Als ze buiten de tolerantie vielen zou ik ze net boven het minimum zetten en om eerlijk te zijn liet ik deze gewoon zo staan tot de volgende beurt. De klepspeling stel ik precies gelijk. Maar ik ga even op mijn gevoel af. Dus bij klepspeling heb ik geen tolerantie ik wil dat het gevoel van frictie bij de voelermaat gelijk is bij elke klep die ik stel.
Uit het blote hoofd: axiale speling 0,05 - 0,40 mm. Hoe kleiner hoe minder herrie dus mik op de 0,05 mm. Totaal zijn er uiteraard 4 tuimelaarassen dus wat je met rechts en links bedoelt is me niet duidelijk. Nee, ze hoeven niet allevier de zelfde speling te hebben maar hoe dichter ieder tegen het minimum aan zit hoe stiller! Als dit klaar is pas de kleppen stellen.
succes
Bedankt voor alle reacties,
De kleppen zijn gesteld en prima voor elkaar.
Een vriend heeft vandaag zijn motor er ook gelijk naast gezet.
Beide zijn nu prima afgesteld.
Alleen het synchroon stellen is niet gelukt.
We hadden 8 meter slang in een U van 80 cm hoog gemaakt.
Gevuld met benzine ( gelukkig)
bij het monteren zoog de motor de benzine gelijk uit de leiding de kleppen in.
Nogmaals geprobeerd met flessen ertussen, Ook gezien op het forum.
Ook dit werkte niet.
Het werd direct de flessen ingezogen.
Uiteindelijk gestopt ( het was al laat )
Wat doen we verkeerd ??
Ik begon ook met de slang die ik vulde met ATF. Maar als het verschil tussen links en recht groot is en er zit vrij veel vloeistof in de slang dan kan je inderdaad treffen dat het opgezogen word door de kant met het hoogste vacuum. Bij mij werkte het best nauwkeurig maar ik koos ook voor de carbtune en dat werkt super.
Hoi Ton.
Ben blij dat ik een kwikkolom heb,wat werkt dat nauwkeurig.
Gr-Kees.
Ik moet eerlijk zeggen dat er tussen de slang en de carbtune ook maar weinig verschil zit hoor. Met beide lukt met mij. Maar de carbtune is iets nauwkeuriger en eenvoudiger.
Ik ga het weekend mijn kleppen controleren, afstellen.
Ik heb al veel gelezen en gezien op het forum en op internet.
Nou zag ik vanavond voor het eerst het axiaal afstellen van de kleppen.
Is dit altijd nodig,
Ik zie eigen vaak allee de in en uitlaatspeling gecontroleerd, afgesteld worden ?
Wie kan hier meer info over geven.
Gr MInko
De axiale speling controleren is wel altijd nodig maar het kan ook zijn dat afstellen hiervan niet nodig is. Bij mij was het wel nodig omdat er geen speling op zat. En als je het gereedschap hebt stelt ook dat niet veel voor als je het kleppen stellen al zonder problemen kan.
Het gaat om de axiale speling op de tuimelaar assen, hiervoor moeten er een paar cilinderkopbouten los gedraaid worden en heb je dus een momentsleutel nodig om die weer goed te zetten, verder is het flink pielen want bij het aandraaien verloopt het weer.
sorry dat het in het Engels is maar de Nederlandse versie is te groot als bijlage.
R1200GS Rocker Arm End-play Adjustment.pdf (188 KB)
Die momentsleutel moet je toch al hebben voor al het andere wat je doet aan de motor. Maar misschien heb je geluk dat de speling binnen de tolerantie ligt.
Heren bedankt,
Ik heb me er verder ingelezen gisteren avond,
Samen met jullie aanwijzingen kom ik er wel uit.
Natuurlijk heb ik een momentsleutel anders kan je beter stoppen denk ik.
Gr MInko
Gewoon rustig bekijken en hoe nauwkeuriger je de kleppen stelt hoe fijner je motor zal lopen. Ik vind het persoonlijk altijd een leuk karweitje.
Vandaag gestart met voor het eerst kleppen stellen.
Ik meet de axiale speling aan de linkerzijde 0.15 mm aan de rechterzijde 0.25 mm.
Moet dit aan beide zijden gelijk zijn of mag hier verschil inzitten.
Ook lees ik dat dit ongeveer 0.10 moet zijn ivm herrie.
Wie kan mij advies geven.
Gr minko