KFR??

Hallo allemaal,

Zoals in mijn voorstelrondje te lezen valt ben ik vanaf Maart j.l. in het bezit van een R 1150 RT die als dailydriver wordt gebruikt. Na circa 4000 probleemloze kilometers ging 1 van de snelkoppelingen in de benzineleidingen stuk. Bij de BMW dealer nieuwe gekocht en gemonteerd. Na deze operatie loopt ze heel onregelmatig stationair, soms lijkt het zelfs dat ze maar op 1 cilinder loopt. Ook op hogere constante snelheden loopt ze onregelmatig.

Zou dit het verschijnsel KFR kunnen zijn? Zou raar zijn omdat alleen iets in de benzineleiding is vervangen en niets aan afstelling is veranderd. Of is er hier iets naders aan de hand?

Wie denkt met me mee of heeft zoiets dergelijks ook meegemaakt.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groet Harry

Goede avond Harry

Weet je zeker dat gaskabels netjes op hun plek zitten in gasklephuizen? 1 kabel die omhoog staat, met de mantel op de stelbus ipv erin. Daar zou ik naar kijken. Kfr komt niet door dd tankaansluiting te wisselen.

-groet-

Tom

Hoi Tom,

Dank voor je reactie. Ik moet dat checken, ik heb wel de stekker bovenop de carburateur los gehad.

Ik had natuurlijk ook eerst een testrit moeten doen voor ik de kappen en carterbeugel had gemonteerd. Leermomentje :smiley:

Kan niet zo zijn trouwens dat de snelkoppeling verkeerd is gemonteerd? Met andere woorden zit daar een stroomrichting in? Ga er zelf van uit van niet.

Groet Harry

Hallo Harry

Geloof t niet, snelkoppeling is geen terugslagklep. En als dat al zo was zou ie niet lopen want dan krijgt ie geen brandstof.

Moet idd wel de tupperware er even af, succes, Tom

Heb je een twin spark of een enkele (bouwjaar vanaf 2003 is twin spark)?
De twin spark was bedoeld als oplossing voor het KFR probleem en ik moet zeggen dat ik persoonlijk het probleem nooit heb gehad.

[EDIT]
Ik zie dat jouw RT uit 2002 komt, je hebt dus een single spark. :bulb:

Als de ontsteking aan één kant niet werkt (defecte bougie, kabel of bobine), dan kan een RT inderdaad heel “Onzeker” lopen (alsof hij maar op drie cilinders loopt, ondanks dat het een tweecilinder is).
Door een bougiekabel los te trekken kun je al gauw uitvinden of en waar een eventueel probleem zou kunnen zitten.

Voor een single spark:

  • Haal een bougie los
    • Stopt de motor, dan is de ontsteking aan de andere kant (waarschijnlijk) stuk
    • Verandert er niks, dan is de ontsteking aan die kant (waarschijnlijk) stuk
  • Herhaal, ter controle, bij de andere cilinder

Voor een twin spark:

  • Haal aan één kant één van de bougies los:
    • Het toerental van de motor moet nu omhoog gaan
    • Verandert er niets, dan is die kant (waarschijnlijk) stuk
  • Herhaal voor de andere drie bougies (twee op iedere cilinder) en let op het toerental

Ik ga het proberen. Top !!

Wordt vervolgd.

Als de brandstof koppeling los zijn sluiten ze af, anders zou de tank en het systeem leeglopen als de tank er af is, beide koppelingen zitten in tegengestelde richting t.o.v. elkaar. De originele zijn van plastic, de vervangers van metaal.

Ik heb bij mijn R850RT de stekker van de lucht sensor in het luchtfilterhuis los gehaald om de motor zo in de noodloop te forceren. Daar kun je mee vaststellen of ie dan wel goed loopt. Loot ie dan oke, dan is het iets in een sensor (die op moment niet gebruikt wordt) Loopt ie dan nog steeds slecht, dan is het iets in de ontsteking of brandstof.

Ik hoop dat je hebt al hebt gevonden, zo niet dan verdenk ik de gaskabel rechts. Ook bij mij was het metalen eindstukje (tonnetje?) op het metalen deel waar de kabel in gaat gaan staan. Het liep voor geen meter. Met een tikje tegen het tonnetje startte hij weer als voorheen.