Steeds vaker zie ik motoren rondrijden met meer dan één smartphone op het stuur, in X Ram Mounts op het stuur gemonteerd. Eén exemplaar blijkt traditioneel gebruikt te worden voor de communicatie, het tweede wordt vervolgens uitsluitend ingezet voor de navigatie.
Het typische van motornavigatie is niet zozeer gericht om de afstand van A naar B in een zo kort mogelijke tijd te overbruggen, maar juist toegespitst op het rijden van een interessante route. De wijze waarop de afstand wordt overbrugd is belangrijker dan het op tijd bereiken van de bestemming. Met name Tomtom blinkt uit in het uitzetten van de zogenaamde kronkelroutes met hoogteverschillen die direct op het apparaat zelf, zonder tussenkomst van een tablet, computer of smartphone, kunnen worden uitgezet. De techniek van traditionele navigatie apparatuur ontwikkelt zich verder, zo zijn er al apparaten te koop waar de wifi verbinding zelfstandig - zonder smartphone - tot stand wordt gebracht. Appjes, sms jes , siri enz zijn al geïntegreerd - icm de smartphone ‘in de binnenzak’ - opgenomen en worden op het scherm van de navigatie weergegeven. Persoonlijk zit ik daar niet op te wachten, vermijd dat soort berichten juist met de motor, maar er zijn wellicht rijders die daar heel anders over (moeten) denken. Appen en Siri op een motor? Ik weet het niet…
Toch lijkt er een trend ingezet te worden om niet langer uitsluitend te vertrouwen op de traditionele motor navigatie-apparatuur. De producenten van smartphones zien een nieuwe - zij het voorlopig niche - markt in het leveren van zogenaamde rugged smartphones voor allerhande toepassingen buiten de veilige voordeur. Die exemplaren zijn waterdicht, kunnen al beter tegen een stootje en lijken gaandeweg meer op de navigatiesystemen van Garmi en Tomtom. Er zijn zelfs rugged tablets op de markt verschenen, waarmee je bij wijze van spreken kunt frisbeëen.
De doorsnee smartphone is nog niet te vergelijken met de robuuste en waterdichte behuizing van een apparaat, dat specifiek ontworpen is voor op het stuur van een motorfiets. Garmins en Tomtoms kunnen tegen een stootje, trillingen en … een forse regenbui. Daarnaast is hun scherm in de meeste gevallen redelijk afleesbaar met een spiegelende hemel en bovendien te bedienen met handschoenen. Er wordt een passende houder bijgeleverd, waar de voeding vanuit de motor op kan worden aangesloten en het geheel is tamelijk bulletproof uitgevoerd. Aan deze eigenschappen kunnen de meeste smartphones nog niet tippen.
Op een smartphone staan veelal data die niemand kwijt wil raken door een val, breuk of waterschade. Denk daarbij aan aantekeningen, afspraken, foto’s en filmpjes. Niet iedereen plaatst zijn dure smartphone zomaar in een houder op het stuur van zijn/haar motor. Ook daarmee houden fabrikanten inmiddels rekening door het brengen van goedkope rugged smartphones met beperkte mogelijkheden. Zo’n robuuste smartphone zou qua prestaties en prijsstelling overwogen kunnen worden en exclusief voor de motor-navigatie worden ingezet in plaats van de bestaande navigatie-apparatuur.
Zo is er al een nieuwe Geatel voor 73 euro, https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_602676.html?wid=1433363¤cy=EUR&vip=4517887&gclid=CjwKCAjw3cPYBRB7EiwAsrc-uXPToV6--NoHrCt9c6liFin7QxA3JVTJUVIZTdCk046v8ubgCZ5Q6RoCNOkQAvD_BwE, of voor iets meer a 130 euro een Numo ST10 https://www.geekbuying.com/item/NOMU-S10-Pro-5-0-Inch-IP68-Waterproof-3GB-32GB-Smartphone-Black-386442.html?Currency=EUR&gclid=CjwKCAjw3cPYBRB7EiwAsrc-uTolPDwnFxs-QGr9AepmVHn-6BHGYJcQ_QwszSrM8KLHeLfFybxbNRoChHkQAvD_BwE#googtrans/en/nl
Er is al bewezen software op de markt, die specifiek voor smartphones in combinatie met motornavigatie is ontwikkeld. Myrouteapp Navigation is zo’n programma in een app, dat voor iets minder dan 4 tientjes geleased kan worden voor een periode van 3 jaar. Zie: https://navigation.myrouteapp.com/nl/home. Ook een programma als Calimoto is voor de smartphone volop in ontwikkeling. (https://calimoto.eu/en/)
Met deze software verandert een goedkope rugged smartphone opeens in een concurrerend navigatieapparaat, met de functies die de navigerende motorrijder gewend is vanuit zijn/haar traditionele apparatuur. Deze combi lijkt een goed alternatief voor de bestaande traditionele navigatie apparatuur te worden.
De afgelopen twee jaar heb ik genoten van de traditionele navigatie apparatuur op m’n RT. Die zal ik niet snel inwisselen voor een smartphone met tenminste dezelfde en wellicht meer mogelijkheden. Ik ben tevreden met wat ik heb en kan lezen en schrijven met de instellingen, mogelijkheden en onmogelijkheden, allerhande nukken en alle brede toepassingen ervan.
Echter, de technische ontwikkelingen staan niet stil. Tegen de tijd dat mijn Tomtommetje het misschien allemaal niet meer zo goed bij kan houden, sluit ik niet uit om tot aanschaf van een rugged smartphone met de toepassing van MyRouteApp Navigation over te gaan.
Als overgang overweeg ik bovenstaande combi als backup op mijn huidige telefoon. Ik sta toch gek te kijken als de navigatie het in het buitenland het opgeeft, om wat voor reden dan ook, en dat de zorgvuldig uitgezette routes niet meer beschikbaar zijn. Om dan voor vier tientjes een backup in de binnenzak te hebben op de bestaande smartphone is een geruststellende gedachte. Mijn vrees voor een lekke band op slecht onderhouden en vochtige L weggetjes verdween ook met een goede plakset onder de buddy…
De toekomst zal het leren of de rugged smartphone, voorzien van goede motor-navigatie software, de plek van het navigatiesysteem op het stuur kan overnemen. Het is de moeite waard om de ontwikkelingen te volgen en het zal mij benieuwen hoe de markt er over pakweg drie jaar uitziet.