Binnenkort voor het eerst een motorweekendje in de Eiffel rijden. Veel zin in natuurlijk, maar wat neem ik mee? Vorige week had ik voor het eerst een kapotte lamp en heb die toen uiteraard vervangen. Nou zal een lampje wellicht makkelijk te vinden zijn waar dan ook, maar vond het toch onhandig dat ik geen vervangend lampje bij me had. Vandaar mijn vraag: wat is nou handig om niet te vergeten?!
Ik ga touren en ik neem mee:
lampensetje
boordgereedschap
reservesleutel en zender in bagage van maatje
papieren/rijbewijs
oplader telefoon/helm/navi
go pro spullen
…
aanvulling n.a.v. reacties:
cash/card
papieren kaart
bandenreparatie spullen (incl ventiel verleng slangetje en compressortje)
Voor Duitsland: cash geld, ze houden minder van plastic dan in Nederland
Naast de ‘Navigator’ een papieren landkaart, ik heb meestal de routekaarten van de ANWB bij me van de landen waar ik heen ga.
Bandenreparatiesetje + compressortje
Tip: Ieder jaar vóór de winter de lampjes vervangen: heb je in de donkerste periode van het jaar het meeste licht ( van die nieuwe lampen) en een jaar houden ze het wel vol, gevolg: nooit kapotte lampen onderweg op het moment dat het je niet uit komt.
En verdere basics welke ik altijd meeneem: bosje ty-wraps, spanbandjes (lang genoeg voor om je koffers), extra steek- en dopsleutels (al was het maar om iemand anders mee uit te helpen), isolatieband, Leatherman, zaklampje, oranje led waarschuwingslampen…
In ieder geval een reservebril met de juiste sterkte in de glazen. Daarnaast een lader en/of powerbank voor telefoon, navi, actioncam en de passende kabels.
Tijdje geleden dus voor het eerst op weekend geweest met de motor en door alle bovenstaande tips had ik alles bij me, dank!
Wat ik niet had verwacht was dat ik na een paar uur pijn in mijn oren krijg! Ik heb dat exact hetzelfde met mijn skihelm, maar toch had ik er niet aan gedacht. In de helm(en) worden mijn oren een heel klein beetje tegen mijn hoofd aangedrukt. Na verloop van tijd gaat mijn kraakbeen van mijn oorschelp (echt) behoorlijk pijn doen. Ik moet dan echt even een half uurtje zonder om vervolgens met frisse tegenzin de helm weer op te doen.
Omdat ik nooit langer dan 2 uur had gereden had ik het niet eerder echt gemerkt. Nou heb ik weleens gehoord van het met een warme lepel het foam in de helm aanpassen… doet men dat bij een motorzaak? Heeft iemand dat zelf gedaan?
Ik moet natuurlijk gewoon even langs de winkel, maar was wel benieuwd of meer mensen hier last van hebben…
Een paar paperclips. Om aan de runner van je ritssluiting te doen als het originele dingetje, ik weet ff niet hoe die heet, kapotgaat.
Een metalen plaatje om onder je standaard te leggen als de ondergrond niet zo stevig is als je motor verlangt.
In plaats van een zaklamp, een hoofdband met led verlichting. In het donker repareren met zo’n lamp in je mond is niet gemakkelijk.
Verder heb je kennis nodig. Mag ik tussen de file door rijden. Waar mag ik mijn motor in de stad parkeren. Is mijn verlichting goedgekeurd.
Goede reis. Jos