Ik heb de set voornamelijk gekocht omdat ik het branstofverbruik te hoog vind.
Verder vond ik dat de motor iets minder presteerde als de vorige die ik heb gehad.
Ik vermoedde dat de injectoren de oorzaak zouden kunnen zijn.
Veel andere mogelijkheden had ik al bekeken, compressie was goed, klepspeling en synchronisate waren goed, dus bleef er naar mijn idee weinig over.
Het verschil is niet zo groot dat ik nu een wheelie kan maken overigens.
Zoals gezegd het brandstofverbruik is voor mij het belangrijkste argument om deze stap te nemen.
Bij mijn volgende tankbeurt zal ik de eerste indicatie hebben of het verbruik is gewijzigd, ik rijd dagelijks exact dezelfde rit.
Hoe gaan de boord elektronica om met het monteren van de nieuwe injectoren? Is het aansturen van de verhouding lucht/brandstof ongewijzigd gebleven of heb je een re-mapping nodig om de modificatie echt goed door te voeren?
Bert M
Het grootste probleem met injectors ontstaat natuurlijk vooral door weinig rijden en langere periodes stilstaan. Vervuiling ontstaat en je krijgt een slecht sproeipatroon. Soms spuit het zelfs totaal de verkeerde richting uit en is de nevel geen echte nevel meer. Dan loopt het brandstofverbruik op en het vermogen terug. En dan zal vervangen van de injector zeker helpen. Maar ook vervangen door dezelfde injector als degene die gemonteerd is vanaf de fabriek zal dit voordeel opleveren. De motor was immers okay toen hij nieuwer was. Zijn degene die via de dealer te krijgen zijn veel goedkoper of net duurder? Net nog even gezocht de originele injector kost rond de 121 Euro per stuk. Dus jou set is goedkoop. Zijn ze ook van Bosch?
Hallo Ton
Bedankt voor je belangstelling van dit topic , wellicht is het handiger om de link eens te bekijken waar al je vragen beantwoord worden.
En nee nieuwe injectoren zullen nooit de zelfde resultaat hebben als de modificatie die hier beschreven word, ook dit vind je in de link weer terug.
Nu rijdend in Italie kan ik alleen maar zeggen wat een verademing.ipv de eerst versnelling op de stelvio kan ik in de tweede versnelling vanaf stationair met twee personen zo door de haakse bochten .
En dat is nu het verschil super gewoon
Ik weet niet of ik de info bij de link helemaal moet geloven natuurlijk. Ze proberen net als ieder ander natuurlijk ook geld te verdienen. Injectors gaan over het algemeen behoorlijk lang mee. Ik moet zeggen dat mijn motor behoorlijk goed loopt dus voor mij is er nog geen reden om mijn injectors te vernieuwen. Dan start mijn motor altijd heel goed en kan ik behoorlijk zuinig rijden met mijn motor.
Ik heb vroeger veel verstuivers getest vooral van dieselmotoren en het verbaasde mij soms dat motoren nog vrij probleemloos reden maar er wel startproblemen waren met slechte verstuivers. En dan praat ik over verstuivers waar zo goed als geen nevel meer uit kwam. Bij benzinemoren ook wel klachten maar meer met lekkende injectors die startproblemen veroorzaakte. Als je een motor hebt met vervuilde injectors zal het effect van vernieuwen altijd te merken zijn. En dan moet je ook verschil merken als je de standaard gemonteerde injector gebruikt. Theoretisch klinkt de uitleg zeer geloofwaardig moet ik wel toegeven. Maar of iedereen dezelfde gigantische verbetering zal waarnemen betwijfel ik. Ik herinner me nog dat veel mensen aangaven hier dat het KFR probleem een beetje bij de oudere modellen hoorde . En dan spreek ik over de R1100 modellen. Maar volgens mij hoorde het KFR probleem meer bij de motoren die niet goed afgesteld waren. Ik weet wel dat water zeer slecht is voor injectors en weinig rijden en lange winterstops bevorderen de werking ook niet.
De man wil graag verkopen klopt ,maar hij is dit gaan doen omdat deze juist de problemen heeft onderkent waar juist bmw motoren tegen aan lopen.
Jou uitleg over injectoren klopt das was vroeger inderdaad .
tegenwoordig is het nu en anders.
De motoren van nu lopen zo arm dat kleine afwijkingen voor grote problemen zorgen zie daar bmw boxer motoren met grote cilinders
Zie twinspark en verdere fijne verstuivers.
Vroeger stonden de motoren zo rijk dat je nooit wat bemerkte klopt
Het probleem is dus ook de milieu afstelling lees zeer arme afstelling in combinatie met grote cilinders.
De oplossing die ik hier omschrijf is voor zeer veel mensen een uitkomst zonder dat men het weet of aan gedacht heeft.
Dit staat ook duidelijk in mijn omschrijving .
Mensen lees het geheel en doe uw voordeel ermee.
