Gedrag van motorrijders in fileverkeer wordt gevaarlijker

Word jij ook steeds gevaarlijker in de file?

  • Ja, ik neem steeds meer risico
  • Nee, ik doe het rustig aan
  • Anders (reageer)
0 voters

Gelezen in de Telegrof . . . .

Het lijkt wel of motorrijders steeds harder tussen de file doorrijden terwijl het snelheidsverschil hooguit 10 kilometer per uur mag bedragen.
Het overkomt u ook vast wel eens dat u langzaam in de file voortsukkelt en er ineens een motorrijder langs scheurt. Een schrikreactie is vaak het gevolg. Gelukkig is het gedrag van de motorrijders in ons land nog niet zo erg als in Frankrijk waar de motorbestuurders als gekken rechts en links inhalen.

Bedanken
In ons land mogen de motorrijders tussen de files door indien het overige verkeer niet harder dan 45 km/u rijdt. De motorrijder moet dan wel van de ruimte tussen de twee meest linkse banen gebruik maken. Vaak bedanken motorrijders de automobilisten als deze een stukje opzij gaan.
Gedragen motorrijders zich steeds gevaarlijker in files of valt het ontzettend mee?

Wat vinden wij forummers? Doe mee aan de poll en reageer

Het gebeurt niet vaak, maar als ik me file in een file bevind, rijd ik met kromme tenen en ben op alles voorbereid.
Ik denk dat 98% van de automobististen begrip voor ons toont en dat 20% zelfs, als ze ons zien aankomen, nog iets meer ruimte maakt. _004

Waar houd ik rekening mee?
a. met de sukkels die absoluut niet uitkijken als ze van baan veranderen
b. degenen die me met opzet proberen te blokkeren.
c. dat mijn snelheid hooguit 15 km p.u. verschilt met de file.

Tot dusver heb ik geen brokken genaakt . . . . (afkloppen :O )

Ik zal ook zeker geen risico nemen. Is op de eerste plaats zonde van mijn gezondheid en op de tweede plaats zonde van mijn mooie RT! Gewoon met een rustig tempo er voorbij rijden, gevarenlichten aan en goed kijken naar de bestuurders zodat ik hopelijk kan anticiperen op wat ze van plan zijn qua baantje wisselen e.d… Het is leuk als je er voorbij kan, maar niet ten koste van alles.

Ook ik neem geen risico als ik tussen de file door rijd sterker nog, ik rij er voor om als ik kan, ga b.v. binnendoor ook al kost dat (veel) meer tijd. Ik heb er n.l. een ontzettende hekel aan maar soms kan het niet anders.

De kop van het onderwerp kan ik onderschrijven, sinds veertien dagen rijdt ik met de auto in de ochtend en avond spits vanuit Dordrecht van de A16 naar de A15 tot de Europoort en terug, het gedrag van de tussen de file doorrijdende motorrijders is tenenkrommend. Er is een Ducati rijder (je ziet elke dag dezelfde rijders) die met zijn nauwelijks zichtbare koplamp en zijn nog veel kleinere, bijna niet te zien zijnde knipperkaarsjes, met een beestachtige snelheid er tussen door scheurt en dat is maar een voorbeeld. Werkelijk levensgevaarlijk.

Ben

Persoonlijk doe ik het altijd kalm aan, want ik ben niet zo hard als een auto. Echter, BMW rijders zijn ook gewoon mensen, dus ik zie niet in waarom onder die figuren die er met een noodgang doorheen sjezen geen of minder BMW rijders zouden zitten. We zijn geen ander ras ofzo. Heel misschien, als je sec gaat kijken naar de RT rijders, of liever gezegd: toerrijders, zie je misschien een kleiner aandeel. Maar we zijn echt niet heilig.

