Inzakken boven de 4000 toeren?

Hallo Allen,
bij Mijn 2007 1200 rt valt het vermogen weg als ik optrek en bove de 4000 toeren kom. Alles trekt lekker door en dan boven de 4000 toeren lijkt het ineens of ik een flinke tegenwind krijg en verlies ik ineens vermogen. Geen geknal uit de uitlaat of zo, het voelt ook niet als een misfire. Ik zou denken ontsteking of brandstof toevoer maar waar te beginnen? Kleppen staan wel goed, bougies zijn nieuw (iridiums) hij loopt ook lekker trillingsvrij tussen 3- en 4000 toeren. K&N luchtfilter en geen reciclyzer of iets dergelijks. De stationair kan mooier maar ik denk dat dat een licht aanpassing in de synchronistaie is.

Dank voor tips,
Marc

Misschien een rare vraag maar je koppeling slipt toch niet hé :wink: ?

Hoi Ton,

geen rare vraag maar de koppeling slipt niet. Het is eerder alsof de benzinetoevoer terug geregeld wordt. Mooie vermogens curve af 2000 toeren met part throttle en dan zakt ie ineens in, niet met een klap maar alsof het netjes geregeld wordt. Misschien dat een lambda te rijk of te arm uitlaatgas meet?

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad, het bleek een loszittende (hulp)bougie te zijn.

Dan gaan we die eens controleren. Is het overigens mogelijk met de GS-911 te zien of alle bobines het doen?

Wanneer is je benzine filter voor het laatst vervangen ? Een verstopt filter geeft soortgelijke klachten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik dacht dat een R1200RT geen benzine filter had.

Heeft ie wel. Alleen niet als onderhoudsdeel. Zit volgens mij wat verder weggestopt en kan indien nodig bij reparatie vervangen worden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Je zou eerst een oplossing kunnen zoeken door toevoeging van additieven. Bijvoorbeeld Forté of Xeramic


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Het filter zal dan wel zo een plastiek zakje zijn waar de benzine door aangezogen wordt. Flesje forte kan nooit kwaad.
Ik heb het plastiek maar weer eens verwijderd om de bougies eens te bekijken, zit allemaal vast. Op het linker gasklephuis had ik al gezien dat de blauwe lak van de aanslagschroef verbroken was, daar is aan gerommeld. Wel beetje raar met standaard onderhoud bij de mot****t. Nu de linker geen referentie punt meer is had ik al eens een gasklephuis met weinig kilometers gekocht. Dus maar eens het gasklephuis vervangen, stappenmotoren gesynched en met de stappen motoren afgekoppeld de stationair synch eens bekeken. Die was niet superslecht maar kon toch beter. Ik heb de rechterzijde aann de linkerzijde aangepast middels de verboden schroef. Daarna de gaskabels nog eens gesynched op 2500 toertjes, die moest best wel wat gesteld worden om mooi synch te lopen. Plastiek er weer op en warme jas aan. Motor loopt makkelijker de toeren in en het wegvallen boven de 4000 toeren is nu een klein dipje waar je makkelijk doorheen draait. De stationair is nu ietsje laag maar binnen de norm en ik heb geen afgeslagen motor gehad. Goed bestede middag aldus :slight_smile:

Marc

Komt bij jou het vermogen wel weer terug als je doorgaat? Ik heb ook een 1200rt met zo’n probleem. Ergens tussen 35 en 45k toeren zakt ie in. Alsof hij inderdaad niet voldoende brandstof krijgt. Maar eenmaal weer hoger in de toeren is er weer normaal vermogen, ook tot op hoge snelheid.

Ik heb al heel wat uitgesloten. Bougies en luchtfilter vernieuwd, bobines omgewisseld met andere 1200. Stationair stappenmotoren omgewisseld, nieuwe lambda sensoren. 2 keer nauwkeurig afstellen (kleppen/synchroon). Dealer heeft het ding ook aan de computer gehangen, geen storingen of afwijkende zaken. Maar tot nu niets gevonden wat helpt. Benzinefilter is nu bij mij ook verdacht, maar ik weet nog niet precies hoe ik de benzinepomp los krijg. Ik hoorde van Wim Boks al wel dat de filters nu via duitse ebay (meen ik) los te koop zijn.

Ik heb ook nog uitschakelbare weerstand tussen de luchttemp sensor geschakeld. Lijkt soms iets te helpen, maar het probleem blijft duidelijk aanwezig. De motor is verder prima zuinig en loopt ook mooi rond (voor een 1200rt dan :slight_smile:

Als je wat ontdekt ben ik erg benieuwd…

We hebben gelijktijdig zitten typen zie ik :smiley:

Bij jou lijkt nu dus het vervangen van een gasklephuis en syncen geholpen te hebben.
Ik heb daar ook al eens aan zitten denken maar ben nog niet op zoek gegaan naar gasklephuizen. Misschien toch maar eens gaan proberen.

Ik denk dat het benzinefilter iets was waar ik het laatst zou zoeken. Verstopte benzinefilters is niet iets wat vaak voorkomt volgens mij. Al was dat vroeger wel soms het geval met de kleine benzinefiltertjes die tussen tank en carburateur geplaatst werden…

Ik kan me ook niet voorstellen dat een licht verstopt benzine filter een dip in het vermogen op zo een precieze en reproduceerbare plek in de curve veroorzaakt. Die dip wordt aangestuurd en dan denk ik al snel aan lambda of gewoon de mapping. Na het dipje heb ik ook weer gewoon vermogen. Het hangt ook af van de mate van gasklep opening, niet bij elke gasklep opening en acceleratie heeft hij dit dipje, als ik hem langzaam in de toeren laat klimmen is het dipje er niet, laat ik hem comfy maar niet te agressief in de toeren klimmen heb ik een dip. Het zou me niet verbazen als het gewoon een mapping is die op dit punt wat arm gezet is. Allicht dat oudere bobines of een K&N filter een dergelijk dipje iets erger maakt. Ik heb nog gedacht aan een duf plekje op een sleepcontact in de pot meter, nu het dipje zit op een toerental waar waarschijnlijk veel ge-cruised is kan ik me voorstellen dat een sleepcontact op dat punt wat minder goed signaal een de ecu afgeeft. Deze kan dan rare dingen doen.
Marc

Een ander idee zou nog de benzine pomp zelf kunnen zijn, met een 73.000 kilometer er op zou deze wel eens niet meer zijn volle druk kunnen leveren?
Hoe plausibel klinkt dat? Hoor ik de pomp te horen bij het contact aanzetten? Er van uitgaande dat de elektronica op de pomp goed werkt.

Marc