jet of policehelm

Ik heb nu een Schuberth C2, bevalt op zich wel maar begint nu na al die jaren toch wat ruim te zitten. Dus ik wil wat anders en zit te denken aan een jethelm vanwege het bredere gezichtsveld. En ik wil ook nog een stille helm, voor zover mogelijk. Ik denk aan een Schuberth J1, een Nolan N43 of een HJC IS33. Een proefrit zou het mooiste zijn maar ik de praktijk staat niet iedere dealer daarvoor open, zo heb ik gemerkt. Dus mijn vraag aan jullie: hebben jullie ervaringen voor wat betreft geluid met een jethelm?
[groet]
Frans

Ik wil helemaal niet meer met een jethelm willen rijden.

Een van mijn favoriete websites is die van de Dean, hij heeft een ‘mooi’ stukje over helmen, lees en huiver: voor mij dus geen jethelm!

http://bmwdean.com/swisher.htm

alvast een plaatje:

ook mijn avatar tijdelijk aangepast!

Ik ben al een paar jaar erg blij met mijn Schuberth J1.
Deze gebruik ik in het seizoen bij warm weer. Bij heel warm weer klik ik er een R1 vizier in voor nog meer windverkoeling.
Vanwege de in essentie mindere bescherming van een jet-helm, gebruik ik altijd de kinbeugel.
Over de geluidsbelasting zou ik u niet goed kunnen informeren, daar ik altijd otoplastieken draag.

De J1 is overigens nu te koop voor €299,95 (KLiK)

Op mijn andere motor draag ik deze helm http://www.scorpion--helmets.com/exo100.html
Zit heerlijk, veel zicht , ingebouwde zonnebril ,maar veilig :confused:: :confused:: ik denk het niet :exclamation:
En blijf wel achter je ruit zitten anders waait hij van je kop :wink:

Om de eventuele discussie naar een level hoger te tillen hier een link naar de website die gaat over de nieuwe norm op het gebied van helmveiligheid.

Bij ARAI heb ik één type kunnen vinden die aan deze eisen voldoet, de Arai RX-7 GP

http://www.araihelmet-europe.com/2010/nl/collection/full-face/rx-7-gp/

De nieuwe norm heet SNELL M2010

http://snellm2010.org/ ,

lekker lezen en eens goed nadenken, mijn slogan op helm gebied is:

__****Een helm mag kosten wat je kop je waard is

Nou Baird, daar is geen spelt tussen te krijgen. Ik weet dat er voor wat bescherming aangaat er niets boven een integraalhelm gaat, maar ik wilde een groter blikveld, vandaar. Dus wil ik het aanbod trechteren en zal een een jethelm met kinstuk worden. Moh_fan heeft goede ervaringen met de Schuberth J1 en de meegestuurde link biedt perspectief, waarvoor overigens dank. _004 Ik rijd doorgaans ook met otoplastieken maar sommige helmen maken extra lawaai door visierbevestigingen etc. dus zodoende de vraag naar ervaringen.
De Nolan N43air heeft dacht ik ook een kinstuk, dus volgende week op de beurs maar eens goed kijken. Heren, bedankt voor jullie bijdrage.

Wel jammer dat er op de site van Snell geen overzicht staat van de helmen die aan de 2010 norm voldoen _001
(of heb ik er overheen gekeken ??)
Maar als ik een jethelm zou kopen -omdat ik ook 's winters en in de regen rij heb ik liever een dichte systeemhelm- werd het waarschijnlijk de J1.

[groet], GerbeRT

De J1 doet dat niet.
In mijn oren is het een redelijk stille helm. Naar mijn idee is hij iets rumoeriger dan de Systeem 6, maar niet overdreven.

Dat helmen aan de strengste kwaliteitseisen moeten voldoen, vind ik helemaal top.
Wat niet veel motorrijders echter beseffen, is dat een helm ook een echte killer kan zijn…

Helaas scoort nekletsel hoog in onze ongevallenstatistieken…
Mede daarom draag ik een nekbrace.

Kun je daar wat meer over vertellen: Hoe gebruik je dit, off-road of all-road, klikt dit vast aan je helm, heb je er last van als het warm is zomers, etc, etc,
het maakt me nieuwsgierig.

Van die medische plaatjes snap ik niet zoveel behalve dat ik de “zoek de 10-verschillen” wel zie en snap dat er een boel kapot kan gaan!

Dat kan.
Ik gebruik de brace dagelijks als ik op mijn motor kruip. On the road dus!
De brace draag ik over mijn jas en is een los onderdeel van mijn standaard uitrusting. Hij zit nergens aan vast en ook de helm zit niet vast aan de brace.
Tijdens het rijden heb je eigenlijk geen last van het ding. Het enige dat het doet is je nekbewegingen beperken in extremen. Hij beperkt in alle richtingen, voor- achter- en zijwaarts.
Hij weegt ca. 780 gram. En nee het is niet warmer met dat ding rond je nek.
Waar je aan moet wennen - en een collega die er ook één draagt beaamde hetzelfde - is met name de beperking bij het zijwaarts, over de schouder, kijken.
Normaal kijk je als je over de schouder kijkt, ook wat naar beneden en die beweging wordt door de brace beperkt.
Verder heb je absoluut geen last of beperking van de brace.

Ik vind het ding een investering in veiligheid.
Natuurlijk hoop ik nooit echt gebruik te hoeven maken van de brace…

Het valt me op bij deze brace dat er een stuk redelijk diep over de rug steekt. Heeft dat nog invloed op de rugprotector van de jas? En het is een brace van BMW Motorrad, ik heb gauw even gekeken en ben het eens dat mijn gezondheid veel geld waard is. Jammer genoeg weet BMW dat ook _002 .

