Euro 98 waar verkrijgbaar

We hebben gisteren de rit voor het RT treffen voorgereden en toen viel het me op dat er bij een aantal plaatselijk pompen geen euro 98 meer verkrijgbaar was.
Ik nog voldoende benzine in de 1200RT dus dacht ik tank wel op de snelweg.
Op weg naar huis samen met Dave zijn wel wel 5verschillende pompen langs geweest maar geen enkele pomp had meer 98 er waren nu gewoon 2 slangen aan de zelfde unit met 95.
Meneer BMW schrijft nu eenmaal 98 voor en ik weet dat er weer zullen zeggen ik tank altijd 95 en hij loopt prima maar daar gaat het niet om.
Ze adviseren het niet voor niks.
Weet iemand welke merken benzine nog wel 98 verkopen en is daar misschien een lijst van daar ben ik dus benieuwd naar. uiteindelijk heb ik bij Shelle V-power getankt dat schijnt 97 te zijn.
Hier in Budel en Belgie kun je volop 98 tanken

Bedankt voor je reactie

Han

http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=35&t=1868&p=19458&hilit=bp+ultimate+98#p19458

Gewoon Shell V power erin stoppen is 97 octaan (volgens site van shell) en dat rijdt top. Die ene octaan mis je niet en het overal verkrijgbaar. _004

Voor zover ik weet verkopen ze alleen bij BP nog 98…via onderstaand draadje kun je evt alle BP-stations in je GPS laden… :wink:

http://www.bp.com/bodycopyarticle.do?categoryId=9031258&contentId=7057299" onclick="window.open(this.href);return false;

bedankt voor de reacties, Ik had niet gezien dat er al een andere draadje van is

Zoals ik heb gemeld heb ik uiteindelijk ook maar V-power getankt. maar Shell pomps zijn er wel veel maar langs de snelweg staan er ook veel andere merken en dan kan het (te) lang duren voor je er 1 hebt gevonden.
Maar gisteren ook bij een BP pomp geweest maar geen ultimate gezien alleen slangen met 95 maar misschien niet goed gekeken Ik ga in ieder geval de BP die het zouden hebben in de Zumo zetten als ze er nog niet in staan.

Maar ik blijf het stom vinden dat auto en motorfabrikanten 98 voor schrijven en de benzine maatschappijen dan maar besluiten dat niet te verkopen.

met vr gr
Han

verkopen ze bij jullie dan geen esso die is volgens mij toch 98

Via onderstaande link kun je even opzoeken waar in de buurt BP Ultimate 98 wordt verkocht.

http://36km.bp.com/locator.php

M.vr.gr.
Donic

De Tango pompen willen ook nog euro 98 verkopen. Zeker die in het verleden van de ANWB waren.

Voor diegene die in het zuid limburgse heuvellandschap willen rondrijden, de Tango in centrum Geleen en die bij Vliegveld Beek hebben nog Euro 98 op de pomp, althans vorige week toen ik ging tanken.

groeten,
Peter, Beek (L).

Hoi.

Volgens mij maak je een denkfout.

Herr BMW schrijft ‘super bleifrei’ voor en dat is normale 95 octaan.
In de Heimat heb je ‘normal’, de 91 oct, ‘super’, de 95 oct en ‘superplus’, dat kan varieren tussen de 97 en 100 octaan.

Mijn brommert loopt prima op 95, en op lange stukken Autobahn doettie het ook goed op 91, zonder al te veel gepingel.

Groeten, Paul.

Hallo Paul,
Bedankt voor je reactie maar,

Ik maak echt geen denkfout maar jij bent niet op de hoogte wat men voorschrijft voor de 1200 de handleiding van de 1200RT staat echt 98 En dat jou Brommer goed loopt op 95 is fijn voor je maar daar gaat mijn vraag niet over.
Mijn vraag/opmerking is dat je op veel punten in Nederland geen 98 meer kunt tanken. In de nieuwe Folder 2010 van BMW staat het iets anders geformuleerd nl. 95 tot 98 opgegeven vermogen bij 98. in mijn boekje staat ook dat ie wel loopt en zich aanpast aan benzine met een lager octaan gehalte.
Er staat 95 bruikbaar met beperkingen voor wat betreft prestaties en verbruik.

In Belgié kun je het bij elke pomp tanken. tenminste ik rijd er veel en tot heden nog niet meegemaakt dat ze het daar niet hebben.

Hoi.

Ik wist niet dat dit ook voor de RT was voorgeschreven, dacht dat 98 alleen bestemd was voor de HP en 1200S.
Waar het mij om ging is dat er op mijn tankdop een stikkertje zat met ‘nür super bleifrei’, en dan ben je al gauw geneigd om dat te vertalen naar superbenzine.
Terwijl dat hier ter lande gewone 95 is.

Mijn denkfout. :unamused:

Maar ik ken het probleem, hier is ook nergens 98 meer te vinden en de motor in m’n ouwe span wil dat toch hebben.
Daar heb ik uiteindelijk maar een paar voetpakkingen gemonteerd om de compressie wat te verlagen.

Groeten, Paul.

Hoi Paul,

Ik zie het niet perse als denkfout hoor, maar meneer BMW zou het wat eenduidiger kunnen maken. Net als de belasting dienst leuker kunnen ze het niet maken wel moeilijker en duurder.

Zo’n stikker staat op op het klepje van mijn auto maar dan staat er inderdaad 95 Ron bij. Al met al is het voor de consument wel verwarrend.

