GEEN tolheffing motorrijders Duitsland (aangepast bericht)

Ik begrijp de ophef niet helemaal…

Een jaarvignet: 100 euro (0,28 euro per dag) / elke week 40 liter tanken in Duitsland (verschil volgens ANWB 0,18 euro per liter) besparing 7,20 euro per week ( een besparing van 1,03 euro per dag)…
Een 2-maanden vignet: 20 euro / verschil in parkeerkosten Weeze versus Schiphol voor 14 dagen: 55 euro (easyairportparking.de) tegen 74,50 euro (parkfly.nl). En vergeet niet dat vliegen vanaf Weeze goedkoper is dan vanaf Schiphol.

Wat ik lastiger vind is dat de Duitse overheid haar eigen ingezetenen gaat compenseren: dat vind ik niet eerlijk en in strijd met het Europese gelijkheidsbeginsel.

Uiteindelijk vraag ik mij af waarom de ANWB zich niet wat drukker maakt over de exorbitante kosten voor brandstof en wegenbelasting in ons eigen land in plaats van stoer commentaar te geven over wat er aan de andere kant van de grens gebeurt!

[groet]

Bert M

En daarom zal het ook geen genade vinden bij de europese unie, denk ik.

Deze vraag is niet zo moeilijk aangezien die club er een dubbele agenda er op nahoudt.

Lijkt me niet zo moeilijk Bert…

2 Auto’s, 2 motoren. 4 keer een jaarvignet is dus 400 Euro tegen nul nu :open_mouth:

Kun je wel zeggen je maakt daar ook gebruik van de wegen (en dat klopt), maar dat doen de Duitsers hier ook.
En daarvoor betalen ze ook niet.
Zouden ze dat wel doen, kon hier de wegenbelasting voor ons omlaag (wat de Duitsers ook willen doen dus).
Uiteindelijk ben je dan gewoon geld heen en weer aan het schuiven, kun je net zo goed dat schuiven overslaan lijkt me.

Elke week voor 40 liter tanken gaat niet op… beide auto’s draaien op diesel, en die is in Duitsland (dan wel/dan niet) duurder als in NL.
Met de motoren rijden we niet iedere week een tank leeg, sterker nog, de motoren staan vaak grotere perioden stil. Helaas is alleen op voorhand niet in te schatten wanneer dat die perioden zijn…

Naar Dusseldorf vliegveld is zakelijk, zou dus in dit geval eventueel een vignet opleveren betaald door de baas.
De vlieg en parkeerkosten zijn inderdaad al voor de baas.
Deze mag je dus wegstrepen…

Wat ik niet begrijp is dat mensen maar constant gelaten de schouders ophalen terwijl we compleet uitgemolken worden, en de overheid milarden over de balk gooit.
Oke, in dit geval is het de buitenlandse overheid, die samen met onze overheid graag naar een open Europa wil.
Maar dan wel graag elkaars ingezetenen willen uitmelken.

Natuurlijk ligt er in eerste plaats een taak voor de ANWB in Nederland, maar ze zijn op meerdere gebieden op Europees niveau aktief.
Als dit zijn vruchten afwerpt (wat ik niet denk), krijgen ze mijn zegen.

Uiteindelijk denk ik dat het niet zo snel zal gaan.
Volgens mij gaat dit plannetje meer kosten dan opbrengen in de huidige vorm.
Het zal wel het traditionele politieke spelletje worden, eerst het zwartste senario brengen, om het vervolgens na protesten af te zwakken. (alleen een vignet op de snelwegen)
De mensen denken dat ze iets bereikt hebben, en leggen zich erbij neer, en de poliiek heeft exact wat ze wilden bereiken…

100 punten

KNMV ageert tegen tolplannen Duitsland

De Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, maakte begin deze week zijn plannen bekend omtrent de tolheffing voor het Duitse wegenwet. Vanaf 2016 zullen alle weggebruikers, dus ook motorrijders, tol moeten betalen. Het plan omvat het gehele wegenwet waardoor ook voor provinciale en lokale wegen een vignet zal moeten worden aangeschaft. Volgens KNMV-directeur Patrice Assendelft druisen de plannen van onze Oosterburen „in tegen de vrijheid van verkeer binnen Europa”.
LEES HIER MEER >>

Al die ophef voor een paar centen, ik begrijp er niets van.
De kreet dat Hollanders gierig zijn straalt er hier vanaf.

Groeten, Fred.

Whaha, Fred.
Als het niet zo triest zou zijn kon ik er best om lachen. (heb ik nu ook gedaan :laughing: )

Meestal zijn dat uitspraken van mensen die er niet mee geconfronteerd worden…
Waar woonde jij ook al weer?

