Omdat ik verschillende berichten lees over het gebruik van een hogedrukreiniger graag julie mening.
Mag je de BMW nu wel of niet afspuiten met een hogedrukreiniger?
Bij politie en Marechaussee worden de motoren na bijna elke rit schoon gespoten met een drukreiniger.
Als je verstandig spuit is er toch niets mis mee of vergis ik mij?
Ik heb een speciale kop die is specifiek voor auto’s af te spuiten.
Als je die gebruikt en een beetje met beleid te werk gaat is er niks aan de hand.
Mijn mening…
Ik zeg altijd maar zo, doe je motor iets niet aan wat je jezelf ook niet zou aandoen.
De hogedrukreiniger is niet het probleem maar de straal die je gebruikt.
Gebruik je een gewone wat hardere straal is het niet zo erg zolang je maar niet op keeringen spuit.
Houdt je hand onder de straal en als jij hem niet als prettig ervaart is die niet goed voor je motor.
Neem een vuilvrees-straal, daar wil je zelf niet mee gespoten worden dus de edelen delen van je motor ook niet.
Een borstel met een goed sopje doet het vaak beter dan een hogedrukreiniger.
Ik gebruik nog niet eens een tuinslang om de motor te wassen. Twee emmers: eentje met sop en eentje met schoon water. Hetzelfde geldt voor de twee sponsen. Ik redeneer maar zo dat een regenbui toch echt wat anders is dan een massieve waterstraal die je op de tere delen van een complex stuk techniek richt.
Dat is puur om zichzelf in te dekken voor schadeclaims voor diegenen die inderdaad de verkeerde spuit (vuilfrees) gebruiken, van te dichtbij spuiten en/of op de delen zoals de remmen en keringen richten waar je die straal dus echt niet wilt.
Als ze dit dus niet in de handleiding zetten zijn ze (BMW) dus aansprakelijk voor de door de waterstraal veroorzaakte schade.
Gewoon lekker de hogedrukspuit gebruiken zoals de KLPD etc dat ook doen. Mocht je dan toch een keer per ongeluk door het water een storing hebben o.i.d. dan niet hier komen zeuren hoor
Overigens, nee, ik gebruik nooit een hogedrukspuit. Gewoon de tuinslang en dan ook alleen maar voor het inweken en afspoelen en met beleid
Bij mij. De auto was ik als het regent met de hand. Lekker goed insoppen en de regen spoelt hem af. Afzemen hoeft niet want het regent.
De motor eigenlijk gewoon met een emmertje sop, daarna een emmertje of gieter met water en dan droogmaken met de zeem.
Ik heb geleerd dat als je je vervoersmiddel goed behandelt dan behandelt ie jou ook goed.
Hetzelfde leer ik ook mijn vrouw en dochter met hun fiets.
Als je ze niet onderhoud dan laten ze je gewoon een keer staan, en dan net als jij dat niet wilt.
Ik weet het, het is een rare tik van mij.
Maar hun fietsen gaan al een lange tijd mee en zien er nog goed uit.
Ik gebruik een drukspuit, weet je wel die je zelf met de hand op druk moet pompen, om een lekker sopje er op te spuiten. Daarna met de spons alles goed sponsen en dan ga ik op enige afstand staan en gebruik dan de nevelstraal van de HD-spuit en RT voelt zich er geweldig bij. Natuurlijk vermijd ik de lagers ed en ik heb in al die tijd nog geen enkele keer een storing daardoor gehad. Wel doet de mijnheer van MSA soms mopperen dat ik vaker moet wassen maar ja RT moet rijden hé.
Dank je wel voor alle reacties. Het is dus een kwestie van gezond verstand. Geen vuilfrees en niet te dichtbij. Een emmer en spons gebruik ik al, meestal spuit ik, met beleid, de motor na met de HD spuit.
Dat BMW aangeeft dat een hogedrukspuit niet gebruikt mag worden om reden van een mogelijke claim, is in mijn optiek niet juist.
BMW trekt zich over het algemeen weinig tot niets aan over claims, net als de meeste andere fabrikanten.
Een claimcultuur a la USA/UK, heeft door de regel- en wetgeving in de EU weinig draagvlak vooralsnog.
Zoals het op andere fora wel eens gesteld werd;
BMW sort of treats it’s customers like mushrooms - feed us BS and keep us in the dark.
Áls ik was, was ik met de hand en een sopje, kan ik gelijk de motor van nabij inspecteren, zien of er onderdelen beschadigt of gescheurd zijn, olie of andere vloeistoffen ergens lekken of druppelen/zweten, zaken missen of mijn aandacht verdienen.
Daarnaast is mijn motor nooit zo vuil dat het alleen onder hoge druk schoon gemaakt kan worden.
Daarom is een hogedrukreiniger “fout”, kort gesteld.
Althans, ik zou het nooit doen noch gokken.
Tja, het ligt er een beetje aan hoe je ermee omgaat denk ik.
Zoals eerder gesteld heb ik een speciale kop om auto’s af te spuiten.
In die straal hou je makkelijk je hand op 15 cm afstand van de kop.
Ik spuit daarmee eerst mijn motor af op ruime afstand.
Daarna schuim ik hem in met shampoo (ook met de hoge druk reiniger), en dan word hij met de spons met ruim water en shampoo gewassen.
Dan weer schoon water erover met de HD reiniger.
Zeempje erover, en klaar is Rene.
Zo heb ik het voordeel dat eventueel zand er al af is voor ik met de spons aan de machine kom (dus geen krassen).
Door het met de hand wassen zie ik ook alle beschadigingen.
Enne… Ik heb nog nooit klachten gehad van mijn machine, geen enkele storing of what so ever.
Als ik mijn motor al was, dan doe ik dat met van dat inspuitspul en de hogedrukreiniger.
In 5 minuten gepiept.
Motor is dan schoon, ik niet al te moe en nooit gemerkt dat het niet goed is voor mijn brommert.
Mijn zoon werkt bij Scania en daar gebruiken ze DIADEEM PROCAR ALLESREINIGER 500ML. Dat is ook zo’n wonderspul.
Je spuit het erop, even laten inwerken en je ziet het vuil voor je ogen verdwijnen.
Zelf ben ik altijd wat voorzichtig met dit soort middelen omdat ik bang ben dat dit vanalles en nogwat van je motor aanvreet.