KFR en wat de experts zeggen

Over KFR wordt in dit forum veel gesproken. Er zijn ook wel oplossingen aangedragen, zoals het gebruik van de by-pass genaamd: de Recyclizer. (Overigens werkt deze oplossing bij mijn -1100- prima)
Onze vriend Kenny van Motor Service Amersfoort heeft me wel eens uitgelegd dat alleen een goede synchronisatie van de gasklephuizen de juiste oplossing is.
In de Moto73 van juli 2010 werd dit nog eens bevestigd door een expert.

Hallo, mijn r1100rt (uitvoering zonder katalysator) heeft in het begin ook veel last gehad van KFR maar sinds ik zelf het onderhoud doe en de kleppen en de synchronisatie heel precies afstel, geen problemen meer. Daarnaast ook met de potmeter (linkerzijde achter de optilgreep) de afstelling binnen de marge van de CO waarde iets aan de rijke kant gezet.

Maar ja, hoe doe je dat bij een -1200- ? Daar kun je alleen de gaskabels “synchroniseren” en helaas niet de gashuizen…
Geldt dus alleen voor -850- , -1100- en -1150- .
HAns

Ik heb nog een rapidbike module van mijn -1100- . Die ga ik denk ik maar overzetten naar mijn -1200- . Maar eerst kleppen stellen want na de 10000 beurt lijkt het wel of de motor slechter loopt dan daarvoor _001 .
Hans

Hans,

Ik had ook dat mijn fiets minder lekker liep na de 20.000 beurt dan ervoor (alles was gesteld en nagelopen (als het goed is)). Dus ook wat meer KFR gedrag.
Bij Motoport den Bosch, die de beurt uitgevoerd had, hebben ze me uitgelegd dat dit kan komen omdat het motormanagement historische data verzameld. Dus zich geleidelijk aan kan passen aan wijzigende signalen / resultaten van de sensoren.
Nou kan het zijn dat na een beurt de regeling van het motormanagement met de historische “aanpassingen” net niet lekker meer is met de gestelde kleppen e.d.
Bij mij hebben ze die historische data gewist zodat hij weer op het af fabrieks programma staat. Daarna liep hij weer duidelijk lekkerder.

Wat mij ook opvalt is dat het KFR gevoel veel erger is als ik op de cruise-control rijdt, b.v. bij 50 km/h in de stad in zijn 4. Maar dit is waarschijnlijk meer het regelgedrag van de CC unit die aan de gaskabel trekt en lostlaat dan het motormanagement / de injectie.

Ook mijn fiets had last van KFR, na aankoop kwam voor mij dit probleem al vrij snel boven water. Bij Keri Motoren en bij Bruurs (ook niet de eerste de beste) kwam men hier niet helemaal uit. Bij mijn Dealer De Jong in Alphen hebben ze na overleg uiteindelijk de stap genomen om er een Power FRK-setje in te zetten, dat maakt pas echt verschil! Voordeel: meer vermogen, hoger topsnelheid (215km/u) en de dame loopt als een zonnetje. Het is voor mij in ieder geval een goede oplossing geweest. Nadeel: prijs ca. € 300,-. Zie voor meer info: http://www.cars-bikes.eu/contents/nl/d129418.html
[groet] Dirk Jan

Dient zo’n Power FRK module toevallig ook tussen de temperatuur-sensor in het luchtfilterhuis geplaatst te worden, net als bij die recycliziereding?
Ja, dus. :wink: :laughing:
Dan is m.i. wel een hele dure oplossing, en ik sta niet alleen in die mening; :frowning: :open_mouth:
http://www.ebbo.org/resistor_tuning.php

Ikzelf zou geen prettig gevoel er bij hebben om voor zo’n probleem zo dure oplossing te kiezen als ik niet eerst de goedkopere cq. betaalbare alternatieven geprobeerd heb.

En ik heb mijn hele sterke twijfels over de claim die men doet op de eerder genoemde website;

De Power FRK optimaliseert het brandstof-zuurstof mengsel en het > ontstekingstijdstip > en…

Met alle respect, het ontstekingstijdstip wordt geregeld door de ECU/Motronics, en niet door de temperatuursensor of zo’n Power FRK.
Wel is het zo dat de ECU/Motronics dit aanpast op basis van (o.a.) de temperatuur, en die wordt dus “voor de gek gehouden” door zo’n weerstands-oplossing.

Best wel zonde-geld, maar dat is natuurlijk mijn mening.