Helaas ook dit verhaal is niet geheel juist. In de jaren 70 speelde precies hetzelfde verhaal toen de motoren begonnen met CV carburateurs. Mijn BMW is van 1999 en bij een goede afstelling loopt hij mooi. Mijn motor heeft nog geen Katalysator en het mengsel staat op een vrij normale waarde. Een waarde die jaren geleden ook vrij normaal was voorgeschreven voor motoren. Mooi op 1,5% Co. Dus vroeger waren deze problemen wel aanwezig en vooral Honda had er veel last van. Het KFR probleem ligt echter vooral aan het feit dat we met een boxer te maken hebben. Bij een 4 cilinder heb je vaak te maken met één gaskabel zonder spitsing. Maar bij BMW splitst de kabel hij moet immers naar links en naar rechts. Als je bij een BMW boxer niet regelmatig de motor gesynchroniseert word krijg je het KFR probleem. Simpelweg omdat een systeem met twee kabels veel meer onderhoudsgevoelig is. Het arme mengsel verhaal word vaak flink overdreven. Als alle boxers nou zo belabberd liepen met de standaard injectors dan zou ik er misschien anders tegen aan kijken. De meeste lopen na een grote beurt volgens mij zeer netjes tenzij men niet de tijd neemt om de motor goed af te stellen. Ik verwacht bij motoren met een hogere kilometerstand dus wel altijd een vorm van verbetering zelfs als men nieuwe injectors plaatst die identiek zijn aan de originele. Hiermee wil ik niet zeggen dat de injectors die je nu gemonteerd hebt niet goed zijn. Ze zouden zomaar beter kunnen zijn dan de originele maar niet iedereen zal dezelfde verbetering bereiken als jij hebt bij jou motor. Ik wil hiermee zeggen dat zeker in geval van het KFR probleem de eerste oplossing ligt bij het gewone onderhoud. Injectors gaan veel langer mee dan sommige mensen je laten geloven. Theoretisch klinkt het verhaal over de injectors wel zeer geloofwaardig omdat ook injectors natuurlijk steeds beter worden. Maar hoeveel mensen zouden naderhand eerlijk toegeven na de aankoop van de injectors dat ze toch veel minder effect hadden dan ze gedacht hadden.
Zucht
Hoi Ronald hoe gaat het met jou verbetering, ben ook benieuwd naar Strik zijn bevindingen.
Hoe heeft het voor jullie uitgepakt al een goed oordeel kunnen vellen.
Gr Vanuit Italie
Ik ben na deze inhoudelijk interessante discussie ook erg benieuwd naar de ervaringen van de leden die de wissel gedaan hebben!
Bert M
Wie heeft er nog meer ervaringen mee? En naar het benzineverbruik ben ik ook benieuwd.
Ik ga het in ieder geval bij mijn volgende 10k beurt eens uitproberen…
(zal augustus/september worden)
Zou bij een 1100 rt ook al verbetering zijn om de standaard injectoren
te vervangen door die van een 1150 ?(standaard )
Vier Gaats i.p.v. één.
Jan
Beste forummers,
Zoveel mensen, zoveel meningen / hoor en wederhoor. Het lijkt hier verdorie wel een echt forum .
Het onderwerp dat Thooms heeft aangesneden is interessant. Hij meent immers een oplossing voor KFR gevonden te hebben, een prima zaak.
Neemt niet weg dat het een discussie kan veroorzaken. Ton1959 zet duidelijk en aanhoudend kanttekeningen bij de door Thooms aangedragen oplossing.
Of de oplossing van Thooms een goede is kunnen wij niet beoordelen en het is aan een ieder om daar al dan niet zijn voordeel mee te doen.
Escalatie ontstond o.i. door gelijk hebben of gelijk halen cq leven en laten leven en de wijze van presentatie.
Moderator Bert heeft o.i. terecht actie ondernomen en e.e.a. netjes via PB aan betrokkenen gemotiveerd.
Omwille van de leesbaarheid, kwaliteit en voortgang van het draadje hebben wij de niet relevante passages verwijderd.
Ik denk dat op zich een discussie niet verkeerd is. Dankzij de discussie ben ik me meer gaan verdiepen in injectors en het onderhoud ervan. Aangezien de injector toch een onderdeel is wat hard moet werken blijft het een onderdeel wat over het algemeen geen onderhoud krijgt. En aangezien Thooms een voordeel heeft geboekt met zijn injectors ga ik toch eens na laten kijken hoeveel slechter mijn injectors geworden zijn na 70000km. Ik heb geen problemen met KFR maar ik rijd puur voor mijn plezier dus de motor staat vaak stil en dat is nou net weer minder goed.
