Bij het lezen dit artikel vraag ik me af of het exit is met de R1200RT?
BMW scoort in Duitsland goed als het om verkopen gaat in de afgelopen drie jaar. Zeker de R1200GS scoort zeer hoog. BMW is in Duitsland de absolute favoriet.
De GS (met 6675 verkochte exemplaren) staat met kop en schouders bovenaan een lijst van 50 merken/typen.
In deze lijst moest ik tot mijn verbazing even zoeken naar de R1200RT. Deze blijkt met 765 verkochte exemplaren op de 35-ste plaats te staan. Eerlijk gezegd viel me dat erg tegen.
Dat valt zeker tegen . . . niet voor de GS, wel voor de RT.
Ik denk overigens niet dat de RT “exit” is. Het is op dit moment niet een gewilde motor. De GS spreekt mensen duidelijk meer aan. Hoewel ik geen ervaring heb met het rijden op een GS heb ik er al wel veel over gelezen en gehoord; het is een fijne motor met weer heel andere eigenschappen dan een RT. Voor woon-werkverkeer is de GS minder ideaal . . .
Ach, het zal wel de bekende “slingerbeweging” zijn . . . over een aantal jaren staat de RT weer bovenaan!
Eilert
Klopt, de RT en de GS zijn verschillende motoren met totaal verschillende eigenschappen.
De enige overeenkomst is dat het BMW boxers zijn.
Wij (mevrouw MofkaP en ik) hebben een GS en een RT.
De GS is meer een gooi en smijt fiets, waarmee ik de ongebaande paden betreed.
Bijna ieder jaar ga ik wel een keertje onderuit op het rulle zand of in de modder, maar met de valbeugels heb ik dan nauwelijks schade.
Likje verf op de beugel en ze zien er weer als nieuw uit.
De RT geeft meer bescherming tegen wind en weer en die gebruik ik vooral voor de wat langere afstanden.
Veel meer een reisfiets.
Beide fijne motoren met ieder een apart karakter.
Ik verwacht ook niet dat de RT zomaar exit zal gaan. Met name voor overheidsdiensten is de RT de motor. Bij professioneel gebruik kiest met toch vaak voor “weg motoren” in plaats van motoren die “all round” zijn. Ik moet zelf zeggen, bij het kopen van mijn huidige RT, dat ik ook wel eens aan een GS heb gedacht. Ik rijd alleen veel km’s ook als het wat kouder of slechter weer is. De GS geeft veel minder beschutting. Mijn mening is wel dat de huidige RT wat meer Naked wordt en wat meer op de GS (en stiekem ook iets op de 1150 RT) is gaan lijken.
De R1200RT heeft natuurlijk net na zijn introductie een forse tik gehad met die schokbreker, en als je 25k stukslaat wordt je daar niet gelukkig van. Ik heb er ook over nagedacht, maar toch de voorkeur aan de RT gegeven (vond hem gewoon mooier).
Qua overheidsfiets, ik zie de laatste tijd ook K1600GT met toeters en bellen rijden, maar kan niet goed inschatten of de overheids RT tanende is.
Groetjes,
Jaap
Ik ben niet verbaasd over deze uitslag. De introductie van de huidige R1200RT-LC heeft erg veel (domme) tegenslagen gekend. De haast waarmee de R1200RT-LC in de markt lijkt te zijn gezet, heeft geresulteerd in berichtgeving over technische problemen, waar de potentiële koper niet op zit te wachten. Bijvoorbeeld het drama met de veerpoot-unit. Was de berichtgeving overtrokken? Sommige RT-LC rijders zullen stellen van wel, anderen zullen bevestigen dat de berichtgeving in haar volle omvang wel correct was. Waar of niet: Feit blijft dat een hoop potentiële kopers zijn afgehaakt. Bij het bekend worden van de verkoopcijfers 2015 in Nederland, was de tendens voor BMW nog pijnlijker. In Nederland bleek dat BMW over de gehele linie marktaandeel verloor ten opzichte van de overige merken en dat in een groeiende markt. Marketing-technisch slecht nieuws!
De hamvraag is: Wat gaat BMW Motorrad AG van dit gegeven leren? Gaan ze zich tijdig realiseren dat de drie letters BMW niet zaligmakend zijn? Dat de diverse Japanse en vooral dat ene Engelse merk ook azen op het marktaandeel van de GS (en met goed resultaat)?
Hier in Engeland neemt het marktaandeel van BMW ook razendsnel af. Ik kom regelmatig in het dorpje Matlock, wat de poort is naar motorparadijs Peak-district. Elke zondagochtend verzamelen zich daar honderden, zo niet duizenden motorrijders. Inmiddels is een BMW daar een behoorlijke bezienswaardigheid. De prijzen van BMW zijn hier in Engeland dan ook onbehoorlijk hoog. Voor bijna de helft van wat hier in Engeland een GS kost, rijdt men een zeer net aangeklede drie cilinder Triumph. De nieuwe RT heb ik in mijn afgelopen jaar in het Verenigd Koninkrijk slechts een paar keer gezien. En dat was meestal met Duits of Nederlands kenteken.
BMW dient zich af te vragen of de huidige instelling nog wel de juiste is. In mijn optiek zijn er slechts twee opties: of de BMW prijzen liggen in lijn met de concurrentie en het kwaliteits-/serviceniveau zijn van vergelijkbaar kaliber. Of BMW is (lees: wordt) onvergelijkbaar beter met een ongelooflijk hoog kwaliteits- en serviceniveau en dan mag het prijskaartje zijn wat het nu is. Andere opties zijn er niet en ik hoop dat Berlijn en München zich dat ook gaan realiseren.