Ik heb vandaag eens het Co gecontroleerd. De dealer had de motor iets rijker afgesteld om het KFR effect wat te verminderen. Maar het (bijkomstige) effect het klappen in de uitlaat mij het tot stilstand komen was veel hinderlijk dan de KFR. Ik heb hem nu net over de 1,4 % Co staan en het klappen in de uitlaat was veel minder en volgens mij is er ook niet meer KFR.
Conclusie hieruit laat lekker alles staan zoals standaard en geniet gwoon van de motor.
Ik ben gewoon naar een APK station gereden omdat daar de Co meter goed moet zijn in verband met de APK"s en het kostte dan wel wat om de Co meter te mogen gebruiken maar nu ben ik tevreden.
En nou weer eens testen wat het benzineverbruik nu is.
Ik heb vandaag 22-2 ook getest wat nou het grote verschil zou zijn door de Brisk te vervangen door de NGK BCPR7ET en zelfs daar merkte ik mijn gebruik weinig of geen verschil tussen. Dus ook de bougies hebben niet het tover effect.
Ik zal dit jaar nog een keertje een Twinmax kopen en dan eens kijken wat ik daar nog mee kan bereiken. Al kan ik niet zeggen dat ik nu nog echt last heb van dat beetje KFR.

Ton _004

Mijn R1100R had last van KFR maar eigenlijk weet ik dus nu dat het geen BMW probleem is. Er is zoveel over gesproken hier en het schijnt totaal niks met het motor type te maken hebben.
Ik heb de Brisk bougies verwijderd en een gewone NGK bougies gemonteerd met 3 massa electrodes. Ik heb het Co afgesteld met de potmeter op de voorgeschreven waarde. Ik heb de kleppen gesteld en axiale speling van de tuimelaars goed afgesteld en de motor gesynchroniseert. Met dank aan Carbtune

Dus het moet een andere naam krijgen vind ik zelf. Het is dus geen motor type probleem maar een Onjuist Onderhoud Probleem. Dus voor mij heet het O.O.P Dus bij een O.O.P probleem hoef je geen R1150 of RT1200 te kopen maar gewoon even je motor laten afstellen en normaal onderhoud doen. Mocht je toch een nieuwer type willen dan moet er dus een ander excuus gebruikt worden bij je vrouw helaas. Big RT Smile


Ton _004

Twee weken geleden heeft mijn fiets zijn 30.000 km beurt gehad.
Kleppen gesteld, olie vervangen e.d.
Wat denk je: weer hetzelfde.
Hij loopt gewoon niet meer zo lekker rond als voor de beurt. Vooral bij lagere toerentallen voel ik het duidelijk.

Dus verleden zaterdag weer terug geweest en hebben ze de boel weer terug gezet naar de fabrieks setting.
Resultaat: loopt nu weer als een zonnetje _004 .
Daarnaast ook gelijk de nieuwste software erop gekregen van 03-2011 :smiley:

Wel vervelend dat je na elk beurt terug moet om het “goed” te laten maken :frowning: .
Ze kunnen het wel :exclamation:
Bij de volgende beurt laat ik op de bon zetten dat ze hem gelijk maar terug op de fabrieks setting moet zetten.

Jan,
Enig idee wat “de boel” in dit geval is? (motronic?)
Hans

Het gebeurt allemaal via de computer testkast.
Wat ik ervan begrepen heb; wordt in iedergeval de stationair instelling (servomotoren) weer helemaal “onderin” en links en rechts gelijk gezet (als af fabriek).
Deze instelling wordt in de tijd, door de verzamelde gegevens tijdens het rijden (tussen de beurten in), blijkbaar wat bijgesteld door de software (Motronic _001 ).
Door de opnieuw afgestelde kleppen na de beurt “matched” die “ervarings-instelling” dan bij mijn fiets blijkbaar niet lekker meer, met als gevolg dat ie niet mooi rond loopt.
Maar het komt blijkbaar ook voor dat het na het kleppen stellen juist wel beter werkt met de instelling zoals hij was… :confused:: Bij mij dus duidelijk niet :exclamation:
Ik hoorde het gelijk toen hij hierna weer gestart werd dat hij meteen mooier rond liep (koud dus).
Daarna bij het naar huis rijden ± 20 km gelijk heel duidelijk, dat hij weer lekker rondloopt / op pakt, wat mij betreft zoals het hoort / moet kunnen.
Blijkbaar ben ik nogal kritisch wat het motor-gevoel betreft.

Heb deze draad met grote interesse gelezen.
Waarom zult u zich afvragen?
Welnu mijn 1200rt-2010 heeft sinds enige tijd last van een hogere mate aan trillingen tussen 4.000 en 5.000 tpm.
Voordien liep de motor fantastisch strak, bijna een K1100LT zou je denken.
Naar aanleiding van bovenstaande ervaringen ben ik naar de dealer getogen en heb deze informatie met hem uitgewisseld.
Geen probleem de kast eraan gezet en de adoptiewaarden weer op fabrieksinstelling terug gezet.
Wat mij daarna opviel is dat de monteur zelf even ging rijden om een en ander weer in te leren.
Ging er met name om dat er eerst even ca. tien seconden in elke versnelling gereden diende te worden.
Zodat de regelunit weer wist van het hoe en wat.
Daarna met de boodschap weggereden dat het wel enige tijd duurt voordat alle waarden zich weer een beetje gesettled hebben. Inleren heet dat.
Heb niet zoals de scribenten hierboven nou direct enig verschil van voor en na de behandeling geconstateerd.
Over dat inleren heb ik hierboven niets over vernomen.
Hoe zit dat bij jullie?
En wat is er nog meer te doen aan dat euvel.

