Ik wilde hier om 2 redenen posten hoe het bij mij opgelost is. 1. omdat ik een aantal dingen heb uitgeprobeerd en dit andere wil besparen. 2. (zeer belangrijk) Als dank voor Kenny.
Ik zal beginnen bij het punt dat ik het zelf maar ging proberen op te lossen. Na alle mislukte pogingen van bepaalde bmw dealers en die noemen zich dan experts. _003
Ik heb eerst geprobeerd om de recyclizer te plaatsen kijken of dit werkt. Ik moet zeggen dit werkte voor 70% het haalde heel veel weg. Maar het heeft het voor mij niet opgelost. Ook de Belgische variant heb ik geprobeerd. Vervolgens geprobeerd om andere bougies te plaatsen. Dit werden op advies van een andere monteur (dus niet kenny) ngk bougies. Ook dit heeft het niet voor mij opgelost. Beter gezegd dit zorgde er voor mij voor dat mijn motor slechter starte en minder mooi liep. Daarna de gele codeerplug verwijderd. Dit werkte nog beter 85%. Maar ik merkte dat het brandstof verbruik aanzienlijk steeg. Ook niet een goede oplossing aangezien dit ook je motor vervuild. Hierna geprobeerd om alles te gelijk toe te passen. Dit leek goed te werken ik heb ongeveer 400km kfr vrij gereden. Maar daarna werd het alleen maar erger. Het probleem kwam terug en zelfs erger dan voor heen. Dus ook dit was niet de oplossing
Hierna op advies van een aantal mensen van dit forum toch maar naar Kenny gegaan. Hij heeft mijn motor een grote beurt gegeven en heel veel tijd besteed aan het afstellen van de motor. Dit hielp erg goed moet ik zeggen. Maar ik ben erg kritisch en naar mijn gevoel was het nog niet helemaal weg. Zeg voor 92% weg. Maar dat was voor mij nog niet goed genoeg. Ik heb ongeveer 2 a 3 weken zo door gereden en toen leek het weer erger te worden. Na een paar dagen het aangezien te hebben toch weer contact gezocht met Kenny en ik kon vrij snel langs komen. Wat bleek de vorige dealer had een nieuwe gasslang (sorry weet even de goede naam niet meer) geplaatst. Deze was uitgezet en dit zorgde er voor dat er weer opnieuw gesynchroniseerd moest worden. Dit werd door Kenny GRATIS opgelost. Ook al kon hij ier helemaal niks aan doen. Echt top. Echter ook dit loste het niet naar mijn tevredenheid op. (let wel ik ben echt kritisch) het was nu voor 95% weg maar ik wil het voor 100% weg en ik was onderhand er wel van overtuigd dat Kenny dit moest kunnen.
Hij adviseerde mij injectiecleaner in mijn tank te doen. Dit zorgde er voor dat mijn motor erger begon te bokken als ooit. Kenny vertelde mij dat dit hoorde. Vooral omdat hij had gezien dat er voor mij heel erg rustig met de motor was gereden en dat hierdoor de motor erg vervuild was. Zijn advies was om de tank helemaal leeg te rijden met de injectiecleaner er in en er dan een tank euro 98 shell v power door heen te jagen. Dit hielp wel maar nog was ik niet helemaal te vrede. De kfr was op bepaalde toerentallen namelijk nog steeds aanwezig. Erg licht dit wel maar het was er nog.
Dus ik ben weer terug gegaan naar kenny. Hij adviseerde mij om er brisk bougies in te zetten. Hij had nog een wel een gebruikt paar liggen. Die mocht ik in ruil voor mijn ngk bougies er in zetten. Tja zo een aanbod kon ik niet laten liggen natuurlijk dus ik heb hem dit direct laten doen. En wat blijkt nu is het echt voor de volle 100% weg. (ik zei toch dat Kenny het kon) en zo als je wellicht al kunt vermoeden na mijn verhaal. Ik ben niet gauw te vrede. Maar mijn oplossing voor het kfr probleem was in dit geval absoluut KENNY.
Even kort samengevat Kenny heeft het volgende gedaan om het op te lossen.
motor opnieuw afgesteld en gesynchroniseerd.
injectiecleaner bij de benzine en de tank dan leeg rijden
een tank euro 98 shell v power leeg rijden.
brisk bougies er in.
Dit heeft het voor mijn motor voor de volle 100% opgelost en ik hoop dat ik met mijn verhaal andere ook verder kan helpen. Maar echt alle kredits gaan naar Kenny hij heeft alles in werk gesteld om het probleem op te lossen en ook nog veel een zeer net prijsje. Daar ben ik hem erg dankbaar voor en daar wil ik hem dan ook graag voor bedanken.
Tja, helaas lezen we wel vaker dat de dealeRT zich er met een Jantje van Leiden afmaakt.
Deels uit tijdsgebrek maar ook kosten en wellicht ook gemakzucht.
In ieder geval een slechte zaak en een hele slechte beurt. (letterlijk en figuurlijk)
Gelukkig zijn er nog mensen zoals Kenny die wel het hart en gevoel op de juiste plek hebben zitten.
Afijn, dat heb je nu zelf ook kunnen ervaren.
