hallo,
ik kan een originele accu lader van BMW kopen om de accu op peoi te houden. de verkoper heeft m gebruikt op zijn 1250GS. die had een constante stroom op de accessoire contact doos.
op mijn (oude overheid motor) zitten twee dozen, 1 links vooraan en 1 links achter.
weet iemand of deze dozen een constante stroomaansluiting hebben of een indirecte?
heeft de can bus er ook nog iets mee te maken?
groet, cotton
Meten is weten. Meet of er na 5 minuten nog spanning op de doos staat, nadat het contact uitgezet is.
Staar je niet helemaal blind op de BMW lader. C-tek heeft een betaalbare lader als er constant stroom op de doos staat. Mocht de doos na een aantal minuten uitgeschakeld worden (Can bus), dan heeft Optimate daarvoor een geschikte lader.
Edward1968,
dank je voor je info.
groet, cotton
Als het een originele BMW lader is, heb je geen constante stroom aansluiting nodig. Deze lader houdt de aansluiting open dmv een extra signaal naar de ZFE.
Voor zover ik weet hebben deze aansluitingen geen constante stroom. De aansluiting van mijn flitser is hierop aangesloten. Met het contact uit, is het niet mogelijk de flitser aan te zetten. Met contact aan uiteraard wel.
Standaard zijn van de beide ‘dozen’ CANbus geregeld. Vaak wordt daarom de achterste accessoire-aansluiting rechtstreeks met een zekering op de accu aangesloten. Daar sluit ik mijn elektronische acculader uit de bouwmarkt aan zodra de motor langere tijd stil zal staan en/of het kouder wordt. De acculader gaat automatisch over op druppelladen, net zoals de duurdere laders. Ook de Lidl verkoopt prima acculaders die trapsgewijs laden én druppelladen. Voor € 17,95 wellicht niet zo geavanceerd dan de zo geprezen C-tek of Optimate
, maar doet
wat 'ie moet doen.
De gegeven antwoorden kloppen.
Maar ook ik heb één van de beide direct (die rechts voor zit,) via een zwevende zekering op de accu aangesloten. Is altijd gemakkelijk. En omdat ik aan de voorzijde altijd stroompunten te kort kom, heb ik boven op de tank nog een extra stroompunt laten maken. En deze loopt dan wel weer via de Canbus.
Als ik er aan toe kom zal ik later vandaag hiervan een fotootje bijplaatsen
om het stadslicht linksvoor te vervangen door led (is trouwens niet gelukt…zie mijn ander item in verlichting) heb ik de linker voorkant ontdaan van het plastic. daarbij kon ik gemakkelijk bij de contactdoos. daar liepen twee (?) draden naar toe. eentje met een directe stroomdraad (aftakking van een andere draad) en eentje die na ongeveer een minuut geen stroom meer leverde nadat het contact uit gezet werd. (dus eigenlijk een indirecte stroomdraad) waarom er twee aanvoerdraden lopen, ik zou het niet weten.
op de constante draad wil ik nu een extra contactdoos aan gaan sluiten zodat daar de optimate op aangesloten kan worden.
Man , man, man, jij maakt het jezelf graag moeilijk. Gewoon meegeleverde aansluitkabel van de optimate rechtstreeks op de batterij en klaar.
Ik heb zelf links achter een contactdoos geplaatst die met een kabel met zekering rechtstreeks naar de accu loopt. Die gebruik ik om te laden.