Kleppen regelen R1100RT.

Hallo. Voor het regelen van de kleppen moet de motor in zijn hoogste dode punt staan. Om dit te bepalen moet bij de Rt de volledige zijkant eraf om het MO te vinden. Bestaat er een andere manier om de motor in zijn bovenste dode punt te zetten. Grt

Lineaire Tesa taster in bougiegat misschien ? … evt. via een staafje kunstof , meten kops op staafje.
Dan kun je het hoogste punt van de zuigerslag meten …

2 manieren zelfs:

Op het koppelingshuis zit een rubber dopje. Als je die eruit haalt zie je de krans van de koppeling. Daar zit een merkteken op voor het bovenste dode punt. Maar dit is vrij moeilijk te zien. Vandaar mogelijkheid 2:

Zet de motor in zijn tweede versnelling met het achterwiel van de grond. Verwijder beide kleppendeksels. Draai aan het achterwiel totdat je aan 1 kant bijvoorbeeld links beide kleppen ziet kantelen, dwz. het punt waarop de uitlaatklep net dicht gaat, en daarna de inlaatklep meteen begint te openen. Probeer de motor daar tussenin te zetten. Nu staat de andere cilinder , rechts dus, in zijn bovenste dode punt, en kunnen aan die kant de kleppen gesteld worden. Altijd controleren met een stift in het bougiegat of het klopt.
Voor het stellen van de linker cilinder draai je aan het achterwiel totdat rechts de kleppen gaan kantelen.

Veel succes!

Bedankt vvor de inlichtingen.