drukgroep. Hierdoor zal de koppeling altijd een beetje weerstand houden. De plaat ligt namelijk een beetje te kleven tegen de drukgroep of het vliegwiel.

Mbt het verstellen het verstellen met het schroefje, pas hier op dat het “compensatie-gaatje” in de pomp altijd open blijft.

P.S. gebruikte olie is in orde.

Bedankt voor de nuttige feedback!
Ik ga dit morgen eens checken.

'k Heb het schroefje wat beter (fijn) afgesteld tijdens het proefrijden. De motor schakelt nu heel soepel in alle versnellingen.

Mooi, bedankt voor de terugkoppeling!

Mogelijk ten overvloede: Voor de LC rijders: de gebruikte koppelingsvloeistof is lifetime, hoeft dus nooit vervangen te worden -naughty- en is geen gewone remvloeistof maar afwijkend, zie handleiding!! (Bij reparatie is dat uiteraard een ander verhaal :smiley: )

Correct Baird, maar WMB gaf aan dat zijn vloeistof “zwart” was, niet geheel verkeerd om dan toch te verversen. Lifetime vind ik namelijk een vaag begrip. Jouw cardan-as van je GS (inmiddels een nieuwe as gehad van BMW) zou ook lifetime moeten zijn, maw geen onderhoud nodig. Stiekum denk ik dat jij dit ook niet naleeft en de as gewoon onderhoud geeft. :smiley:

Correct Edward, WMB heeft ook geen LC dus volkomen terecht dat hij de zwarte prut ververst, mijn opmerking was meer gericht op iemand die per abuis zijn LC lekker ververst met een DOT 4 of 5.1.
Als mijn LC 10 jaar oud is ga ik het gewoon een keer preventief vervangen, is een aardige :imp: klus als je eenmaal weet waar die nippel zit …