Rijdend op de motor wil ik zo min mogelijk afgeleid worden door metertjes, schermpjes , muziekjes, binnenkomende belletjes enz. Het verkeer, de loop van de weg en het wegdek verdienen alle aandacht. Dat zal bij iedereen anders zijn, maar ik verbaas me wel eens over volgehangen motoren met meerdere camera’s, een navigatiesysteem en een of twee smartphones in X rams. Het geheel wordt gecompleteerd met een drie- of zelfs vierkanaals bluetooth, dat mp3 tjes op de oren zet die met enige regelmaat door binnenkomende appjes en/of telefoontjes dan wel babbelende motormaten worden doorbroken. Bij automobilisten kan ik onderweg nog zien of ze met dat soort zaken bezig zijn, waarna ik enige afstand houd, vlot passeer of er in ieder geval niet voor ga rijden. Bij mede- motorrijder is dat gedrag onderweg niet/nauwelijks waar te nemen.
Al jaren rijd ik met een TomTom 400 en later met een TT 550 in binnen- en buitenland, overigens zonder bluetooth stem-verbinding op m’n oren. Met de navigatie, alle metertjes en de BC knop komt er dan al meer info binnen dan nodig is. Echter, recent werd ik enkele malen geflitst door slim opgestelde mobiele flitsposten, die daar niet staan om de veiligheid te bevorderen maar om de door corona uitgeholde staatskas weer enigszins te spekken. Wat te denken van een locatie als de middenberm van de vijfbaans A2, pal voor de trajectcontrole…
Er zijn natuurlijk programmaatjes als TomTom Go, Flitsmeister en Waze die mobiele flitsers aangeven, maar dat betekent een extra scherm naast de navigatie. Ik herinnerde me bij aanschaf van de TT550 dat er de mogelijkheid wordt geboden om de 10 minuten een update te ontvangen van mutaties in het verkeer, waaronder de mobiele flitsposten. Ooit had ik dat uitgezocht met de Iphone als bluetooth provider voor de TT en dat bleek een hele klus te zijn. Indertijd weet ik dat aan de wellicht wat gedateerde Iphone 6 en liet het zaakje verder rusten.
Enfin, de beschikkingen waren de directe aanleiding om de traffic updates op de TT met een Iphone SE uit 2020 nog maar eens goed uit te zoeken en in te stellen. Het is dan de bedoeling dat onderstaand beeld op de TT550 verschijnt vanuit de bluetooth verbinding met de Iphone - hier op beeld nog via wifi- en met de mydrive-app open op de smartphone in de binnenzak.
.
.
Dan gaat het met name om beide achter elkaar staande autootjes, het logo dat aangeeft dat de traffic signalering - met de mobiele flitsposten - tot stand is gekomen en regelmatig ververst wordt aangeboden.
De bedoeling is om de TT550 eerst middels de bluetooth procedure te koppelen aan de Iphone middels de data én de persoonlijke hotspot. Dat is een standaard procedure, die met een filmpje in de Mydrive-app nog eens haarfijn wordt uitgelegd. De procedure van koppelen verschilt nl met die van Android, die met een QR code wordt gevolgd.
Aldus wordt in IOS twee keer gekoppeld, een koppeling voor de algemene verbinding en een koppeling voor specifiek de smarthone berichten als inkomende telefoons en appjes. Het koppelen verloopt prima, de koppelgetallen verschijnen keurig in beeld en ook de TT geeft dan aan dat er verbinding tot stand is gekomen met de Iphone. So far so good, hoe moeilijk kan dat zijn?
.
Echter, buiten het bereik van de wifi bleek de TT550 wel verbinding te hebben met de Iphone , maar niet op de de gewenste onderdelen. Melding: "Kan geen verbinding maken’ . Vervolgens de gehele procedure herhaald, de TT550 naar de fabrieksinstellingen teruggezet - daar gingen m’n data van anderhalf jaar rijden - de smartphone uit- en weer aangezet enz. enz. zonder het gewenste resultaat.
Ten einde raad via de mydrive-app een bericht gestuurd naar TomTom met een beschrijving van het probleem. Helaas biedt de app wel de mogelijkheid een vraag te stellen maar versturen ho maar… Na briesend een rondje in de tuin gelopen te hebben bleek goede raad duur. Iets doe ik niet goed, maar wat?
Vervolgens mijn zoon geraadpleegd, die stap voor stap de hele koppelprocedure inclusief 2 x resetten nog maar eens uitvoerde. Wel weer verbinding in algemene zin, maar weer niet met de onderdelen waar het om gaat. Vervolgens m’n vaste leverancier MR GPS gemailed met het probleem. Hans Vaessen antwoordde dat het niet aan de bluetooth van de TT550, maar waarschijnlijk aan de Iphone met het IOS besturingssysteem ligt. Zijn uitgebreide antwoord werd bevestigd toen ik gericht op diverse fora op zoek ging. Het koppelen lukt soms voor een korte tijd, maar de verbinding bleek nergens stabiel te zijn.
Meten is weten, dus vervolgens alles vanuit IOS verwijderd op de TT550 en de koppeling tot stand gebracht met de Android telefoon van mijn zoon. Voilà, met enige kleine ict grepen gaven alle drie de onderdelen direct thuis, met uiteraard de wifi uit. Er was en bleef verbinding met zowel de telefoon/app functies als met de gewenste traffic info.
Tsja, dan blijft er - met alle gelijkluidende berichten op het zogenaamde gps forum - geen andere conclusie over dat de Iphone niet of tenminste niet-stabiel matcht met de traffic info van TomTom. Helaas bleek het in dit geval niet om mijn beperkte ICT vaardigheden te gaan, maar om een veel voorkomend en structureel probleem met de IOS Iphone bluetooth connection.
Met enig prutswerk en tips van het GPS forum - hotspot uit en weer aanzetten na verbinding helpt soms - is het uiteindelijk gelukt om op enig moment tenminste verbinding te krijgen via de Iphone met de appjes en de telefoon, maar niet met de traffic info waar het om te doen was. Wat ik lees zou het probleem opgelost moeten zijn met de IOS-14 update. Eerst maar eens zien en dan geloven.
.
.
Met dit relaas hoop ik anderen een verloren middag te besparen.
Voorlopige conclusie:
****De Iphone en de TomTom 550 zijn beide fantastische apparaten, die helaas niet goed met elkaar overweg kunnen