Het heeft met gierig zijn dan ook niks te maken.
Wel met het feit dat als je 1 keer per maand met bv je motor in Duitsland moet zijn, je net zoveel wegenbelasting gaat betalen in Duitsland als in Nederland.
En dat is niet correct.

Of… als je meerdere voertuigen hebt voor verschillende toepassingen, dat je voor ieder voertuig voor het hele jaar tol moet betalen.
Volgens mij kun je toch echt maar op 1 voertuig tegelijk in Duitsland rond rijden.

Kom ik terug op een hele oude discussie: schaf de hele wegenbelasting af, en verreken die weggevallen inkomsten in de brandstofkosten.
Rij je veel, draag je veel bij aan wegenbelasting, rij je minder, draag je ook minder bij.
Betalen naar gebruik dus, ongeacht in welk land je gebruik maakt van de weg.
Makkelijk in te voeren in de hele EU, probleem opgelost.

Mee eens White . . . . _004 goed pleidooi . . .

Ik heb het er graag voor over om in dat motorparadijs te kunnen rijden.
En om met mijn auto over de Autobahn te scheuren voor een ski- of golftrip.
Uiteindelijk gaat het om een paar tientjes, waar hebben we het over ?

Ik zit iedere maand twee weken in Duitsland, dus treft het mij meer dan je denkt.

Groeten, Fred.

Fred, dan had ik er ook geen probleem mee.
Valt een beetje onder de noemer “betalen naar gebruik” zoals ik eerder aanhaalde.

Ik zou er feitelijk ook geen probleem mee hebben om iets bij te dragen, mits redelijk en naar proportie.
Het probleem zit meer in de manier van afrekenen, die maakt het onredelijk duur.

4 voertuigen: één vignet en een rolletje vershoudfolie…

(Als je van een gokje houdt…)

Wat een raar argument.
Dat geldt toch ook voor de MRB die je in Nederland betaalt. En voor je assurantiepremie.
Dat is nu eenmaal het gevolg van je eigen keuze om meer dan 1 voertuig te hebben. En in dit specifieke geval, voor je eigen keuze om met meerdere voertuigen in Dld te willen rijden.
Niemand verplicht je wat.

Maar die tolheffing is er nog steeds niet door.

Als het een sticker is, zoals in Oostenrijk, dan kan je overwegen om deze te plastificeren of op een ouderwetse overhead sheet te plakken. Makkelijk meenemen.
Waar wordt je geacht als motorrijder zo’n ding te plakken? Midden op je vizier Big RT Smile

Overigens wil de Duitse politie niet handhaven heeft men aangegeven. Die hebben werk zat.
En zolang men van voren flitst in Duitsland :smiley:

Ik weet (uit ervaring) dat er in de Eifel op een aantal plaatsen, o.a. vlak bij de Bikerranch, van voren en van achter geflitst wordt… Oia

Groet, Aad

…en dat gebeurd ook bij flitsopstellingen op de Autobahn met name bij Baustellen.
Je bent gewaarschuwd.
Oja, in Oostenrijk hebben ze ook ontdekt dat het zo werkt.
Motormaten van me hebben inmiddels al een verzoek thuis liggen om de snelheidsovertreding te betalen!

Graag weer terug naar het onderwerp, te weten voorgenomen tolheffing in Duitsland!

Waar praten we helemaal over.

In Nederland maken de voertuiggerelateerde belastingen, accijnzen, boetes, milieuheffingen en parkeergelden al de absolute hoofdmoot uit van de inkomsten voor de rijksoverheid.
Bij iedere wijziging (lees: verhoging), al dan niet in de vorm van een geïnstitutionaliseerde jaarlijkse “aanpassing,” volgt een licht gemor en laten we ons vervolgens als makke schapen naar de fiscale slachtbank leiden.

Maar als Duitsland een wegentol wil invoeren dan roepen we heel hard boe en bah, en gaan we zogenaamd verongelijkt op onze achterste benen staan.

Is dat een vorm van compensatiegedrag omdat de meer dan gerechtvaardigde massale volksopstand tegen onze eigen motorvoertuig pestende en heffende overheid achterwege blijft?

Nog een WK en met vijf kratten bier en een volle tank in Duitsland heb je die hele tolheffing er voor een heel jaar alweer uit.

GELEZEN IN DE TELEGRAAF . . .
Angela Merkel heeft het machtswoord gesproken: de tolheffing op Duitse wegen komt er, aldus de bondskanselier maandag na topoverleg van de Duitse christendemocaraten. Die rolden de afgelopen dagen vechtend over straat. De CDU-Bondsdagleden in de aan Nederland grenzenden deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen (NRW) zijn unaniem tegen de plannen van minister Dobrindt (CSU) van Verkeer omdat zij vrezen dat Nederlanders wegblijven uit de Duitse winkels en horeca.

LEES HIER MEER >>