Heftafels

Ik ben benieuwd welke leden een heftafel hebben voor het onderhoud aan de motor, welk merk en type ze hebben, hoe duur en of het bevalt.
Dit naar aanleiding van een post van Rendert.
Ik heb er zelf geen, maar zit er over te denken om er een aan te schaffen.

Zie eens dit draadje uit 2016. Daar heb jezelf ook nog in gereageerd.

https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?t=12553

In aansluiting op mijn post in “Het zwarte gat… wat heb je nu weer gekocht”, over de aanschaf van mijn nieuwe motorheftafel.

Mijn vorige heftafel heb ik een rond 2015 gekocht. Gezien de ruimte van mijn garage gekozen voor een schaarmodel. Het maximaal hefvermogen was 450 kg, ruim voldoende voor de BMW-RT. Kosten destijds ca. € 500,00. Het was heftafel met een vaste hydraulische voetpomp. Het was een prima motorheftafel… als de pomp niet lekte. Helaas was dat vaste prik. De pomp al eens geprobeerd de herstellen, maar het probleem kwam steeds terug.
Een zoektocht naar een vervangende krik, leverde niet het gewenste resultaat. Ik kon de krik niet vinden. Daarom heb ik uiteindelijk besloten om op zoek te gaan naar een nieuwe heftafel.

Bij mijn zoektocht ontdekte ik dat de meeste heftafels, voor zwaardere motoren, niet verplaatst kon worden. Dat is voor mijn garage niet handig, gezien de vloeroppervlakte. Zo’n heftafel zou een enorme sta-in-de-weg worden, tenzij ik de brug zou laten verzinken in de vloer, wat niet direct in de bedoeling lag. Bovendien waren deze tafels natuurlijk best wel prijzig. Vanwege mijn ervaring met de hydrauliek, wilde ik pneumatische of elektrische heftafel. Daarnaast wilde ik de heftafel aanschaffen bij een bedrijf in de regio, het noorden des lands. Ik had dus de keuze uit de bedrijven Daytona en Powerplustools.

Met deze overpeinzingen in met hoofd ben ik bij beide bedrijven op bezoek geweest en mij laten adviseren. Ik ben gegaan voor de Powerplustoolsheftafel, type 0331S. Deze tafel voldoet aan mijn voorkeuren, namelijk:

  • pneumatisch;
  • schaar;
  • verrijdbaar;
  • voldoende hefvermogen;
  • Vervangingsonderdelen los verkrijgbaar;
  • redelijke prijs;
  • bedrijf in de regio.

Powerplustools maakt de tafels in eigen beheer. Ze weten wat ze verkopen en voor mij heel belangrijk: Ze geven vijf jaar garantie.

Ik heb de heftafel nu twee dagen in mijn bezit bevalt mij prima.

Ik denk er wel aan om de tafel toch te gaan inbouwen in de vloer van de garage. Voordeel is dat de heftafel dan geen ruimte inneemt in de garage. Daarnaast hoef je de motor niet meer op de 18 centimeter hoge brug te duwen. De maximale hefhoogte van de heftafel is 86 cm, na inbouw in de vloer 68 cm. Mijn vorige motorheftafel had een hefhoogte van maximaal 66 cm. Dat was voor mij hoog genoeg.

Als ik dan toch een “-puntje” moet noemen voor deze heftafel… dan is het de breedte van de tafel. Die is 61 cm en net voldoende om de motor op te bokken. Ik adviseer om vooraf dan wel de (top) koffers te verwijderen. Powertools heeft verbredingssets in de het assortiment.

NB. Wellicht ten overvloede, ik ben op geen enkele wijze verbonden met het bedrijf Powerplustools of een van hun toeleveranciers.