Zonder de codeerplug gaat je motor een in zgn. noodloop, heb ik begrepen.
Vermindert vermogen e.d., en is inderdaad niet echt aan te raden als ik de (Duitse) fora er zo op nalees.
En het verbaast mij niets dat Kenny wederom bewezen heeft dat zo’n recyclizer eigenlijk helemaal niet nodig is of zou moeten zijn.
Dat is het oog, gevoel en ervaring van Kenny.
Ik kan dus wederom geen taart uitdelen.
(ooit heb ik geroepen dat als iemand ondanks de Kenny TLC (tender, love & care) zijn KFR probleem niet opgelost kreeg, ik een taart zou komen brengen)
Voordat mijn motor de Kenny TLC kreeg, was de enige voorbeweging (echt) letterlijk alleen maar KFR, ik keek schalks al rond naar een plomp om de motor in te dumpen, zo erg.
En rij ik vanaf dat begin met Brisk bougies, en je hebt zelf ervaren of mijn motor nog überhaupt last heeft van KFR.
(volgens mij helemaal niet, maar ik ben geen expert natuurlijk)
En ja, Kenny is een meester en denkt in oplossingen.
Dat siert hem in zijn werk en zijn persoonlijkheid, is mijn eigen ervaring.
Maar wat uiteindelijk telt onder de streep is dat je probleem is opgelost, en ik ben heel blij voor je.
Er is ook iets wat ik graag wilde toevoegen aan dit verhaal
Eigenlijk lees ik best vaak dat men de weg naar kfr vrij rijden niet helmaal vlekkeloos verloopt.
Ik lees vaak dat men eerst syncroon gaat stellen terwijl juist dit het laatste moet zijn waar je aan zou moeten beginnen.
Probeer het hier eens kort uit te leggen.
Ik begin zelf altijd eerst met het reinigen van de injectoren dan wel brandstof en een paar tanks van shell.
Dan heb je toch het ergste vervuiling weggewerkt.
Gaskleppen reinigen incl stationair schroeven
De grote beurt bougies klepspeling moet dan ook in orde zijn.
De volgende stap zou men eventueel de controle zijn op valse lucht via rubber of oude afdichtstoppen .
Slechte kabels contoleren
en dan lijkt me het opnieuw afstellen van de gaskleppen aan de orde te zijn.
Wat ik bedoel te zeggen is als de basis niet klopt kom je nooit tot een goed resultaat.
Dat ben ik vaak tegen gekomen van het afstellen van een dubbele carberateur van een auto ze vergaten dan naar alles rond erom heen te kijken
Het is weer het bewijs dat echte vakmanschap en kennis vaak niet bij de dealer meer te vinden is. Met alle respect voor de dealer en de jongens die het daar wel goed doen.
De monteur waar ik naartoe ga (Quispel Motoren te Deurne) was jarenlang verantwoordelijk voor de BMW motoren van de marechaussee bij Motorport. Hij is daarna voor zichzelf begonnen en draagt zijn kennis over aan de jongere gasten die al jarenlang voor hem werken. En daar waar een BMW dealer alleen nog maar kan zeggen dat een onderdeel vervangen moet worden voor een nieuwe, doet hij toch eerst zijn best om verder te kijken. Zo zei de dealer waar mijn motor in onderhoud geweest is (de grootste, eigenlijk BMW zelf) dat mijn gaskleppenhuizen verseten waren. Quispel heeft de elektronika op het gaskleppenhuis via een zelfgemaakt kastje gecontroleerd, en het bleek te arm te staan. Even de vervuiling weg gehaald, en het is een verschil tussen dag en nacht. Kosten: 35 Euro.
De Brisk bougies schijnen nogal in te scheuren, en worden daarom niet meer verkocht bij Motorport. Iemand hier ervaring mee? Ik heb dit verhaal bij meerdere BMW dealers gehoord.
Ik heb nu de NGK Irridium bougies, duur, maar als je ze op Ebay koopt, scheelt het enorm.
Goedenavond.
Mijn vorige motor een R 1100 RT Bj 1999 had precies het zelfde verschijnsel.Wat heb ik gedaan kleppen gesteld,dan gesyncroniseerd met kwikkolom(volgens mij de beste methode)nieuwe Brisk bougies type Dor 14 LGS en daarn lopen als een zonnetje,zonder horten en stoten.
Ik vond de LGS van Brisk nog niet echt bijzonder. Wat was de juiste Brisk Iridium dan voor de R1100. Ondertussen al gevonden DOR 14 IR. Maar ik vind dat het syynchroniseren en kleppen stellen ook een gigantisch verschil was zelfs met gebruik van de gewone NGK bougie met de drie massa electrodes. Maar het lijkt mij dat de Iridium bougie van NGK net zo goed zal zijn als de Brisk Iridium. Ik heb eigenlijk best goede ervaringen met NGK. En inderdaad ik denk dat de toestand van rubbers om de aanzuigbuis ook wel meewerkt aan het goed lopen van de motor.
Ach zo blijven we wat te doen hebben toch.
Goed verhaal en grondige aanpak. Helaas gaan veel dealers en rijders voor snelle en eenvoudige oplossingen.
Een motor goed afstellen die niet lekker loopt is geen trucje, maar een vak!
Hans