Je hebt er 2 in zitten. Heb je ze beide gecontroleerd of slechts één. Ze werken middels het schakelen naar massa. de aansluiting bestaat uit een voeding, een massa en een schakeldraad die schakelt naar massa. Beide hall gevers even op de schakeldraden meten of deze nog een puls af geeft. beide tegelijk stuk kan maar komt zelden voor. Het beste is de meter (of ledje met weerstand) aan te sluiten tussen de + 12 volt en de schakeldraad.
Heb ze allebei gecheckt via de oranje draad en een multimeter of met een lampje.
Volgens handleiding vervangen en afstellen van de halgeverplaat.
De bougies geven een vonk, vreemd dat ik de OTP bovenste dode punt niet kan zien of er spanning op staat.
Hiermee wilde ik de hallgever precies afstellen als de zuiger boven staat en de kleppen dicht, doe ik iets fout?
Iedere keer als de zuigers boven komen wordt er een vonk geproduceerd.
Eén cilinder heeft de kleppen dicht wegens de arbeid slag en de ander heeft de kleppen open om te spoelen.
Alleen zorgt de ene hall gever voor de even slagen en de andere voor de oneven slagen.
Als je dus één hall gever zou missen loopt de motor dus ook maar op één cilinder.
De hall gevers zitten 180 graden ten opzicht van elkaar. Het enige wat je af kan stellen is de voor ontsteking.
Bij de ouderwetse kontakt punten was het een kwestie van heel rustig draaien en stoppen als het lampje uit ging.
Met de hall gever plaat is het beter om deze af te stellen aan de hand van een stroboscoop.
Als de klacht, zoals je aangeeft, ineens is ontstaan zal zeker geen afstelling zijn.
Er is wat stuk gegaan en dat is toch een kwestie van stap voor stap de hoofd functies nazien op de juiste werking.
Ik heb net even de kleuren opgezocht van de hall gevers maar ik zie alleen bij jouw opmerking de oranje draad terug.
Volgens mijn gegevens is de ene inderdaad oranje van kleur (S1) en is de ander zwart van kleur (S2).
Rood is de gemeenschappelijke voeding en bruin de massa.
Als je dus alleen oranje hebt gemeten dan mis je 50% van de hall gever test. Toevallig de defecte???
Ok ik snap het alle 2 de bougies vonken dus de hallgever werkt.
Nu het afstellen van de hallgever op het otp punt.
tussen welke kleuren kan ik een lampje zetten om te controleren of de ontsteking precies op het otp een vonk geeft.
Zowel ook voor de volgende cilinder.Welke 2 draadjes.
Als de bougies vonken werkt er tenminste 1 hall gever.
Dat is dus de reden dat je beide afzonderlijk moet controleren.
Een lampje tussen de +12 volt en de zwarte draad voor de ene cilinder en tussen de +12 volt en de oranje draad voor de 2e cilinder.
Het moment van uit gaan van de lamp is dan het ontstekings tijdstip.
In principe zijn beide hall gever signalen altijd laag totdat de (kleine) opening in het draaiende deel bij een hall sensor komt.
Een stroboscoop wordt om de hoogspannings kabel (de bougie kabel dus) aangesloten. Door de magnetische puls wordt deze door gegeven aan de stroboscoop die het licht ontsteekt. Het is dus het moderne lampje. Voor een controle op centrifugaal of vacuüm vervroeging is de lamp onmisbaar te noemen maar voor het afstellen werk ik toch liever met een ouderwets lampje.
Als er een sensor stuk is dan kan je het beste even met FreekC kontakt opnemen. Die reviseert ze of weet daar een goedkoop adres voor.
We horen het wat er mis is gegaan bij jouw motor.
Inderdaad was de hallgever kaduuk, meteen een nieuwe besteld bij Q-Tech in Duitsland.
Voor 163 euro verbeterde hallgever incl. blokkeerstift en ontstekings-timer voor OTP.
Heel fijn dat het opgelost is. De warmte van het blok en de uitlaat die er ook redelijk in de buurt zit is funest voor de elektronica en de isolatie van de draden. Maar daar zal je nu voorlopig geen last meer van hebben. Wat aan een verbeterde sensor anders is weet ik niet. Maar het verkoopt wel beter dan standaard denk ik. Bedankt voor de terug melding van het probleem en heel veel rij plezier toegewenst.