Bert M
(wiens volgende fiets over een paar jaar hoogstwaarschijnlijk een Triumph wordt…)
Uit het lijstje blijkt dat de RT de bestverkopende toerbuffel is.
Statistieken en lijstjes. Tis de interpretatie hè.
Ik heb met de Triumph gereden (Tiger) maar heb qua rijgedrag juist voor de Bmw gekozen.
Mijn vrouw heeft wel een Triumph (Street Triple) en die vind ik wel weer fijn rijden, ik had het idee dat bij de Tiger er totaal geen fut in zat.
Heb wel nog zitten twijfelen tussen een Suzuki V-strom of een Bmw, maar uiteindelijk is het toch de Duitser geworden :mrgreen:
Hier een artikeltje van Nieuwsmotor.nl over de verkoopcijfers in Nederland over 2015.
Resumé:
- een stijging van 10% aan motorverkopen
- de R1200GS blijft de populairste (676 stuks) maar wel met een daling van 14,8% t.o.v. 2014 (793)
- op de vierde plaats de R1200RT (297) met een sterke daling van 30,9% t.o.v. 2014 (430)
LEES HIER HET GEHELE ARTIKEL >>
In 2015 in Nederland 10% meer motorfietsen verkocht - BMW (nog) populair.
BMW bleef het best verkochte merk in 2015, maar is in absolute verkoopcijfers gedaald (respectievelijk 2003 units in 2014 tegen 1974 stuks in 2015). Yamaha zag het aantal nieuw verkochte motoren met bijna 25% stijgen naar 1701 stuks, daarmee werd het Japanse merk tweede in Nederland. Kawasaki (+37,4%) stootte Honda (-8,6%) van het podium en is daarmee de grootste stijger van de grote merken.
Nog korter samen gevat: kwaliteitsproblemen (lees; klanten gebruiken als een verlengd R&D testlaboratorium) en beroerde service doen je toch een keer de das om.
In het duitse artikel staan ook cijfers over zakelijke verkoop (“juristisch”). Daar is de Rt 30e totaal (zakelijk + prive opgeteld) en zie je dat meer dan de helft zakelijk wordt gereden (54%). Dat is bij alle andere motoren ergens tussen de 10-20%.
Alles bij elkaar zijn dat in duitsland dan nog steeds maar ongeveer 950 verkochte RTs in 2015, veel minder dan de GS.
Ik denk ook dat de Rt een blijvertje is, mede vanwege de afname door overheidsdiensten wereldwijd. Wel zou het kunnen dat de ontwikkeling wordt vertraagd, of meer op overheid wordt gericht. Vind ik niet erg, want de nieuwe Rt is perfect en kan nog jaren mee zo. Beetje doorontwikkelen en wat nieuwe opties, wat nieuwe kleuren (!) en in 2025 weer een echte nieuwe, net als de periode en
.
Wie weet krijgen we straks de 1300 0f 1400CC RT. Dan laat iedereen de GS weer staan. Het is weer tijd voor een upgrade.
Bmw kennende komt er eerst een 1250cc en dan pas later een 1300cc. Er was al eens een Gs gesignaleerd met variabele kleptiming. Dat zou ook nog een upgrade kunnen worden.
Of gewoon een keer een type zonder al die kinderziektes. In Japan kunnen ze dat al wat beter.
Behalve het akkefietje met de achterdemper/veer heb ik nergens last van. 34000 km in 1,5 jaar zonder problemen.
Ach, de Japanse (en andere Oost Aziatische) auto’s hebben al jaren lang de minste mankementen en het is bij de motorfietsen natuurlijk niet anders.
gr. Dick

Ach, de Japanse (en andere Oost Aziatische) auto’s hebben al jaren lang de minste mankementen en het is bij de motorfietsen natuurlijk niet anders.
gr. Dick
En toch hoef ik geen Japanse auto…

Behalve het akkefietje met de achterdemper/veer heb ik nergens last van. 34000 km in 1,5 jaar zonder problemen.
Motoren die gebruikt worden hebben ook de minste problemen…
Ik ben blij dat ik voorlopig nog een aantal jaren op mijn R850RT mag/moet blijven rijden.
Meerdere malen in de motorgarage staan te kwijlen bij zowel de R1200RT, GS alswel de K modellen en ik zou op dit moment gewoon niet kunnen kiezen. Ze hebben allemaal wel iets al moet ik zeggen dat de GS het meeste trekt op dit moment, maar gezien mijn rijstijl en gebruik de RT het beste blijft. Gelukkig zit er voorlopig nog geen nieuwe motor voor mij in.
Hoop echter wel dat de RT blijft, anders wordt mijn keuze weer een stukje makkelijker en wat is daar nou leuk aan… Een leven zonder keuzes van luxe…
BertM meldde al dat er een kans is dat zijn volgende motor een Triumph gaat worden…
Ook mijn hart ging bij die Triumph wat sneller kloppen en daarom had ik een jaartje geleden een proefrit met de Triumph SE aangevraagd.
Uiteindelijk een kort “ritje” geworden!
Alleen maar op gezeten en niet gereden! Wat bleek: mijn knieen kon ik niet tegen de panelen aan leggen! Zadel hoger? Nog steeds geen beenruimte!
Daarmee was mijn kennismaking met de prachtig lopende SE ten einde! En om nou meteen na aankoop, aan weerszijden gaten in de beplating te zagen, vond ik een streepje te ver gaan!