De plastics van de BMW’s kunnen inderdaad over het algemeen vrij slecht tegen de standaard verlichting, zie je koplamp, de stadsverlichting van de 1200RT, et cetera.
Je hebt dus zeker een goed punt.
Het grootste gemis is dat het alleen plastics zijn, vrij weinig metalen om de warmte van lampen weg te geleiden.
Alleen bij de 11xxRT, in tegenstelling tot de 1200RT, is het dimlicht en het remlicht aparte lampen.
Je moet dus oppassen dat je geen dim-licht led-vervanger plaatst die het remlicht eventueel kan “over schijnen”, alsjebegrijptwatikbedoel.
Oftewel het verschil tussen dimlicht en remlicht moet nog ruim voldoende zijn.
Wat dat betreft is het bijplaatsen van led-stripte o.i.d. bij de 11xxRT een wat betere keuze, in mijn optiek.
Er was wel een hele goede optie voor de 11xxRT qua led, maar die fabrikant is helaas niet meer.
(en de oplossing was schreeuwend duur, ook al werkte deze perfect)
Daarnaast, zie de diverse draadjes met mijn ervaringen, als je er een led-vervangingslamp in gaat zetten, krijg je te maken met 1x probleem wat ik hier eerder al ff had aangehaald;
Bij de BMW’s zit er géén(!) reflectors aan de binnenkant van het achterlicht, of “opgedampt” reflectie-materiaal (wat je soms wel eens tegen komt bij plastic armaturen).
Een led-lamp heeft 1x vervelende eigenschap, en dat is het licht is enorm directioneel.
Oftewel, het licht straalt 1 kant uit.
Vandaar dat je vaak bij “de Chinese” led-vervangingslampen meerdere leds in 1x lamp gebruikt ziet worden; aan de bovenkant maar vaak ook enkele aan de zijkanten.
Wat weer een ander nadeel geeft: dergelijke leds zijn zelden zogenoemde powerleds, oftewel echt krachtige leds.
Want powerleds hebben een koellichaam of een vlak nodig om hun eigen warmte weg te geleiden.
Anders gaat die led heel snel defect.
Maar met zo’n “tros” aan (Chinese) leds, links, rechts, boven etc aan 1x lamp-voetje geeft al die leds geen mogelijkheid tot koellichamen, ergo, zijn dus zelden powerleds.
Er zijn wel powerleds die dat oplossen, door het plaatsen van een lensje boven op de leds.
Dat lensje verspreidt dan het licht, en dat werkt in de praktijk heel redelijk zijn mijn ervaringen.
Dus, tja, je hebt wat keuzes te maken wat dat aan gaat.
Niets is sluitend in deze, als je met leds (vervangslamp) aan de slag gaat, zal je het moeten uitproberen wat dat betreft.