Overigens loodvervanger is ook op steeds minder plaatsen verkrijgbaar.

Ik begrijp alleen niet als de autofabrikanten dit weten, dat ze dan toch auto’s/motoren produceren die geschikt/bedoeld voor 98 zijn.

Met vr gr
Han

Het klopt helemaal de RT1200 vraagt volgens boekje om 98, en ook ik denk dat ze dat niet voor niets in het boekje zetten. Ik smokkel noodgedwongen af en toe met V-Power. In Aalsmeer/Amstelveen verkoopt Loogman (groot tankstation met eigen label) gewoon nog 98. Ik woon daar vlak bij en tank daar zo veel mogelijk. Het smokkelen met V-power komt inderdaad door het ontbreken van voldoende stations die nog 98 verkopen.

Ik zal de komende maanden een lijstje aanleggen van pompen die wel 98 verkopen en deze tzt met het Forum delen.

Mvgr Frans

En wat gebeurt er dan met die 1200 als je er geen 98 in gooit?

Rijdt ie geen 230, maar nog maar 220kmh :smiley:

Wat een drama… :+

Ik heb in Marokko aardig wat tinnef getankt. Na één tankbeurt liep ie wel slecht. Ik denk dat dat was aangeleng met kamelenzeik. Af en toe pingelen bij zware belasting en ook wat meer roken. Starten deed ie ook met wat gekuch. Dat was maar bij één tank, de rest liep ie goed op. In Nederland heb ik wel in 2 tankbeurten wat injectorcleaner er doorheen gejaagd, want die troep moet het systeem uit…

Maar ik zie het probleem niet zo. Als het nou echt schade aan je motor oplevert, kan ik me er nog wat bij voorstellen, maar dat is niet zo. Anders zou het niet bij zo’n opmerking in het boekje blijven. Dan zou BMW er een dikke vette rode sticker op plakken met de boodschap dat je motor stuk gaat als je geen 98 tankt.

Hallo Mike,
Wat jij of andere tanken of er van vinden is totaal onbelangrijk (voor mij dan). wel aardig om te weten maar niet meer dan dat. Want Ik lees nergens dat er wordt gevraagd wat iemand er van vind. Dit draadje gaat er alleen om waarom kun je op veel plaatsen geen 98 meer kopen.

Het is heus geen levensbedreigend probleem en ik maak me er ook niet druk om, maar ik en ook anderen geven de motor wat ie verdient en wat de fabrikant bij voorkeur voorschrijft. daarom doe ik er ook geen Hema of Aldi of andere supermarktolie in al zal dat ook op zeker goede olie zijn en zullen ook daar hele goede ervaringen mee zijn. Zo heeft ieder zijn voorkeur. In pricipe tank ik ook bij voorkeur 1 merk benzine maar ook daar moet je vaak van afwijken en merk ik verschil nee hoor dat niet.

Er zijn er ook die zien hun motor auto als vervoermiddel Ik zie het als een Hobby en daar zorg ik goed voor.

En 220 rijdt ik niet meer hoor ik zou niet weten of hij zo hard kan, Ik ben mijn (wilde) haren al een tijdje kwijt. Ik kom meestal niet meer boven de 175 km (in het buitenland)

Ik ben dus wel geïnteresseerd in een lijste met adressen/merken die nog 98 verkopen.

Met vr gr
Han

Het leuke van meningen is dat iedereen er een heeft. Je hoeft je daar niets van aan te trekken, dat doe ik ook niet. Ik snap ook wel dat je graag doet wat BMW voorschrijft, maar (en dan komt weer een mening) ik wil dan zelf altijd graag weten of het écht wel nodig is, en waarom het precies is. Ik wil ook niet dat mijn brommertje in de soep loopt. Ik tank dan ook vaak van die dure benzine (VPower enzo). Misschien ook overbodig, maar ik heb het idee (fixe?) dat ie beter loopt. Maar ik maak er geen moeten van. Dus vandaar mijn opmerking.

Hoi Mike,
Daar sla je de spijker op zijn kop. Als je vind/denkt dat ie er beter/mooier op loopt of dat het beter is voor jezelf of voor de motor dan is dat (voor jou/mij) dus zo. En als in dit geval meneer BMW het voorschrijft/adviseert dan ga ik me niet afvragen waarom.

Dat betekend niet dat ik altijd klakkeloos doe wat de fabrikant zegt. zo is ook mijn 1200 na aankoop nooit bij de dealer geweest ik doe (wat ik kan) alles zelf dus ook de eerste 100 km beurt die vaak gratis is.
Op de eerste plaats vind ik het leuk om te doen en dan weet ik ook dat ie de zorg krijgt zoals ik het wil. Maar ik zou hem bv ook bij zo’n liefhebber als Kenny brengen die heeft van zijn hobby nu zijn beroep gemaakt en die heeft hart voor zijn werk. maar dan is het voor mij weer jammer dat ie wat verder weg zit maar niet uitgesloten dat ik toch in de toekomst een beroep op hem doe.

Met vr gr
Han

Ik had hetzelfde probleem verleden jaar tijdend een rondreis in Ierland.
Ik heb dan Euro 95 moeten tanken en de motor liep even goed zonder enig gepruttel.
Het enige verschil was dat het verbruik per 100 km een kleine liter meer was.
Nederlandse reisgenoten vertelden me dat ze altijd Euro 95 tankten in hun RT1200R en er nog nooit problemen mee hadden gehad.