inhalen in een bocht....

Hoi,

Inhalen over een doorgetrokken streep in de bocht op een weg met veel tegenliggers…
hoeveel lef hebben jullie op de motor??
https://www.youtube.com/watch?v=lZF4cqcWzzE

Heel Italiaans, zou ik zeggen. En bij de temperaturen van afgelopen zomer, in Italië, heb ik dit ook wel gedaan.

Hartelijke groet,

Nico

\

Als je in Italie rijdt is dit heel normaal heb ik ook ervaren , Italiaanse motorrijders verwachten ook dat je zo rijdt en als je je keurig aan de regels houdt wat ik de eerste dag deed wordt je langs alle kanten voorbij gereden. _001

Groet
Cees

Ik heb eerlijk gezegd mijn bedenkingen over deze manier van rijden. De doortrokken streep is (voor burger motorrijders) sowieso no go. De motorrijders in het filmpje zijn van de politie en hebben de wet aan hun kant. Beter is om in geval van spoed de toeters en bellen te activeren.

Wanneer je niet bent ingedeeld bij het korps van de hulpdiensten zou ik dus nooit zo inhalen. Sommigen doen dat wel en proberen daarbij te anticiperen. Maar hoe kun je anticiperen in een (onoverzichtelijke) bocht? :O

In Frankrijk is het wat anders dan in Italië. In Italië zijn de verkeersregels (in de praktijk) puur indicatief, zo ook de doorgetrokken strepen op de weg. [emoji3166]

Hartelijke groet,

Nico

\

Bijzonder. Die doortrokken streep ligt er m.i. niet voor niets. En ja, indicatief wil zeggen: handel naar eigen inzicht, oftewel anticipeer op je gevoel . . . lijkt mij onwenselijk en uiteindelijk gevaarlijk. En met deze uitspraak wil ik écht niet het brave jongetje van de klas zijn. :wink:

Edit: topic is verplaatst naar RT Verkeersforum.

Het is wat Snellecees eigenlijk ook al aangeeft, je past je aan aan de gebruiken van waar je bent. Je wordt er al snel heel bedreven in, maar moet wel zeer alert blijven op wat je mede weggebruikers doen.

Hartelijke groet,

Nico

Zelf bleef ik toch liever achter de auto’s hangen, zeker de laatste uitwijk manoeuvre om de vrachtwagen heen vind ik iets te spannend.

En ik denk dat je er voor moet waken om er niet te bedreven in te worden want het blijven gevaarlijke acties en zo nu en dan gaat het toch fout :cry:

Moet je eens in Griekenland op de rijstrook blijven rijden als er een bus of auto achter je zit en er langs wil…Als je langzamer bent wordt je geacht even op de vluchtstrook te gaan om ze er langs te laten, moet je kijken wat er gebeurd als je dat niet doet … :smiley: :smiley: Tuurlijk, lekker als Hollander je aan de regels houden :imp:

Ik dacht dat busbanen in het centrum van Milaan voor het openbaar vervoer waren, maar bleek mij daar inderdaad flink in te vergissen (net als de verplicht rechtdoor rijden borden overigens). :wink:

Je went er wel aan, maar ik ben nooit een held geweest bij het inhalen en zal dat nooit worden, dus dit soort capriolen laat ik graag aan mij voorbij gaan.

Ooit van een Oostenrijker gehoord: als je de weg 100% kent, pak je de bochten voor je “blindelings” en kun je zo een paar bochten vooruit kijken (mits uiteraard in je zichtveld) en zien of er verkeer komt. Niets voor mij en theorie en praktijk zijn soms weerbarstig.

Ik denk dat die theorie wel klopt. Ga maar eens na hoe je zelf rijdt op een bochtige weg die je heel goed ken en een vergelijkbare weg “in den vreemde”.

Hartelijke groet,

Nico

Daarom gebeuren de meeste ongevallen op een bekende weg
Bekendheid is geen voordeel, maar eerder pech
Je kent de weg en iedere bocht, is je gedachte
Maar houdt geen rekening met het onverwachte
Kijk in de statistieken, dan zul je al snel erkennen
Het gevaarlijkst is de weg die iemand denkt te kennen

… het ligt gewoon aan de mens die op de motor zit. sommige denken dat ze meer kunnen als dat ze werkelijk kunnen. Ga voor de grap maar eens een poosje in oostenrijk (ik heb er 8 jaar gewoond) in de bergen bij een bochtje je staan. Zeker op “recreatieve dagen” zie je toch al gauw meer als de helft die de binnen bocht te ruim (moeten) nemen en dus op de andere weghelft komen. Ze overschatten zichzelf… toch weer die adrenaline :neutral:

Ik verbaas me ook over deze rijstijl. Ben door omstandigheden vaak in Frankrijk en zie daar ook die bochtentechniek. Veel motorrijders rijden in een onoverzichtelijke bocht naar links op de middenstreep. Als je je hoofd kwijt wil zijn, dan moet je dat vooral doen. Zelf heb ik heel veel gehad aan een aanvullende rijopleiding en dat heeft me ook al enkele keren gered van fouten van andere weggebruikers. Ik rijd nu 20 jaar zonder schade en letsel op mijn vorige R100RT en dat wil ik zo houden met mijn onlangs aangeschafte -1200- . Allemaal een mooi en zorgeloos 2019 gewenst.