Ik heb al jaren een heftafel, ik kan niet zonder…
2e hands gekocht en eigenlijk te kort voor de RT, dus ik heb er aan de voorkant een stuk aangezet, de wielklem verplaatste en de as met voorwielen verplaatst.
Volgens het plaatje mag hij 300 kilo tillen, voldoende voor een RT of een GS.
Merk ??? geen idee…maar hij werkt al jaren prima met de pneumatische voetpomp, achterwielen zijn zwenkbaar voorwielen niet.
Als er geen motor op staat is het een verrijdbare werkbank in de garage…

Ik ga niet op een betonnen vloer liggen rollen als er iets moet gebeuren aan de motor, slecht voor je spieren en gewrichten, zeker als je boven de 50 bent…

Henk7777

Ik heb er een van HBM en die staat verticaal tegen de wand als ik hem niet gebruik, nu dus ook dus ik kan het type niet aflezen … Hij weegt ongeveer 135kg en met wat handigheidjes kan ik hem prima midden in de garage neerzetten. De R1150RT zat tegen de 300kg aan en die mocht er op, de GS is wat lichter dus dat gaat goed. Sleutelen gebeurd standaard op de brug en warm binnen, geen geklungel meer dus voor mij !

Powerplus heb ik.

Dezelfde als RendeRT denk ik. Al een jaar of 5 en dat bevalt prima. Hefvermogen is ruim voldoende voor de RT en ik heb er ook genoeg ruimte voor.

Neemt ook eigenlijk geen extra plek in want ik parkeer er één van mijn motoren op.

Zelf een heftafel gemaakt verzonken in de vloer met verschuifbaar rek aan het plafond. Dit om de motor op vier punten op te hangen als bijvoorbeeld de wielen eruit moeten om de banden te vervangen. Maar ook erg makkelijk om te poetsen ect. Big RT Smile
IMG-20200331-WA0009.jpeg
-groet- Hans Beijersbergen.

Dank iedereen voor de reacties _004

Das waar ook, helemaal vergeten :O is al wel weer een tijd terug.

@HansD:

Zoek je een brug voor je huidige motor? Kom maar langs als de pekel weg is kan hij bij mij op de brug om eens te testen…

Hi Baird,

Ik zag jouw foto, ik heb deze tafel vaker gezien. Is zo’n tafel een beetje stabiel?

Groet,Dick

Stabiel genoeg dat er daar regelmatig mijn eigen motor en die van andere er op zet. Kijk, je moet niet proberen of je hem er af kan duwen want als het moet dan gooi ik de motor er af … Ik heb een verlengstuk gemaakt zodat hij er verder op gereden kan worden, vervolgens gaat hij op de middenbok en haal ik het verlengstuk er weer af. Voor werk aan het achterkant heb ik ook daar een verlengstukje gemaakt dat er alleen op komt als dat nodig is, zo blijft hij compact tijdens het werk. Verder met een spanband het voorwiel en de middenbok naar elkaar toe trekken om het veilig te houden.

Ik heb al heel veel jaren een HBM 300 en daar erg tevreden over! Stabiel en makkelijk in gebruik maar lijkt mij logisch! Ik gebruik verder nooit spanbanden om de motor mee vast te zetten.

G-Force poetsbrug, een aantal jaar terug 2de hands gekocht voor niet te duur. Wordt tevens voor de auto gebruikt. Heb er wel de ruimte voor om de brug te laten staan.
rezise fotohefbrug.jpg

RendeRT schreef:


Als ik dan toch een “-puntje” moet noemen voor deze heftafel… dan is het de breedte van de tafel. Die is 61 cm en net voldoende om de motor op te bokken. Ik adviseer om vooraf dan wel de (top) koffers te verwijderen. Powertools heeft verbredingssets in de het assortiment.



Ik heb dezelfde heftafel van Powertools, maar dan pneumatisch, inmiddels vijf jaar in mijn bezit,
De ervaring heeft mij geleerd, dat de verbreding set die toch wel héél gemakkelijk in gebruik is.

Heb ook de verleng set erbij gekocht, dit geeft je toch iets meer ruimte als je je achterwiel gaat verwijderen.

Wil Powertools niet aanprijzen hoor, maar kan zeggen uit ervaring dat hun garantie uitstekend is :wink: