Hoi ik ben net terug van een rondreis 20 dagenSpanje met GSA1200 2014lc nu 69000km
Vlak voor de vakantie startte ik de motor en hoorde een knal onder de motor en motor sloeg af.
Daarna weer startte en geen problemen.
Onderweg een paar keer een flinke tik onder de voeten zegmaar. Alsof er met een hamer tegen de onderkant geslagen werd.
Tijdens het rijden in de bergen en in bochten zoemd de motor altijd een beetje maar dit werd erger. Vooral voel je dat in de steps
In een klim hoop geratel en uiteindelijk moest de motor op een ambulance.
Gebroken koppeling van de cardan as. Roest en gaatje/scheurtje in cardanrubber waardoor vocht is binnengekomen.
Gelukkig kon het euvel in Bilbao middels een nieuwe cardanas verholpen worden.
Nu merk ik dat de motor nog steeds zoemt. In elke versnelling zo rond de 3000 toeren. Met de zelfde frequentie
Vooral in bochten en omhoog( volle bepakking )
Alsof er een lager uitgelubberd is.
Als ik koppeling in knijp lijkt het weg te zijn.
Vanzelfsprekend gaat de motor weer naar de dealer.
Maar ben benieuwd of hier iemand een soortgelijke ervaring heeft en 2e is dat ik iedereen toch wil waarschuwen om de cardanhoes zo nu en dan toch te checken op scheurtjes en de cardan op roest.
Dat is wel een hele snell conclusie. Kan natuurlijk ook zijn dat het gaatje in de cardanhoes vlak na de 20.000 km beurt is ontstaan en dat dit 49.000 km later fataal is geworden voor de cardanas
Hoi dank
Er zat inderdaad een gaatje in de cardanhoes
Echter komt de motor 2 x per jaar bij betreffende dealer.
Mei vorig jaar grote beurt. Vorige maand kleine beurt.
Kennelijk staat het checken niet standaard op procedureljjst.
Maar als ik zo rondvraag is het misschien wel nodig…
Hoop dat de oorzaak van het zoemen gevonden wordt.
Op het GS forum zijn over die aandrijfas al héél veel reacties geschreven.
Veel eigenaren doen controle/onderhoud van de aandrijfas zelf omdat het nodig is en relatief makkelijk uitvoerbaar.
“Staburaggen” is aldaar bijna een werkwoord geworden welk gebruikt wordt om deze klus te duiden. De herkomst is de naam van het door BMW voorgeschreven vet met de naam Staburag.
Zelf doe ik deze controle bij elke bandenwissel. Met het wiel eruit ben je immers al een eind gevorderd.
Ook het zoemende geluid is een klacht waarover op het GS forum info is te vinden.
De bestaande hypothese aldaar is de relatie tussen dat zoemende geluid en de bandenkeuze versterkt door de vorm van het voorspatbord.
De Anakee van Michelin schijnt de winnaar te zijn in geluidsproduktie.
Ook het tikkende gevoel in de voetsteunen is op het GS forum een bekend fenomeen.
Doet zich vooral voor bij de GSA en HP versies vanwege de langere veerwegen en de daardoor minder ideale hoek waaronder de aandrijfas de kracht moet overbrengen.
Min R1200GS LC 2015 heeft ook een geroeste cardan-as, ik heb inmiddels een drain gaatje gemaakt aan de onderkant van tunnel (het lijkt of daar al een plek voor gemaakt is bij het gieten van de tunnel …) . Er kan al water inkomen bij een gewone regenbui en dankzij een zeer beroerd ontwerp van het afdichtingsrubber en haar passing komt er altijd water in die ruimte!! Na een regenbui zie je het water uit het draingaatje komen …
Over het gezoem nog het volgende: als de belasting ingesteld staat op 1 persoon + bagage, dan zoemt het hele ding vooral in de 4de versnelling, zet je hem op enkel 1 persoon dan verdwijnt het gezoem, mogelijk dat je hier iets aan hebt.
Zelf rij ik nu ongeveer 10.000km met de Michelin Anakee Adventure en er komt maar een beetje geluid van de banden, uiteraard wat meer in de bochten dan bij rechtuit.
Inmiddels de motor nog eens laten checken het volgende:
Er waren nog wat resten in het huis achter gebleven.
De banden zijn behoorlijk gecupt ( dunlop trailmax mission) ( ca 14 duizend km nu😇)
Ik had 'm inderdaad op helmpje koffer staan. Maar lag ook behoorlijk aan de vracht
Ik moet zeggen dat sinds de restanten zijn verwijderd. Alleen 1x berijder heb ingesteld. De verwijzing naar de banden heb gekregen. Oh en de banden harder neergezet heb( 3.1/ 2.6) ik weer wat vertrouwen erin krijg…
Echter is het belachelijk dat het mogelijk is…en op mijn opmerking bij de dealer dat ik verwacht dat ze dit bij iedere beurt moeten controleren zei de brave monteur dat ze dat altijd doen!! En toen ik m zei dat de motor een maand eerder vlak voor de trip voor een klein beurtje was geweest, geleerde hij zich en zei: ehm en nu dus niet…
Never mind ik heb weer geloof en hoop. En eerdaags nieuwe banden. Laat t wel ff weten