Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Hallo.
Het enige wat ik mij afvraag aan de nieuwe R18,is wat er gebeurd met de open cardan na 50.000km?
Als men in weer en wind rijdt met die open cardan, en er komt stof en vuiligheid tussen, hoe lang duurt
het voordat de rubbers kapot gaan?
Misschien komt er een aftermarket firma (Wudo, Wunderlich)met een chrome buis die men daar over kan schuiven,
en dat staat nog mooi voor de poetsers onder de eigenaars.
Wat die Chips motoren betreft: In de serie ging de acteur Erik Estrada ( de donkerharige) eens onderuit,en zijn zonnebril,
die in zijn hemdje zat bovenaan,zat daar nog steeds toen hij opstond.
En die choppers in Easyrider, ze reden maar aan 20 a 30 km/u, want anders blijft Dennis Hopper z,n hoed niet opstaan,
die waait er anders wel af.
Salu.
Chris.

Men rijdt met een R18 niet in weer en wind. Althans, dat is niemand toe te wensen. -naughty-
Het is als met Erik Estrada’s zonnebril. Door die na een stoffige schuiver niet te verplaatsen wordt de illusie van onaantastbaarheid versterkt.

De R1800 is een droommotor om te zien en dat beeld laat zich niet verstoren door een ordinaire veronderstelde gebruikservaring.
Bij de R18 plaatjes en folder is het immers heerlijk wegdromen. _004

Als ik kijk naar een foto van de cardan van de R18 zie ik alleen aan de voorkant een stukje rubber welke denk in alleen iets van een koppeling verbergt om de cardan te demonteren.
Zelfs bij mijn R51/3 met open cardan zijn er geen delen die onbeschermd zijn.
Aan de ene kant zit alleen de Hardyschijf naar de aandrijving en aan de andere zijde zit een chrome afdekking over de kruiskoppeling met daarover heen nog een stofkap
351E7E8E-7302-41E0-A7C6-441F6250C2EA.jpeg
211FC368-4043-4121-ACD2-F923AF7CA7B0.jpeg

Het is geen lichte jongen natuurlijk, maar hij weegt nauwelijks meer dan mijn R1200R (245 tegen 230?). En dan heb je een motor zónder plastic spatbordjes, zijkapjes, bagagedrager etc. Voordeel ook van een laag zwaartepunt.

Ik herken jouw slechte ervaring niet. Ja mijn BMW remt veel strakker, er zit ook 25 jaar leeftijdsverschil in. De achterrem deed inderdaad niet veel. Ik heb op de FJR daarna ook echt moeten wennen aan een achterrem die het wèl doet :smiley:

Dat is op àlle motoren een goed idee natuurlijk. Misschien omdat ik dat besef had, dat de wat minder presterende rem voor mij nooit een probleem was. Je kon ook gewoon flink doorknijpen zónder het gevoel dat je er af gekatapulteerd wordt. Vergeet niet dat zo’n chopper geen racemotor is. Het is een onthaast-motor. Ik heb me er nooit onveilig op gevoeld.

.
r513.png
.
Wat een prachtig stukje techniek bij zo’n motor van exact 70 jaar oud, basic en toch voor alledaags gebruik. Een luchtfilter wisselen is een kwestie van het afnemen van een deksel en het filter kan gewisseld of waarschijnlijk uitgeklopt worden. De R18 is gebaseerd op deze reeks modellen, dit soort technische details - de cardan is daar ook een mooi voorbeeld van - was het waard geweest om 1 op 1 over te nemen.

Wat me bij de R51/3 opvalt, is dat er direct na het haakse kickstarten een echte motor staat te stampen
Prachtding!

En inderdaad destijds al voorzien van slimmigheden :
Het achterspatbord kan gedeeltelijk omhoogkwamen om het achterwiel er uit te halen
De horizontale steun van het voorspatbord kan omgeklapt als een soort “middenbok” zodat het voorwiel er uit kan.
Zowel de voetsteunen van de bestuurder als van de passagier kunnen omhoog/ omlaag worden versteld zonder dat je bij herr Hornig of herr Wunderlich hoeft te shoppen.
Zomaar wat voorbeelden .
Hier mijn trots (ook te zien bij rubriek sleutelprojecten ) :
6D44FC94-C533-44B6-A180-319DE7EC1004.jpeg
Maar goed ; terug on topic

Onze Vlaamsche vrienden hebben een aardige review gegeven over R18 en wel in de zogenaamde Bagger uitvoering. De Transcontinental - big- bigger - biggest - stond er weliswaar naast, maar was nog niet klaar om getest te worden. De voorkant van de machine is nu ook wat duidelijker zichtbaar, waaruit tevens blijkt waarom het aangezicht wat minder exposure in de folders heeft genoten. Let in de promo in het bijzonder op het bochtenwerk, de snelheid en de resterende grondspeling. Die beelden zullen wellicht niet in een enkele take genomen zijn…

Vanuit de alleszins beperkte 91 pk - zelfs met een 50% vermogenstoename na de R1200 C - en de riante 158 NM bevindt ‘the sweet spot’ zich rond 2000-2500 toeren. Welke snelheid daarmee bereikt wordt, wordt helaas niet vermeld. Op m’n R1150RT en R1200RT zit deze spot rond de 3500 toeren, al kan dat per exemplaar verschillen.Het geeft me altijd het vermeende idee dat de motor dan niet aan slijtage onderhevig is en elk onderhoud volstrekt overbodig is. In 6V geeft dat bij deze traditionele RT’ees een snelheid rond de 110 km per uur, wat een mooie snelheid in Nederland is. Daarmee wordt ook het aanbod aan wit/licht paarse enveloppen in de brievenbus beperkt qua aantal en hetzelfde geldt voor de hoogte van de aangeboden schikkingsbedragen.

Het is zo’n beetje de enige fysieke brief die me nog wel eens bereikt, de rest gaat digitaal. De zwart wit foto - die ongetwijfeld uit de administratiekosten wordt betaald - wordt dan na enig zoekwerk digitaal geleverd. Dat dan weer wel en het scheelt weer portokosten.
.
https://www.youtube.com/watch?v=Q2n0rEC9dpk

Even snel de beschikbare data in een toeren-vs-snelheid-calculator gepropt, en dan kom je op 2.000 toeren in de hoogste versnelling bij 100 km/uur.

De grondspeling is en blijft beroerd. Niet voor niks dat de ‘volgfiets’ een GS is :wink:

Hé, dat is een opvallende waarde, zeker in relatie tot een andere review. Dan komt 2500 tpm ongeveer uit op 125 km/uur.

Waar 2000-2500 tpm bij de R18 in de bagger uitvoering door den Vlaming als een sweet spot wordt ervaren, wordt in een andere review gesteld dat de standaard R18 uitgerekend in het gebied tussen de 80 en 120 km uur behoorlijk trilt. Dat zal niet liggen aan het ongetwijfeld marginale verschil tussen de Bagger en de Standaard uitvoering.

In het geval dat een journalist onbekend is met het gedrag van een boxermotor, dan begrijp ik wel waar zijn ervaring van het ‘trillen’ vandaan komt. Boxers trillen nu eenmaal, het ene type en exemplaar wat meer dan de ander.

In het geval forumlid Arjan W zijn voornemen om de R18 te huren heeft kunnen uitvoeren, ben ik erg benieuwd naar zijn ervaringen. Arjan is al door en door bekend met het typische boxergedrag van zijn R1150 RT, waarmee zijn bevindingen over o.a. het trillen in diverse gebieden bij de R18 voor de BMW rijder aan waarde wint.