Ik ben van het rustige soort. Als mijn echtgenote achterop zit rij ik absoluut niet tussen de file door en sta ik gewoon in de rij. Als ik solo rij, dan pruttel ik er heel rustig stationair in 2 tussendoor. Tot grote ergernis van collega motorrijders die ik als gekken in mijn spiegel aan zie komen. Overigens: óók RT rijders en zeker GS-rijders maken zich hier rustig schuldig aan! Waarbij het trouwens ook niet ongebruikelijk is, om nog even allerlei levensbedreigende ziektes naar je hoofd geslingerd te krijgen als je niet op tijd jezelf in een gat propt om voor deze “koene ridders” aan de kant te gaan… Dit schijnt vooral onder de voornoemde GS-rijders zeer modieus te zijn! Dus al die genen die op korte termijn een GS aanschaffen: oefen alvast uw vocabulaire, want het wordt van u verwacht!

[groet]

Bert M

Ik rij alleen tussen de file door als het in beide banen ongeveer even langzaam gaat. Als de ene rij net 10 km/h harder rijdt dan de andere, vind ik het risico op ‘overstekers’ te groot. En nooit bij wegwerkzaamheden.

Groet Sander

Gelukkig hoef ik niet zo vaak op de snelweg te zijn, dat scheelt al een slok op een borrel. En als het dan al een keer voorkomt rijd ik rustig tussen de auto’s door met maximaal 10~15 km verschil. Ik voeg -merk ik als ik het vergelijk met andere motorrijders- al heel snel weer tussen de auto’s in. Die dat dan overigens weer niet fijn vinden, sommigen willen liever dat ik door blijf rijden tussen de auto’s lijkt het wel…

wist niet dat er eensnelheidsbeperking voor was _001
maar dat is voor mij ook nooit een probleem geweest.
heb al 36 jaar de stelregel dat als de file langzamer dan 40km/u gaat rij ik er pas tussendoor.
en sinds een aantal jaar ook niet bij wegversmalling, want met zo’n brede RT wordt dat lastig, omdat de spiegels van de meeste auto’s op gelijke hoogt van die van mijn motor zitten :unamused:
trouwens de zijkoffers zijn ook niet bepaald slank te noemen.
maar nog even wachte en het file probleem bij de A28 is ook opgelost, kunnen we gewoon met de stroom mee rijden.

Ik let in de file er wel op hoe de wielen van de auto’s staan, als ze schuin staan willen ze als het even kan van baan veranderen.

voor alle 2wielers veel filepret,
Ed

Potverdorie Bert, nu ben je toch een beetje aan het generaliseren :unamused: :blush: :laughing:

Gelukkig hebben wij hier in het oosten van het land niet zo veel files. Daarnaast rijd ik vooral voor mijn plezier op de motor en dan vermijd ik zoveel mogelijk de snelweg.

:open_mouth: Ga stevig zitten :open_mouth:
[youtube]iChPspk4zMk[/youtube]

Ik weet het: het is geheel tegen mijn gewoonte in om te generaliseren. En zoals altijd in de psychologie, zijn het de negatiefste voorbeelden die je het meeste bijblijven… Wat niet wegneemt dat ik mij natuurlijk terdege besef dat er ook hele vriendelijke, charmante, verstandige en aimabele (potentiële cq toekomstige) GS-rijders zijn!

[groet]

Bert M

Om te voorkomen dat bovenstaand filmpje beschouwd wordt als een instructiefilm _002 hoe het zou moeten hier even een link naar de volledige gedoogregels:http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm

Potverdorie Bert, nu ben je toch een beetje aan het generaliseren :blush: :laughing:[/quote]

Wat niet wegneemt dat ik mij natuurlijk terdege besef dat er ook hele vriendelijke, charmante, verstandige en aimabele (potentiële cq toekomstige) GS-rijders zijn!

[groet]

Bert M[/quote]


De goeden onder ons halen weer opgelucht adem _004

groet,

Han

Ook ik rijd tijdens woon werk verkeer tussen de file door… hierbij kies ik soms voor rustig en soms voor wat meer snelheid. Altijd afhankelijk van het rijgedrag van de automobilisten. Onderbuik gevoel heeft hier zeker ook mee te maken. Ik ben liever een twijfelende automobilist snel voorbij, voordat hij een verkeerde manoeuvre kan maken. Langzaam betekend dan alleen maar gevaarlijker. Overigens heb ik meestal wel m’n alarmlichten aanstaan, ook al geeft de code aan dat we dit beter niet kunnen doen. Volgens mij is er namelijk niets verwarrends aan, en geeft het meer en sneller zicht op de motorrijder die tussen de file doorgaat.

Mijn ervaring is overigens dat 99% van de automobilisten erg goed overweg kan met de tussen de file doorrijdende motorrijders, stiekem zijn ze een beetje jaloers. Ze zullen niet beseffen dat met de motor achteraan de file aansluiten veel gevaarlijker is…
Ik probeer duidelijk uitwijkende automobilisten te bedanken met een “thumbs up” al lukt dat natuurlijk niet altijd. Ook maak ik me niet druk om automobilisten die toevallig eens niet goed gekeken hebben en geen "gaatje"laten, per slot van rekening ben ik sneller en als ik voorbij kan snap ie best wel dat de volgende keer een klein stukje naar links beter is.

Overigens heb ik ook wel een vraagje aan de collega-motorrijders hier: ik ga over het algemeen bij verkeerslichten de file voor rood voorbij aan de linkerkant, maar als er rechts een uitvoegstrook is o.i.d. pik ik die mee en stel de motor voor de stopstreep op. Is dit gedoogd? Is hier iets over geschreven in het verleden? Ik hoor graag hoe jullie hier over denken. Ik denk dat dit een beetje bij motorrijden hoort, per slot van rekening is mijn woon-werkverkeer met de motor ook hierdoor een beetje genieten, nooit achteraan bij een stoplicht!

Bij stoplichten doe ik dat overt het algemeen niet. Wel bij openstaande bruggen. Er is vooraan altijd ruimte en als je kunt gaan rijden is de wegb zo lekker leeg :wink:

Gelukkig maak ik dat nooit mee :wink:
Toch had ik er afgelopen zomer onderweg naar Garmisch wel zin in om het zelf te doen. Er reed een bijzonder onhandige kerel voor me, tussen de file door. Die kerel kon écht niet rijden. Het leek wel of ie bang was om tussen die auto’s door te rijden. Volgens mij was het zo’n F800GS, dus smal genoeg, maar hij deed alsof ie een GoldWing had. Dan weer stapvoets, dan weer gas geven, hard remmen (voor niets). Ik ben uiteindelijk (want hij had ook niet door dat ik er graag langs wilde) ben ik via de andere baan erlang gegaan. Misschien fout, maar dat boeide me niet. Zolang ik het veilig kan doen, vind ik het zelf goed :wink:

Er rijden dus ook een hoop knurften rond die blijkbaar niet goed met de motor om kunnen gaan, of zelfs bang zijn. Die zijn gevaarlijker dan de scheurders.

Daar schaar ik mij ook bij, ik rijd niet extreem hard want ik wordt nog wel eens ingehaald door collega’s gelukkig spiegel ik genoeg dat ik tijdig opzij kan. Voor de rest gaat het vaak gelijk op, en af en toe inderdaad de personen die dusdanig twijfelend tussen de file doorrijder dat ze een gevaar vormen voor het achterop komend verkeer. We moeten tenslotte meer op hen letten dan dat we de file in de gaten kunnen houden. Je weet tenslotte niet wanneer de persoon voor je plots in de noodankers gaat omdat hij ergens makkelijk langs maar geen flauw idee heeft hoe hij met z`n motor om moet gaan. En spiegelen doen uitgerekend die mensen niet aan blijkbaar, scheelt dat we die alleen in de zomer bij droog weer zien :slight_smile:.

Als ik op mijn RT naar kantoor kan, is het 100% kans op file op de A58.
Was in het begin even wennen telkens tussen al die auto’s door, maar is nu eigenlijk 2 x per dag standaard procedure.
Kwestie van inschatten, als je spiegels verantwoord passen, komt het met je kofffers wel goed.
Wel gepaste snelheid, overigens slechts zeer zelden een overstekende auto.
Het meest irritant zijn nog wel de links rijders die daarna toch rechts blijven staan of rijden.
Beleefd even wachten en als dat niet helpt toch maar even de claxon om ze wakker te schudden…
Inderdaad, af en toe komt er wel een scheurneus die zich nadrukkelijk laat zien in mijn spiegels, die mag bij de volgende gelegenheid voorgaan.
En natuurlijk Big RT Smile , en op de RT en geen last van de file…