Ik zie hier op dit forum allemaal luxe navigatie voorbijkomen, dacht, misschien wel leuk om mijn low-budget ervaring ook te delen.
Voorheen reed ik met een TomTom Rider v1 op mijn R1100R, maar dat is alweer bijna tien jaar geleden. Nu ik mij weer op twee wielen voortbeweeg na een aantal jaren auto en OV, was het ook tijd voor een andere navi. In de auto gebruik ik een houder voor mijn iPhone en Apple Maps/Siri om mij de weg te wijzen. Op de motor vind ik, al zijn de mounts erg goed tegenwoordig, een telefoon op het stuur een beetje eng. Niet dat hij er af valt, maar ik ga hem een keer vergeten als ik hem in hartje Amsterdam neerzet…
Ik had bedacht dat ik een paar opties had: Navigeren puur op geluid (via de Cardo Freecom 2 aan mijn helm, iPhone in mijn broekzak) of een luxe (eventueel tweedehands) navi, steun die op slot kan etc etc. Dit zou al snel in de honderden euro’s lopen… en de kostprijs van mijn RT zelfs snel overschrijden.
Toen kwam ik de TomTom VIO tegen. 99 euro bij waypoint.
De VIO heeft geen GPS, geen kaarten… het is eigenlijk een tweede scherm voor je telefoon. Op mijn iPhone worden alle berekeningen gedaan, haalt de info van de GPS binnen, haalt de verkeersinfo binnen, etc etc. Op de VIO zelf alleen maar hele simpele bedieningsmogelijkheden, efin, op internet genoeg reviews verder te lezen.
Nu rij is er een paar weken mee rond en ik ben aangenaam verrast. De VIO heeft maar één groot nadeel: je kan geen eigen routes plannen, je bent gebonden aan de simpele tomtom algoritmes "snelste, vermijd snelwegen, kortste, etc etc). Ongeschikt voor tourtochten dus… maar die doe ik niet… voor als je gewoon van A naar B wilt, of na een avontuurlijke offline tocht “naar huis” in tikt, is het een uitstekende goedkope oplossing.
Scherm is groot genoeg om te zien waar je naar toe moet, klein genoeg om simpel weg te werken, audio komt goed over in de helm (zeker achter een groot windscherm) en bediening is makkelijk. Het op en van de motor klikken gaat ook super simpel.
Aanrader die voor ieder die geen toertochten rijd maar toch een simpele navi voor alledag wil, beetje zoals in de auto…