Ik snap dat je een oude telefoon gebruikt omdat je die nu eenmaal hebt. Dat is ook prima. Maar het is raar dat als die de geest geeft je zou overstappen naar een Zumo, als je voor veel minder geld een MIL spec telefoon uitsluit. Waarom is jouw huidige telefoon dan wèl geschikt denk je? Daarnaast zie ik dat zelfs een refurbished 8+ duurder is dan menige MIL specced Android telefoon.
Automatisch herberekenen route is, bijna, niet te doen.
Dat is een absoluut nadeel van een Zumo. Of eigenlijk meer van het track-navigeren. Als je met je Garmin net zo navigeert als met MRA (met routepunten dus) heb je dat nadeel niet. Wil je tóch track-based navigeren, dan kan dat vanaf de nieuwe Next versie óók.
Met een echt navigatie toestel kan dat dus wel.
Dit begrijp ik dus echt niet… Wat is er aan automatische berekening op een Zumo beter dan bijvoorbeeld MRA (Ik ben zelf MRA liefhebber, maar dit geldt voor alle nav-apps die ik heb geprobeerd)? Niks dus.
Een Mil spec telefoon aanschaffen overweeg ik niet. Tot nu toe heeft de 8+ al diverse buien overleeft.
De vraag is meer: als die kapot gaat, wat doe je dan? Geef je dan een geschikte telefoon wèl een kans?
Wel merk ik al op dat er geen BMW Navigators genoemd worden, of moet ik die Zumo XT als een dergelijk apparaat zien omdat de BMW ook een Garmin is?
De oudere BMW navigators zijn doorgaans Zumo’s met een beperking
Wat voor een Garmin geldt, geldt over het algemeen ook voor een BMW navigator. Behalve het laatste model, dat is dacht ik gebaseerd op TomTom techniek (om de verwarring compleet te maken). Bovendien zijn ze achterlijk duur.
De XT is flink van formaat
De XT heeft een afmeting van 14.8 x 8.8 x 2.4 cm terwijl jouw oude iPhone een afmeting heeft van 158.4mm x 78.1mm x 7.5mm.
De XT is dus wat dikker, maar jouw oude iPhone is zelfs langer. Deze verschillen gaan echt niks uitmaken. Behalve dan dat een telefoon platter is, zodat hij makkelijker in je binnenzak gaat.
is de Garmin Zumo 396LMT-S (kleiner) technisch in staat om hetzelfde te kunnen?
Die is echt marginaal kleiner: 12.5 x 8.6 x 2.5 cm. Hij heeft vooral een véél kleiner scherm (slechts 4,3") en vooral ook een erg lage resolutie van slechts 480 x 272 pixels en een tegenvallende helderheid, zeker als je de XT al gezien hebt. In hoeverre die hetzelfde kan als een XT weet ik niet, want ik heb nooit een XT gebruikt. Zoek ze eens op mij MrGPS. Je kunt er in elk geval prima mee navigeren, als je ogen nog prima zijn. Ik heb jarenlang een 390 gebruikt (hetzelfde maar dan zonder de media-opties) en dat gaat prima. Voor mij was het vooral het gevoel met gedateerde hardware te maken te hebben (feit), en de beschikbaarheid van goede navigatie-apps, die mij jaren geleden al heeft doen overstappen naar de veel modernere hardware van een smartphone. Dat geldt voor de XT nog steeds naar mijn idee. Wat dus niet wil zeggen dat het een slecht toestel is.
Eerlijk vergelijken is niet zo moeilijk. Ik heb de meeste details die ik hier neer zet ook in 10 minuten bij elkaar gegoogled. Waar je bij je besluit óók rekening mee mag houden is dat een extern navigatie apparaat met de introductie van Carplay en Android Auto in de moderne TFT dashboards van nieuwe motoren überhaupt een uitstervend apparaat is. Dikke kans dat jouw eerstvolgende motor daar ook over beschikt, en dan navigeer je sowieso via de telefoon in je binnenzak op het dashboard van je motorfiets. Techniek staat niet stil