Het heeft geen invloed op mijn rugprotector. Ze vullen elkaar mooi aan zal ik maar zeggen.
BMW is zeker niet de enige speler op de markt…
Na wat zoekwerk lijkt het er zelfs op dat BMW alleen haar naam en prijskaartje hangt aan een Leatt brace!

Hier is alvast één (web)shop MotoXshop met meer keus en andere prijzen.

_004

Hier nog een tevreden Schuberth J1 gebruiker. Natuurlijk altijd gedragen met kinbeugel.
Mijn overwegingen voor de J1 waren er in de eerste plaats op gericht om iets meer (!) ventilatie op mijn gezicht te hebben. Bij mijn BMW System 5 heb ik veel last van condensvorming op mijn bril (niet op het vizier). Allerlei anti-condens dingen geprobeerd, ventilatieschuifjes open of dicht, niets helpt. Vrijwel altijd moet ik het vizier 1 standje open zetten om geen last van condens te hebben. Bij de J1 blijft mijn bril condensvrij. Bijkomend voordeel is het veel ruimere gezichtsveld.
Mijn jethelm (Schubert J1) is inderdaad wat minder stil dan mijn BMW Systeem 5 helm.

En daarom heb ik contactlenzen gekocht voor deze weersomstandigheden. Ik lever niet in op mijn kinstuk… Een goede vriend van me is een keer onderuit gereden door een auto die de parkeerhaven uitkwam. Hij reed niet overdreven snel maar viel behoorlijk (zijn motor had ‘voorloop’, het voorwiel stond tegen het boxerblok). Als hij toen zijn helm open had gehad, had hij nu geen onderkaak meer gehad.

Het verraderlijke zit 'm niet zozeer in het openzetten of laten ontbreken van een kinstuk bij hoge snelheid, het is dan een vrij natuurlijk gevoel om de kinbak te sluiten bij een systeemhelm. Het gevaar schuilt juist in die lage snelheden. Met 20 km/u met je kin op een stoeprandje vallen brengt echt wel wat schade toe!!!

Dus: als je een jethelm of gelijkend kiest, kies dan voor nog wat bescherming van die beugel. Qua geluid kun je nog iets doen met oordoppen, otoplasten en vergelijkbaar spul…

Voor mij geldt in ieder geval dat ik veiligheid belangrijker vind dan een ruim gezichtsveld. Mijn gezichtsveld is al harstikke ruim in vergelijking met het uitzicht vanuit een koekblik :wink:

Succes met je keuze, we maken het je niet makkelijker allemaal _001

Vandaag op de motorbeurs een zilverkleurige Schuberth J1 gekocht, twee keer de hele beurs heen en weer gelopen en gepast wat in aanmerking kwam. De Schuberth zit toch, voor mij althans, het beste. _004 Morgen gelijk proberen maar ik ga ervan uit dat ik nu ook bij de tevreden gebruikers hoor, het is er duur genoeg voor :laughing: :laughing:
Nu nog zien hoe ik daar speakers voor de intercom in krijg, iemand dat al eens geprobeerd? _001

Ik heb ze door Waypoint laten plaatsen. Keurig geregeld en snel. Kost alleen wat, maar aan de binnenzijde van de helm geen schade.
Ik heb ook geen last van de speakers, want bij een vorige inbouw door mijzelf in de vorige helm, voelde ik ze wel.
Ik dorst de binnenschaal niet te bewerken. Zij hebben er ervaring mee.
Gr.
RienRT

@rienrt: welk type intercom heb je laten monteren en werkt dat goed in combinatie met de (zonnescherm)bediening? Het lijkt me redelijk krap allemaal door de kinbeugel.
Is er nog een stand in Utrecht die je kan aanraden voor de J1?

Ik heb die van mij gekocht bij de Watertoren in hal 7, hadden “mijn” kleur en maat bij zich. Geen internetbedrijf, ze hebben ook een echte winkel in Zeist, is voor mij ook wel handig ivm service/garantie enzo. Je weet maar nooit. Er waren er meer die de J1 aanboden, niet zo heel veel trouwens, maar zij gaven een goede voorlichting, namen ruim de tijd voor je en dat is ook wat waard _004 . En als de prijs dan ook nog klopt… _005

@ Rien, inbouwen bij Waypoint zou idd kunnen maar ik wil het zelf proberen. Ik heb inmiddels een fotoreportage gevonden en ik denk dat het wel gaat lukken. Maar bedankt voor de tip.

Update en misschien heeft iemand er iets aan: ik heb inmiddels zelf de speakertjes ingebouwd, valt eigenlijk best mee. Visier en beugel verwijderen. Hoofdband loshalen, zit met klittenband vast. De wangkussens kun je aan de voorkant in de “punt” losklikken, je hebt dan iets ruimte, dan de band naar het achterhoofd losmaken van de kinband, die kinband uit het wangkussen en met wat friemelen komt het wangkussen los. Het is niet geplakt maar geklemt/opgesloten. Als je de bekleding dan iets loshaalt zie je al waar de speaker komt te zitten. Het is nl al voorbewerkt. Wel zul je hier en daar wat materiaal moeten weghalen om de kabeltjes en microfoonboom goed te kunnen plaatsen. Na het plaatsen de kabels tussen de speakers vastzetten met tape en de hoofdband eroverheen weer monteren. En klaar is Garfield _004