Ik ben mij aan het oriënteren tussen een k1100 o een r1100rt van de week wezen kijken bij boxersteen mooie donker grijs rt gezien een stukje proefgereden alleen bij het opnieuw starten was de accu leeg, maar dat is op te lossen.
Ook de K vindt ik een fijne motor. Ik wil de motoren gebruiken voor 50% touren en 50% naar de stad of even naar A’dam (ik woon in Haarlem waar ook de parkeerkosten de pan uit rijzen) dus enige flexibiliteit in de motor is wel noodzakelijk. Tijdens de proefritten heb ik dit niet kunnen testen. Graag wat tips of ervaringen
Volgens mij veel een kwestie van smaak. Ik vind mijn boxer mooier en houd van het karakter van de boxer. Die keus kan je het beste zelf maken denk ik. Ik verwacht op dit forum dat de meeste kiezen voor de boxer .
Je hebt gelijk is natuurlijk ook een beetje vragen naar de bekende weg. Ik heb trouwens altijd geweldig gereden op een 1150 gs
Ik heb deze alle twee gereden. Eerst een K1100LT en daarna een R1100RT. Qua motorkarakter en rijgedrag twee compleet verschillende motoren. Voor mij was de K meer geschikt voor lange doorgaande wegen en snelwegen en de R beter op z’n plaats in het korte werk op heuvelachtig en bergachtig terrein. Vandaar dat ik overgestapt ben. (nu een F met een iets langere wielbasis dan de R, dus ik ben dit seizoen benieuwd hoe het mij uiteindelijk bevalt).
De K heeft een turbine-achtig motorkarakter en kan je vanaf bijna stationair in bijna alle versnellingen tot aan het rode gebied doortrekken. De R moet je iets meer op toeren houden en lijkt bij lage toerentallen iets meer te ‘bokken’, maar dat is ook een kwestie van gewenning. De R kan je weer iets korter draaien. Dus voor jouw gebruik zou ik het eerlijk gezegd niet weten en moet je natuurlijk vooral zelf de keuze maken…
Vooral proefritten maken die overeenkomen met jouw verwachte gebruik!
Je kunt ook het verschil in breedte in ogenschouw nemen.
Ik rij met de rt veel in de stad. 020 is een eitje maar dat komt omdat ik citydeksels heb.
Voor beiden is de grootste breedte ter hoogte van de spiegels. Citydeksels hebben daarop geen invloed, hoogstens een psychologisch effect…
Ik bedoelde dat in zekere zin ook.
Ook in die zin dat de boxer op onderbeenhoogte m.i. toch wel breder zal uitvallen.
Voordat ik de overstap maakte naar mijn huidige reed ik een K100LT.
Ik weet, dat is geen K1100LT.
Echter in grote lijnen komen ze wel overeen.
Ik vond het erg prettig dat de 4 cilinder van de K100LT zo soepel was.
Hier moest ik op de R1100RT erg aan wennen.
Het grootste probleem wat ik op de K100LT had, was de beenruimte achter de kuip.
Ik kon dus eigenlijk mijn benen niet kwijt achter de kuip !
Verder beviel deze motor zo goed dat ik een K1100LT wilde gaan kopen in de hoop meer beenruimte te hebben.
Helaas had de K1100LT in mijn beleving nog minder beenruimte.
Vandaar de aanschaf van mijn huidige
Inmiddels gewend aan de boxer en rij er met zeer veel plezier op.
Hoi,
zelf ben ik overgestapt van een K1100LT Special Edition naar een R1200RT. Toch wel een verschil qua motor.
De K1100 is zowel te gebruiken voor de langere afstanden als voor tochten met korte bochten/stadsverkeer. Heeft een heerlijk zitcomfort en met het verhoogde scherm zat ik volledig uit de wind.
De R1200 is ook voor lange afstanden als ook voor tochten met korte bochten/stadsverkeer te gebruiken. Zitcomfort vind ik persoonlijk minder dan bij de LT. Bochtenwerk vind ik beter bij de RT (mits op toeren gehouden!).
Zowel op de RT als op de LT is de bescherming tegen regen en wind goed.
Het K-blok liep rustiger (4cilinder), het R-blok geeft een mooier geluid (smaak). Is wel gevoeliger voor toeren. Dat was voor mij wennen. Het K-blok kon je, zoals PaPinkelman al schreef, van heel laag in de toeren doortrekken. Het R-blok begint dan te stotteren.
Beiden hebben plussen en minnen. Blijft een kwestie van smaak.
Succes met kiezen.
gr.
Marcel
Hoi, voor de duidelijkheid, als de boxer goed is afgesteld stotterd(KFR) deze niet. De boxers zijn nogal gevoelig voor KFR = Konstant Fahr Rückeln. Hier is zelf een draadje over, dus info genoeg.
Suc6 met zoeken
Groetjes,
Joop
Beroepsmatig heb ik veel op R80, K75 en K100 gereden en nu prive op een R1100RT.
Het zijn allemaal fijne machines om te rijden. De RT is wennen maar geeft mij een wat rustiger gevoel. Ik zit meer ontspannen op de motor en geniet meer van de omgeving. Dit zal vast iets psychisch zijn, maar het voelt wel zo.
Het kan ook zijn dat de RT mij een beetje het foetus gevoel geeft omdat ik ooit ben begonnen op een R60
Kan me vergissen, maar is KFR niet net iets anders dan wanneer een 2 cilinder bij (te) lage toeren tegensputtert? Optrekken is net iets anders dan constante snelheid.
De K had hier in ieder geval geen last van (om maar weer een beetje on-topic te gaan)