Klepje tankdop. Makkelijk vervangen of niet?

Goedeavond,

Op mijn -1200- zit al sinds de aankoop geen tankdop klepje op. Kan dit behalve dat er vuil in het slot kan komen kwaad?

Maar nog belangrijker : zijn deze klepjes los te krijgen en is het makkelijk te repareren?
IMG-20200208-WA0007.jpg

Klopt. Het afdek klepje is behalve een esthetische afwerking ook een bescherming tegen stof en vuil.

Met een inbussleutel kun je de afsluit unit verwijderen en er een ander exemplaar met afdek klepje inzetten. Er zijn vast wel slopeRTs die deze op de plank hebben liggen.

Ik weet niet of de losse afdek klepjes te verkrijgen dan wel te monteren zijn.

Ja, ga dat maar even proberen. Dan zal ik waarschijnlijk moeten accepteren dat mijn tankdop een andere sleutel krijgt.

Elk slot, dus ook van de tank, is aan te passen naar een andere sleutel. Met de juiste sleutel en het slot in de juiste stand is de cilinder te verwijderen en over te zetten naar de nieuwe dop. Bij de meeste sloten zit er een paperclip gaatje waarmee je de laatste borging van de cilinder las kan drukken.
Dus niet direkt genoegen nemen met een andere sleutel.

Ondanks dat ik de tankdop van een RT nog nooit uit elkaar heb gehad, weet ik wel bijna zeker dat je de cilinder van je huidige dop over kunt zetten; bij andere motormerken heb ik dit al een aantal keren gedaan (of heb ik het slot uit elkaar gehaald om deze te reinigen/smeren omdat ze te stroef gingen). :bulb:

Goed om te weten. Heb alleen niet écht de know-how. Aan de andere kant : veel dingen die je door te leren meestal. Het gaatje voor het pinnetje kan ik niet ontdekken, wel 3 schroefjes aan de andere kant van het deksel. Wellicht dat maar ff proberen.
20200209_175525.jpg
20200209_175509.jpg
20200209_175418.jpg

De ontgrendeling zit altijd ter hoogte van de punt van de sleutel. Bij de benzinedop zit dit dus achter de afdichting. Je zal dus zeker de bodem moeten verwijderen om dit te kunnen bereiken. Als je een paperclip in het gaatje duwt voel je een weerstand die veert. Je moet deze een paar mm indrukken om de laatste vergrendeling te ontgrendelen. De overige blokkeringen worden door de sleutel zelf vrij gemaakt. Je dient wel de sleutel in een positie te draaien om deze te kunnen lichten.

Even opletten bij het domonteren van de achterkamt schieten 2 veertjes en wat palletjes los. Voorzichtig optillen zorgt ervoor dat je kunt zien hoe e.e.a. terug moet.

Ik wil je wel helpen als je toevallig uit de buurt komt, ik woon in zuidlimburg

Denk ook eraan om de rubber tussen de tank en de tankdopring mee te vervangen. Als je de hele zaak los hebt zul je zien dat het lijkt alsof de oude ring te groot is (is ook zo) en die krijg je dus nooit meer behoorlijk terug gemonteerd, wat weer resulteert in stankoverlast.

Groet, Aad

Ik woon zelf naast Bergen op Zoom. Wellicht een keer met een toertje ofzo. Eerst nog eens zo’n dop voor niet al te veel geld op de kop tikken.

Dit lijkt me de juiste : https://www.knalpot.nl/tankdop-394/

Oké, is dat deze?

https://www.hobbyist.nl/product/5441883/PAKKINGSET_TANKDOP_K_TYPES__85___R1200RT__F650GS__G650GS__BIJ__BMW___N_M_L__16119062461_
Tank.JPG

De Knalpot zit dan praktisch bij je om de hoek (in Rilland). Rij daar even langs voor een kop koffie en laat je inlichten: ze zijn er altijd erg ouderwets klantvriendelijk. _004

Goed idee. Heb een bericht gestuurd.

[https://youtu.be/jf0TIOYxjjw laat een filmpje zien van een BMW cilinder. Het onderste slotplaatje dient om de cilinder vast te zetten.Met een stukje dun metaal kun je met wat gerommel dit plaatje terug duwen, waardoor de cilinder los komt.
Ik heb een metalen nagelvijl afgevijld, met een soort puntig haakje aan het eind, om dit te doen.
Een nagelvijl is dun en is van metaal dat niet zo snel breekt na een paar keer buigen.

Als je het slot er eenmaal uit hebt, is het een beetje gefrunnik met de slotplaatjes, pas op de kleine veertjes die in de cilinder zitten. Op de slotplaatjes staat een nummer. De juiste nummers op de juiste plaats en voila, je sleutel past weer overal op.
Ik heb dit gedaan voor mijn nieuwe tankdrop op de -1100- en voor de topkoffer.

Succes, Dick

Net even maar geprobeerd, ook omdat hij erg stroef begon te gaan. Ik wilde hem maar alvast even schoonmaken. Het blijkt bijzonder eenvoudig.

Belangrijk! Sleutel erin laten zitten tot dat je deze zelf uit elkaar gaan halen om te reinigen. Anders vliegen de veertjes en palletjes om je oren

\

  1. 6 imbusjes op de tank zelf (Hoeft niet persé, maar dan weet je zeker dat er niets je tank in vliegt)
  2. 3 schroeven los onder het deksel.
  3. Voorzichting loshalen.
  4. Het laatste pinnetje van het slot kun je zo bij, en het slot is vrij.

WhatsApp Image 2020-02-09 at 17.45.47.jpeg
001.jpeg
Het in elkaar zetten van het slot is ook niet bijster moeilijk. Zie video: https://www.youtube.com/watch?v=mFoke2TS1O8

Dat is inderdaad de bedoelde rubber ring.

Zal niet heel duur zijn en meteen vervangen spaart vooral ergernis van nog een keer uit elkaar mopeten draaien.

Succes met de operatie.

Groet, Aad

Echt top dat het gelukt is, bedankt voor de terugkoppeling en de mooie tutorial. _004

Mooi werk en duidelijke foto’s. Dank je wel!

Inmiddels een andere tankdop gevonden en deze gebruikt voor onderdelen van mijn eigen dop. Nu weer een mooi, werkend klepje!! Het rubber waar het klepje op rust kon ook makkelijk overgezet worden.

VOOR
20200209_175509.jpg
NA
20200229_215145.jpg

SUPER gedaan en idd ook weer een andere looks! _004