Dit forum is opgezet voor onze forumgebruikers die in het bezit zijn van een BMW R850R, niet zijnde een BMW R850RT.
Voor de serie R850R bestaat geen specifiek forum.
Heeft u een BMW R850GS?
Volledigheidshalve vermelden wij dat de BMW GS Club een uitgebreid forum heeft op http://www.bmwgsclub.nl/forum/
Hallo, Ik zal mijn verhaal aan deze korte inleiding toevoegen. Ik heb pas een R 850 r aangeschaft. Er stonden er een aantal in het land te koop en ik heb deze uit Vries. Bj 1999, 57000 km en in als nieuw staat. Zilver/ zwart, Kofferset, windscherm,verder geen opties. Kan ik verwachten dat er een specifiek 850 item komt of kunnen we hier informatie e.d. uitwisselen met elkaar ?
Groet Will
De R850R van 99 zal praktisch gezien behoorlijk veel overeenkomsten vertonen met de R1100R van 99. Dus een aantal problemen zullen ook gedeelde problemen zijn van beide types. Ik geef dit naar even aan omdat er waarschijnlijk nog minder R850R rijders op het forum zijn dan R1100R rijders. Het zal dus hoogstwaarschijnlijk dezelfde motor zijn met alleen 250 cc minder cilinder inhoud.
Mijn naam is Coen en ik ben nieuw hier. Ik heb sinds januari een R850R, en ik rijd vooral grote ritten over de snelweg (Den-Haag/Zwolle), en woonwerk (Ik ben student). Ik zal hier vooral te vinden zijn om te praten over onderhoud. Ik ben student, en ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen.
Hieronder staat een fototje van mij, ik sta er niet heel cool op.
Welkom, Cool genoeg hoor, je hebt tenminste geen grijze haren , alhoewel onder die grijze koppen heel wat jeugdigheid schuil gaat maar daar kom je wel achter!
Ooit bij de introductie van de R850R en R1100R op beiden gereden en ik vond de 850 prettiger rijden dan de 1100, soepeler en makkelijker hoge toeren draaien.
Nee je bent niet de enige jongere. Wij zijn allemaal nog jong en onze grijze haren zijn niet echt hé . De silver highlights zijn een optie. Je kan deze optie aanvragen als je meerdere kinderen hebt gehad en grootgebracht. Welkom hier. Mooi kleurtje trouwens die R850R van jou.
Ik doe alles op de motor, naar school, werk (grote motordealer) en naar vriendin. Ik heb sinds januari al 9000KM gereden.
Sinds ik de motor gekocht heb, is er al veel aan gebeurd. Dat moest ook wel, want hij stond op 120.000KM.
Ik heb kleppen gesteld, injectie gesynchroniseerd en gereinigd, bakolie vervangen, dynamoriem vervangen, benzinefilter vervangen, Iriduim bougies gemonteerd en filters vervangen. Ook heb ik de electriciteit opnieuw omgetaped op bepaalde plekken. Ik heb een recyclizer gebruikt, maar ik vind het tien keer niks. Gewoon goed afstellen is veel beter. Ook heb ik het rechter gasklephuis vervangen. Er gaan daar horrorverhalen over rond, maar het is best simpel en goedkoop. Gasklephuis is €50, en na monteren gewoon goed afstellen. Daarna bespaar je 50KM per tank omdat je injectie weer af te stellen is.
Wat moet er nog gebeuren?
Nieuwe lamp in de koplamp (want zwak)
Achterdemper laten reviseren (is irritant met vriendin achterop)
Uitlaat komt soms tegen achterwiel, dus bevestiging moet anders
Misschien een ander uitlaatsysteem vanwege restricties IVM carburateur
Standaard en middenbok wil ik opnieuw spuiten, polijsten en smeren zodat ze weer netjes zijn en soepel heen- en weer glijden.
De schakelheveldelen moeten gesmeerd worden.
Van harte welkom op ons mooie forum en met jouw leeftijd gaat het gemiddelde hier weer wat omlaag . . . veel plezier hier en uiteraard met jouw mooie rode R850R !
Ben blij dat er een aparte serie R850R is zelf heb ik er ook een en ben erg tevreden met de motor.
Ik hoop dat er vele mensen zullen zijn die op dit forum wat over hun motor gaan vertellen.
Ben benieuwd over welke problemen we het zullen hebben ik heb hem al 5 jaar en tot nu toe alleen een kabelbreuk gehad kon alleen een rondje om de kerk doen linksaf.
Ook een keer net op tijd de bougies vervangen midden elektrode lag los.
Verder geen probleem.
Tja, problemen… De mijne staat nu op 132.XXX kilometer, en de versnellingsbak is niet fris meer. Zonder tussengas is vanuit N naar 1 vaak niet mogelijk. Snel schakelen van 1 naar 2 zit er ook niet bij. Dit moet rustig gedaan worden. Soms schiet hij uit zijn 2de versnelling. Ik vind dit vervelend. Ik ga maar eens nieuwe olie voor de bak en het cardan kopen. Ik heb de motor vanaf januari, dus zeven maanden. Ik heb nu 12.XXX kilometer gereden, en ik doe mijn best om al het achterstallig onderhoud bij te werken. Ik heb echt al heel veel gedaan, en dit word het volgende project. Eerst maar eens zien wat de nieuwe olie doet.
Trouwens, de laatste tijd heb ik de volgende dingen vervangen en verbeterd:
Nieuwe banden, Metzeler Z6 Roadtech (€75)
Gasklephuis (€50)
Motorolie Castrol 15W50 4L (€22)
Nieuw lampje voor Koplamp (€8)
Revisie achterdemper (€190 oei…)
Nieuw handvatten €(33)
Nieuwe remvloeistof voor- en achter (€-)
Smeren gaskabels en koppelingskabel
Vervangen van heel veel boutjes voor verse nieuwe. Ik vind dit leuk voor het oog, en makkelijk in het onderhoud. Ik haat het om te moeten boren langs het schroefdraad.
Polijsten glas van koplamp, scheelt een boel!
Smeren middenbok en standaard. Maar ik wil ze er helemaal van af hebben, en opnieuw primen en spuiten en de ogen polijsten zodat het opbokken wat minder zwaar gaat.
Kleppen stellen en synchroniseren en hele grote beurt, een paar maanden geleden al gedaan.
Mijn BMW moet perfect onderhouden zijn!!! (met Germaanse stipheid, en precisie)
Pas terug van vakantie, 5000 km ;Vogezen, Jura, Provence en Drome langs kloven en ravijnen het toppunt was de Grand Canyon du Verdon .En welk verschil maakt de R ? Rustig tokkelen met een ouderwets boxer gevoel en niet zo ongedurig als z’n grotere broers.