Framenummer i.r.t. motorbloknummer

Hallo eenieder,

Ooit heb ik wel eens gehoord en/of (mogelijk) gelezen dat je de nodige gegevens van een BMW-motorfiets kunt “uitlezen” uit het framenummer. Welke gegevens dat nu (precies) zouden zijn, daar ben ik dus erg benieuwd naar. Mogelijk is er iemand op dit forum die een BMW-framenummer kan “ontleden” en daarover kan schrijven/vertellen.

Ook heb ik daarbij gehoord en/of (mogelijk) gelezen dat het framenummer en het motorbloknummer van een BMW-motorfiets bij fabrieksaflevering (nieuw dus) altijd gelijk is of gelijk behoort te zijn. Klopt dit of is dit onjuist?

Heeft het feit dat in de vroegere jaren BMW-motorfietsen een “echt” frame hadden en in de huidige tijd dit niet meer zo is, en het motorblok nu deel uitmaakt van het “dragende” gedeelte van de BMW-motorfiets, hier toch nog iets mee te maken?

Waar jij naar op zoek bent is een VIN-decoder. Er zijn er een boel op internet te vinden en ze doen allemaal hetzelfde.

Dit zijn de gegevens van mijn fiets, genomen van MDecoder.com:

 Type Value
VIN	ZM63XXX
Prod. Date	2004-02-03
Service History	!! CHECK HISTORY !!
Type	R1150RT
Series	R22 (1 Series)
Body Type	-
Steering	Left Hand Drive
Engine	2-ZYL
Displacement	0
Power	0kw / 0hp
Drive	-
Transmission	Manual
Colour	titan-silver, Zierl --/--
Upholstery	-
Check mileage	http://www.auto-records.com

Other Equipment
X0396	Dummy-SALAPA
X0519	Heated Handlebar Grips
X0712	Radio
X0748	National Version Germany
X0776	Driver's Seat Low

De gegevens die je terugkrijgt is de versie zoals je fiets de fabriek verlaten heeft.

Volgens mij behoort het serienummer van frame en blok overeen te komen, maar ik weet niet 100% zeker of dit bij BMW motoren ook altijd geldt (is wel altijd zo bij andere merken en soorten voertuigen).
Mochten ze verschillend zijn, dan moet je het nummer nemen dat op je kentekenbewijs staat (het framenummer).

Het ‘frame’ van de boxers is het voorste frame met de voorwielophanging en het ‘balhoofd’, daar zit ook het plaatje met het ingeslagen nummer. Bij Boonstra kun je frames met de bijbehorende papieren kopen, rijd je in eens op een Amerikaanse motorfiets bijv. …

…of zomaar op een Heinemann R1150RT :joy:

https://www.erikvanlent.nl/column/?run=column&page=87

Om ook hier antwoordt op te krijgen, toch nog even bovenstaande aanhalen.

Is het juist of onjuist dat van de BMW-fietsen die nog met een “echt” eigen frame, (b.v. van de jaren vóór 1993), het framenummer en motorbloknummer bij fabrieksaflevering gewoon gelijk (identiek) is. Mij is ter ore gekomen dat, indien dit verschillend is, er een “vervanging” van motorblok heeft plaats gevonden. De BMW zou dan ook niet meer z.g. “authentiek” zijn, wat belangrijk kan zijn voor de “liefhebber(s)” van oude BMW’s.
Zie bijv.: https://www.motoroccasion.nl/motoren/bmw-r-60-5-m1329740.html

Wie kan dit, eventueel met verwijzing naar de “bron”, bevestigen.