Een maand geleden kocht ik bij een goed aangeschreven motorzaak een 2017 lc met een ton op de klok.
Proefrit gemaakt, stuurde mooi maar rechts een tik in t blok en banden gecupt. Geen probleem meneer, de motor krijgt een onderhoudsbeurt die hoort bij de km stand en we zullen de kleppen stellen en welke banden had u gewild… doe maar road 6 GT. Regelen we voor u. Tikje was een klep met te veel speling, is verholpen, tik is weg.
6mnd Bovag garantie en daarna nog 6mnd garantie van hen zelf.
Na wat vies weer ritten de motor gewassen, mmm remblokken lijken wel dun…belletje, geen probleem, kom maar langs. Als t (bijna) versleten is krijg je nieuw van ons. Bij aankomst niet alleen blokken bijna af, schijven waren 3,4mm dik waar 4mm het minimum is. Meer dan versleten dus. Heeft de monteur niet opgelet met het uitvoeren van de beurt of hebben ze alleen de kleppen en banden gedaan? Is het cardan wel gesmeerd zoals afgesproken? Had hier specifiek om gevraagd, niet alleen de olie maar ook de verbindingen van de as zelf smeren.
Even later, wat manoeuvreren in de garage, lijkt wel speling… wat pielen en zoeken, met ingeknepen rem motor heen en weer drukken geeft speling/beweging die ik niet verwacht.
Weer bellen, geen probleem meneer, als u er toch bent voor de remmen nemen we het meteen mee…
Mijn vertrouwen in de motorzaak en het geleverde onderhoud zakt begrijpelijk aardig onderuit. Ze herstellen het wel maar ik moet het het iedere keer melden en kan weer 85km rijden voor het herstel.
Hebben jullie een goede tip voor een betrouwbare monteur/garage waar ik naar toe kan gaan voor onderhoud/nazien van de motor. Liefst in de omgeving van Assen aangezien ik daar vlakbij woon.
Graag zou ik de motor door een andere monteur laten nazien, regulier onderhoud laten uitvoeren en versleten zaken die onder garantie vervangen horen te worden aan t licht te krijgen.
Tja, het is wel even rijden maar in Ede zit een betrouwbare motorzaak met de naam MSA. Is niet van BMW maar . . . zie de referenties maar hier op het forum.
Als je dus onafhankelijke informatie wilt zou dit een mogelijkheid zijn. Maar is begon er al mee; het is niet bij jou om de hoek.
De verkoper lost alle klachten voor je op.
Daar zou ik maar tevreden mee zijn, dat is vaak anders.
Wat is dan nog de zin om een ander er naar te laten kijken?
Dag Frank,
gezien de steken die ze al hebben laten vallen, zou ik vragen om een 0 beurt.
Dan kunnen ze alles in een keer nalopen en vervangen ipv dat jij steeds moet terugkomen.
Hierna kun je hem bij een specialist nog een keer laten nalopen. Bij nog meer gebreken, koop ontbinden.
Groetjes Johan
Pak het onderhoudsboek (Haynes of zo) van jouw motor er eens bij en lees je in. Vervolgens maak je het lijstje wat er gecontroleerd moet worden en blijf je erbij terwijl de monteur bezig is en vink je af wat in orde is en markeert wat nog moet worden vervangen/gerepareerd.
daarom dat ik al 30 jaar zoveel mogelijk zelf doe , of in het mogelijke zelf doe
en als je iets niet weet dan vraag je het , koop goed gereedschap een goed boek en al wat je zelf doet doe je beter
en ook al heb je geen handige vingers een olie beurt hoeft niet zo moeilijk te zijn,
elk merk heeft zo zen specificaties maar met een goed forum en het www kom je al ver
heb deze week zelf de boxer synchroon gezet met een 10 meter lange slang
is me mooi gelukt , dank zij dit forum en you tube , kijk je spaart er aardig wat mee uit en je weet dat het GOED gebeurt is
al wat je zelf doet doe je beter
ik heb nooit echt vertrouwen gehad in de dealers want voor velen telt maar 1 ding en dat zijn de dollars, spijtig om te zeggen maar zo is het wel
maar je hebt natuurlijk uitzonderingen
Zelf sleutelen is zeker een optie, vooral de kleinere zaken als vervangen van remblokken, filters en vloeistoffen. Het probleem is echter de tijd
Iets met werken een jonge kinderen enzo jaja een man met jonge kinderen rijdt al een rt
De 0-beurt is wel een goede optie, ga komende week het gesprek wel even aan. Zelf ben ik niet goed genoeg overlegd om alles goed te kunnen beoordelen.
Helemaal zoals het hoort is het inderdaad niet. Vrijwel niemand ruilt een motorfiets in net nadat er groot onderhoud is gepleegd, en zeker aan een RT die in vijf jaar tijd dik een ton heeft gereden zal werk zitten. Dat weten ze daar best. Fijn dat het zonder morren alsnog in orde wordt gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten.
Stel dus inderdaad voor om het in één keer goed te doen; de koffie zal best lekker zijn maar die heb je thuis ook.
Als je een BMW specialist zoek kun je Theo Meeuwis in Groningen eens vragen.
Heeft jaren bij een BMW dealer in de buurt gewerkt maar kon het beleid daar niet vereenzelvigen met zijn geweten.
Zo ben ik zelf ooit al eens opgestapt na een half jaar, bij een schroot importerende scooter handelaar.
We hadden klanten die rijdend vertrokken met hun Chinaprul, en binnen 25 km hun blokje hadden opgeblazen.
Ja, dat ga ik niet zitten verdedigen natuurlijk…
Inmiddels een kleine 4000 km verder en de motor rijdt fantastisch.
In nijeveen waar k de motor kocht zijn de remmen rondom vervangen, blokken en schijnen. Spelling die ik voelde was volgens hen van de remblokken en niet het balhoofdlager. Zelf ook kunnen voelen toen de motor op de brug stond
Remmen en rijden doet ie nu heerlijk.
Toch nog wij even de motor laten controleren bij Volare motoren in Assen. Eigenaar vond de motor super netjes. Nergens roest of beschadigingen. Er is nooit groots aan gesleuteld volgens hem. Beurt was goed uitgevoerd. Alles keurig gedaan, zelfs netjes wat kopervet aam t schroefdraad van de nieuwe bougies.
Wel vond hij t vloeistofpeil wat hoog van de voorrem. Wellicht iets te weinig uitgehaald bij t vervangen van de remmen. Kortom, prima motor voor de komende jaren.
Aankomende donderdag maar eens lekker aan de tand voelen in Luxemburg. Even een lang weekend lol met de mannen, do tm zo. Super veel zin in.
Dat is geweldig nieuws!
Zo’n second opinion rijdt ook altijd een stuk fijner, dan een monteur waar je hem gekocht hebt zomaar op z’n blauwe ogen geloven.
Veel rijplezier en veilige kilometers toegewenst volgende week (en daarna natuurlijk).