Beroepsridders rijden ook altijd “inhalend”, zonder gelijk altijd te hard te rijden. Ikzelf voel mij dan meer “in the zone”, je valt inderdaad meer op.
Daarnaast, als ik inhaal, en gebruik altijd mijn knipperlichten, haal ik in met een flink snelheidsverschil. Ik “kruip” er nooit voorbij.
En zodra ik het ingehaalde voertuig weer in mijn rechter spiegel zie, ga ik weer naar rechts.
Op de snelweg de rechter baan gebruiken heeft nog een voordeel, je hebt, als het echt, echt nodig is, nog een extra veiligheid-marge mocht het echt, echt nodig zijn;
De vluchtstrook. Maar echt alleen voor nood-situaties, niet als veredelde rijstrook!
De rechter rijstrook is daarbij over het algemeen de meest veilige strook.
In Nederland wordt gemiddeld genomen op de linker rijstrook erg dicht op elkander gereden en als daar wat gebeurt, stroopt het verkeer op de linker strook vaak als een harmonica op, zakt de snelheid soms behoorlijk in elkaar, en wijken sommige links-rijders naar rechts uit. Soms heel plotseling, soms een ongeval of aanrijding veroorzakende.
Als je op de rechter rijstrook rijdt, heb je dus meer veiligheidsmarge;
Door niet rechts in te halen, heb je meer overzicht en kan je beter anticiperen als een linksrijder in bovengenoemde situatie opeens naar rechts komt “knallen” (en de vluchtstrook als veilige uitwijk als je echt, echt heel knijp komt te zitten).
Zou je op de linker rijstrook rijden en moeten uitwijken naar de rechter rijstrook (want waar kan je anders heen om een gevaarlijke situatie te ontlopen
), zal je soms merken dat sommige rechts-rijders het gat proberen dicht te rijden. 
Samenvattende;
Zorg altijd dat jij ruim voldoende veiligheidsmarges hebt, jij bent daarin de regisseur, jij moet & kan dat zelf regelen.
Als je een bumperklever achter je hebt rijden, los het zelf op. Jij hebt meer overzicht, wendbaarheid en meer motorvermogen om het goed en juist te kunnen oplossen, verwacht dat inzicht nooit van de overige verkeersdeelnemers, scheelt jou weer een teleurstelling.
Om dat op te lossen kan het noodzakelijk zijn dat je iets sneller moet gaan rijden dan het overige verkeer, het eerder aangegeven “inhalend” rijden.
Rij nooit “mee”, en blijf altijd ver, heel ver van het verkeer vandaan die vele male groter zijn dan jij (vrachtwagens, bussen e.d) en zorg dat je meer “in de voorhoede” rijdt.
Rij altijd iets sneller dan het overige verkeer en ja, dat is vaak iets sneller dan aangegeven wettelijke snelheid maar het gaat om jou veiligheid, jij moet daarin de beslissingen nemen.
Kortom, wees de meer actieve & verstandige rijder en voorkom dergelijke mogelijk gevaarlijke en nijpende situaties, ben die voor door je inzicht en je vaardigheden.
En als het echt te gortig wordt, is er niets op tegen om, bijvoorbeeld, de snelweg te verlaten, die irritante bumperklever zo te ontlopen en de snelweg weer op te gaan.
Of binnen de bebouwde kom, een zijweg in te slaan.