Al browsend langs diverse BMW reparatiefilmpjes stuitte ik op een Nederlands gesproken kanaal van ene Robert Bosch. Een man met een oosters (?) accent, die vanuit zijn technische kennis als praktiserend wegenwachter allerlei technische klussen slim en ontegenzeggelijk met humor - bepaald geen ‘cursing’ Chris Harris. - in beeld weet te brengen. Dat varieert van het vervangen van een wiellager t/m het inbouwen van een caravandak. Veel technisch gerichte onderhoudsklussen komen op zijn kanaal langs.
Wat is de relatie tot dit forum?
In zijn laatste project laat Robert stapsgewijs zien hoe hij een echt grote beurt geeft aan een wat verwaarloosd aangekochte boxermotor, in dit geval een G(elände) S(trasse). Bijna alle werkzaamheden daaraan zijn overdraagbaar op de R(eise) T(our), zo ook het vervangen van de koppeling in deel 1 , deel 2 en deel 3 .
Let op: bij het vervangen van de remvloeistof vanuit het I-ABS is de regeleenheid van de GS met deel-integraal net even anders dan die van de R1150 RT en de R1200 RT tot en met bouwjaar 2006. De R1150 RT en de R1200RT uit de periode 2001-2006 zijn voorzien van het I-ABS oftewel het Integraal ABS. Of je nu met de voet of met de hand remt, dat maakt bij het I-ABS niet uit, alle 3 de remschijven worden tegelijk bediend door de hand of de voet. Het slepend achter remmen - bij de speciale verrichtingen - is bij het I ABS niet mogelijk zonder ook vooraan te remmen.
Wellicht de moeite waard om Robert’s kanaal eens open te tikken voor allerhande klussen aan de boxermotor.