Ik heb op dit topic snel gereageerd omdat ik ook altijd wel houd van verbetering als dat al mogelijk is. Maar ik denk dat het ook belangrijk is dat we kritisch blijven. Als de injectors links en rechts praktisch gelijk zijn in brandstof opbrengst is dat natuurlijk ideaal. Als er een mooie goed nevel uitkomt is dat ook goed. Het is heel belangrijk ook om te weten dat voordat je begint aan het vervangen van de injectors de andere veel goedkopere oplossingen ook al zijn gedaan. En dan praat ik over het gewone onderhoud.
Ik heb nu al meerdere BMW’s afgesteld die toch echt bij de BMW dealers net een grote beurt hadden gehad en niet goed gesynchroniseert waren. En dat verbaasde mij wel omdat het eigenlijk een simpel karweitje is. En als ik dan de nieuwe injectors zou monteren is het probleem daarmee niet opgelost. Ik heb ook telkens al gezegd dat theoretisch het verhaal over de injectors helemaal niet verkeerd is en dat ik best geloof dat je motor met deze injectors meer vermogen kan krijgen en mooier loopt en zelfs minder last heeft van KFR. Maar daarnaast moet je de andere oplossingen voor het verhelpen van KFR niet vergeten. En de meeste waren volgens mij toch best tevreden nadat hun motor goed was afgesteld. Misschien is het een goed idee om eens te vragen hoeveel mensen nog last hebben van KFR nadat hun motor een goede beurt had gehad maar ook tevens te kijken wat de kilometerstand van deze motoren is. En misschien is het ook leuk om te weten wat het brandstofverbruik is bij deze motoren die constant klachten houden. Ik ben een voorstander van verbeteringen maar het zou jammer zijn als iedereen denkt dat alle problemen verholpen zijn met het monteren van een paar injectors. Het moet volgens mij echt gezien worden als een laatste optie als al het andere wat al besproken is niet werkt.
Jan, ik rij op een dus als je mijn postings leest kun je zien wat bij mij de (voorlopige) resultaten zijn.
Bert,
Ik heb slechts de injectoren vervangen en daarna uiteraard gesynchroniseerd. Verder heb ik niets gedaan. Heb zelf ook geen apparatuur om iets aan de verdere afstelling te doen.
Ik heb en had geen last van KFR, maar slechts een hoog verbruik, waarbij zo’n beetje alles al nagekeken was en niets had geholpen.
Ik merk dat de motor nu beter loopt en wat meer power heeft en sneller accelereert (wheelie lukt me -gelukkig- nog steeds niet ).
Het verbruik heb ik nog niet kunnen meten, maar afgaande op de (bij mij wel) betrouwbare benzinemeter gaan daar geen grote verschillen optreden.
Komende maandag is de tank leeg en ga ik de eerste indicatie krijgen over het brandstofverbruik.
Als dat gelijk blijft aan de oude verstuivers is mijn doel wat ik voor ogen had niet bereikt, maar ben ik ondanks dat wel tevreden over de plaatsing van de nieuwe/betere verstuivers.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of Kenny en Niels (MSA) ervaring hebben met vervangen van de verstuivers en hun eventuele ervaringen met dit bedrijf.
Maandagavond zal dit bericht aangevuld worden met de eerste brandstofresultaten.
Hoi Ronald,
Ik zie dat je injector langer is en er nu afstandsbusjes op de inbusbouten zitten . Bij mij zit er over de injectors nog zo’n plastic afdekkap. Past die er ook nog op nu? Goed om te horen dat de aanpassing een positief resultaat heeft gehad. Ik ben benieuwd naar het brandstofverbruik .
Helaas,
Het doel van het vervangen van de injectoren was een lager brandstofverbruik. Na de eerste 300 KM lijkt dat niet succesvol.
Het verbruik is 300 KM op 20 liter dus 1 op 15. Te hoog wat mij betreft.
Denk dat het nu tijd wordt er een deskundige naar te laten kijken.
Jammer Ronald en ook van je uitgaven.
Dat verbruik moet inderdaad een stuk beter kunnen. Ik ben zeer benieuwd wat je allemaal al gedaan hebt om dit verbruik omlaag te krijgen.
Ik denk dat we even on topic moeten blijven bij dit onderwerp.
Je hebt twee zaken:
**- Oorzaak hoog benzine verbruik
- Effect nieuwe injectoren**
Oorzaak hoog benzine verbruik
Ronald geef aan dat de nieuwe injectoren geen effect hebben op zijn hoge benzineverbruik.
Ik denk dat we Ronald ermee helpen door een nieuw topic te starten met mogelijke oorzaken van een dergelijk hoog benzine verbruik.
Effect nieuwe injectoren
Als ik dit topic goed heb gelezen lees ik eigenlijk maar twee berichten over het effect van het gebruik van deze nieuwe injectoren.
Hij loop zo mooi rond pakt subliem op en trekt als een lier
Ik merk dat de motor nu beter loopt en wat meer power heeft en sneller accelereert (wheelie lukt me -gelukkig- nog steeds niet  ).
Dat lijkt mij eigenlijk al reden genoeg voor een dergelijk investering.
Goed idee