Alvast dank voor het meedenken.

Scan,
In een ander draadje wordt uitgelegd wat KFR precies is waarom de R1200RT daar minder last van heeft.
http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=47&t=4071&p=41805&hilit=kfr#p41805
Als het toch KFR-achtig aan voelt, kun je de speling van de inlaatkleppen links en rechts controleren (2 aan elke kant).
Daarnaast is het enige dat je zelf nog kunt controleren en stellen de gaskabels.

Bij verdere twijfel kun je naar een specialist gaan, bijv. Tovami in Goes (Ruud Fredriks). Een run met analyse op hun proefbank kostte me destijds Euro 70 (dat was nog met de -1100- ) en lostte in 10 minuten op wat de dealer in maanden niet kon vinden.

Hans

Hans, dank voor je reactie.
Misschien heb ik het probleem niet duidelijk genoeg omschreven als ik jouw reactie lees.
Het betreft niet dat ik last heb van KFR maar van een hoge mate van motor trillingen bij 4.000 - 5.000tpm die er voorheen tot ca. 19.000km niet waren.
De motor liep bijna zo strak als een 6-cyl… ( _005)
Na enkele bezoekjes aan de dealer nog immer niet verholpen zijn. Vandaar dat ik ze gisteren gevraagd heb de adoptiewaarden eens terug te zetten naar fabrieksinstelling.
Zoals ik bij anderen lees gaf dat meteen een mooiere (rond)loop van de motor.
Bij mij dus niet en dan begint het verhaal weer opnieuw.
En kreten als hij loopt nu weer als een zonnetje kun je, zeker bij dit weer, hélemaal wel vergeten :laughing: .

Ik ben in het bezit van een R1200RT Bouwj.Okt 2006,ik ongeveer 10000Km. per jaar.
Afgelopen vakantie zijn we naar Kroatie geweest mijn vrouw achterop en volle bepakking,zelfs dan liep de motor 1:22 door de bergen bij buiten temp. van 30gr. maar in het korte draaiwerk zoals haarspeld bochten rotondes heeft de motor een nukkig rijgedrag,pakt niet mooi op en je moet vaak terug schakelen naar de 1e versnelling,ook bij de BMW dealer aan de test kast gehad maar er waren geen storingen en alles stond goed afgesteld.
Toch was ik niet tevreden over het rijgedrag,na enig speurwerk op internet kwam ik het bericht tegen over de z.g ReCyclizer een kabeltje met een ingebouwde NTC weerstand die het signaal van de inlaat temp. verandert.
Ik heb hem ingebouwd en wat denk je…een wereld van verschil,de motor pakt nu heel mooi op en is veel soepeler,vooral op rotondes is dit goed te merken.
Nu alleen nog even kijken wat het verbruik is,maar dit mag wel iets meer zijn,gezien wat je ervoor terug krijgt.
Éen ding snap ik niet,dat men bij een concern als BMW zo’n motor niet mooier aan de draai kan krijgen dit doet afbreuk aan het mooie lopen van de boxer.

gr.Henk

1 woord: milieu.

Door de emissie-eisen is de boxer een “geknepen” motor.

Een fabrikant moet keuzes maken, en helaas niet altijd de meest gunstige.
http://www.ebbo.org/resistor_tuning.php

Je kunt dat oplossen door de Motronic voor de gek te houden met “weerstand-tuning”, betere afstelling (mijn weddenschap voor een taart/gebak staat nog steeds, en dat al ruim 2 jaar!), andere uitlaat en uitlaatbochten, evt. aanpassing van de lucht inlaat-pijpen (van het GS model), en evt. ander luchtfilter, om maar een paar te noemen. :wink:
(ik geloof in alles, behalve resistor-tuning, want dat is in mijn optiek symptoombestrijding, maar dat is dan wel mijn mening natuurlijk. :wink: )

Maar daardoor zijn er hele fora ontstaan, en dit soort topics. :laughing:

Heeft voordelen; het is sociaal, mensen steken er wat van op, problemen worden opgelost, ideeën uitgewisseld, etc, etc. :smiley:

Yep, andere uitlaat en uitlaatbochten, evt. aanpassing van de lucht inlaat-pijpen (van het GS model), en evt. ander luchtfilter en dan verkrijg je zelfs een leuke vermogenswinst in de PK’s

groet,
RhanRT

Scan, KFR , trillingen - what’s the difference? Je hebt een probleem met je motor waar de dealer en jij zelf niet uit komen. Ga er mee naar een expert!

Jan,
Ik heb ook een Recyclizer op mijn R1200rt gezet omdat die onderin zwak is, maar dat hielp maar ten dele (beter maar niet over).
Hans

Wie zijn dan die experts?
Ik begrijp dat er eentje in Zeeland zit maar dat is te ver, minstens 3 uur sturen als alles meezit…