Hoe lang gaat een Hall-effectsensor mee?

Ik besloot de hall-sensor in mijn R1100RT te vervangen door een nieuwe. De huidige sensor werkt zonder problemen, maar de fiets is al 25 jaar oud, dus ik wilde geen risico lopen op falen.

Ik wilde de hal vervangen door een nieuwe van het Duitse bedrijf Q-Tech met dikke en temperatuurbestendige kabels. Blijkbaar is het beter dan het origineel.

Vandaag heb ik de motorfiets opgehaald bij de monteur en besefte dat er een nieuwe Bosch-sensor was geïnstalleerd, net zoals de sensor die oorspronkelijk in de fabriek was geïnstalleerd :O Morgen bel ik de monteur en leg het uit.

Hoe lang gaat een nieuwe, originele Bosch-sensor mee?
Ik wilde eindelijk het sensorprobleem oplossen en me er in de toekomst geen zorgen meer over maken.

Ik ben er kapot van :frowning:

Als de oude sensor al vijfentwintig jaar is meegegaan, dan mag je van de nieuwe ook verwachten dat hij een behoorlijk lange tijd mee zal gaan.
Waarom je dan zorgen maken?

Jeśli stary czujnik przetrwał już dwadzieścia pięć lat, można oczekiwać, że nowy również będzie działał dość długo.
Dlaczego więc się martwić?

In deze 25 jaar heeft mijn RT slechts 56.000 km afgelegd. Ik was niet van plan de sensor over vijf jaar te vervangen :$

Ik ben deze draad begonnen om te controleren na hoeveel kilometer de kabels in de originele sensoren uit elkaar beginnen te vallen.

Hoelang Hall-gevers meegaan is koffiedik kijken. Ook externe factoren, zoals temperatuur, luchtvochtigheid enz. spelen een rol. De kosten van nieuwe Hall-gevers zijn hoog. Zowel BMW als de toeleveranciers verdienen er goed aan.

Toch hoeft vervangen niet duur te zijn. Inmiddels worden er al jaren Hall-gevers van FreekC gemonteerd. Door hobbyisten, maar ook door motorbedrijven. Freek doet de sensoren reviseren (lees: vervangen), maar ook de kabels verbeteren. Als resultaat heb je een solide oplossing voor je probleem.

Freek hanteert een ruilsysteem, de oude inleveren en een gereviseerde ontvangen. Inmiddels heeft hij meer dan 1000 Hall-gevers gereviseerd. Doe er vooral je voordeel mee.

Stuur FreekC een pm of stuur mij een berichtje, dan breng ik je met hem in contact.

Ja, ik wist van de mogelijkheid om de bekabeling te vervangen bij @FreekC. We hebben er zelfs over gecorrespondeerd. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een compleet nieuwe sensor van Q-tech.

Ik heb vandaag mijn monteur aan de telefoon gesproken. Voor hem is er geen verschil tussen de originele Bosch-sensor en Q-Tech. Hij vertelde me dat het de moeite waard is om elke +/- 15 jaar te vervangen, ongeacht wie de sensor maakt.

Ik was niet zeker van zijn woorden. Op de website van Q-tech staat deze informatie over hun sensor: “Al onze Hall-sensoren, kabels en isolaties zijn van minimaal 1 niveau hogere kwaliteit dan serieel”.
Ik schreef een e-mail naar Q-tech met de vraag wat zij vonden van de woorden van mijn monteur. Dit is het antwoord dat ik ontving van Q-tech:

"Normaal gesproken wordt de sensor vervangen als deze defect is.
Als u echter een lange reis wilt maken waarbij de levering van onderdelen niet gegarandeerd is, is het raadzaam deze te vervangen.
Sommige sensoren gaan tien jaar mee, andere wel dertig jaar. "

Dus ik ben er nu iets meer op de hoogte van. Deze sensor is absoluut de achilleshiel van de R1100.
Voor nu heb ik een gerust gevoel voor de komende jaren 8)_

Bedankt allemaal voor het delen van uw mening _004

Beste
If it aint broke dont fix it😉, 310000 km en bijna 30 jaar later en ie doet t nog steeds. Ben met velen wel eens dat t een vd weinige onderdelen die niet bulletproof zijn aan de -1100-

Nu t nog kan -groet-
Tom