Het is zoals PaulRS steld;
Als je een uitlaat monteert dien je wel de juiste “versie” te monteren.
Danwel een uitlaat die voorzieningen heeft (gat voor montage van de Lambda-sensor)
Ikzelf heb een uitlaat met Lambda-sensor en dus ook geen CO2-potmeter (zit links-onder nabij je zadel, maar bij jou dus ook niet).
De stekkers zitten er wel, dus de voorbereiding, maar dan heb je nog wel zo’n CO2-potmeter nodig.
Die niet goedkoop is, heb ik begrepen. Dat zal een Lambda-sensor ook niet zijn, denk ik.
Maar, een ander nadeel is dat als je zo’n CO2 potmeter gebruikt, je dealeRT dan ook een gas-meting moet doen om het correct af te stellen.
Zo heb ik dat althans begrepen.
Ik vraag mij overigens wel af wat men (Best Bike?) dan in eerste instantie met de Lambda-sensor bij jou gedaan hebben.
Want bij de “onjuiste” uitlaat zit (zeer waarschijnlijk) dan niet altijd het montage-gat om die sensor te monteren.
En als ze daarom die sensor voor het gemak hebben weggelaten cq. verwijdert, gaat je motor beroerd lopen, volgens mij.
Die mist namelijk die (vereiste) sensor en/of de CO2-potmeter. 1 van beide moet altijd aanwezig zijn, heb ik begrepen.
En aangezien dat juist weer ingesteld wordt door de code-plug in je zekeringskast, krijg je, althans in mijn ervaring, inderdaad dergelijke problemen.
Waarbij het ultimo dus niets uitmaakt dat je uitlaat wel of geen katalysator heeft (wel een beetje, in verband met tegendruk en vroegtijdige ontbranding), maar juist wel heel belangrijk of het montage-gat (al dan niet eventueel afgedopt) voor de Lambda-sensor.
En afhankelijk van de code-plug weer bepaald wordt of er een Lambda-sensor verwacht wordt aangesloten te zijn óf de CO2-potmeter.
Waarbij in mijn optiek de Lambda-sensor de voorkeur heeft omdat dit een automatisch regelend systeem is, terwijl je “formeel” bij de CO2-potmeter de uitlaat-gassen moet gaan meten, daarmee de CO2-potmeter moet instellen etc, en niet iedere dealeRT zal dergelijke apparatuur hebben, denk ik.
Ikzelf heb ooit de fout gemaakt te proberen met chip-tuning op de RT aan de slag te willen gaan, maar dat was meer dan een drama.
De fabrikant van de chip verwachtte namelijk een CO2-potmeter en geen Lambda-sensor, waardoor de fiets echt heel erg beroerd ging lopen.
Ging wel als de brandweer, maar dat was ook het enige.
Veel te rijk mengsel, regelmatige knallen uit de uitlaat, bijna met het voorwiel van de grond optrekken, leuk als je jong bent, maar een drama voor de rest, en zonde van de tijd geweest.
Maar dat schrijf ik weg onder “ervaring-rijker-en-een-illusie-armer”. 
Niet zo boeiend allemaal, het is voor je opgelost, en dat is veeeeel belangrijker! 
Bedankt voor de info en je reactie!