Beste allemaal,
Laat me mijzelf (nog een keer) voorstellen,
Mijn naam is Robbert, 50+ jaar oud en BMW rijder sinds 1997. Vorig jaar ben ik begonnen met een technische studie aan een Nederlandse academie (“je bent nooit te oud om te leren”) Voor een opdracht van het vak betrouwbaarheid van technische systemen moet ik een technisch artikel schrijven over faalwijzen en een oorzaakanalyse. Ik ben uitgedaagd om “mijn eigen probleem mee te brengen” en mijn motor is de gelukkige
Wat achtergrondinformatie:
In 1997 kocht ik een tweedehands motor om te pendelen tussen mijn huis en werk in de randstad. Het was een BMW R80RT. Omdat ik geïnteresseerd ben in mechanica, heb ik besloten om het onderhoud zelf te doen. Als informatiebron gebruikte ik onderhoudshandleidingen van derden en internetfora. In 2019 kocht ik mijn derde motorfiets een BMW R1200RT-P, een voormalige politiemotor, wederom met de bedoeling om (bijna) al het onderhoud zelf te doen. Terwijl ik op internetfora bladerde, vond ik veel verontrustende items over defecten aan de aandrijfas van deze motorfietsen. Ik ben dit soort fouten de oudere motorfietsen uit de R-serie niet tegengekomen…
De opdracht:
De opdracht is doe een analyse op veelvoorkomende defecten aan de aandrijfas van BMW R1200-model motoren. hierin een analyse van de “failure-modes”, een “root-cause” analyse en waar mogelijk advies hoe deze storingen kunnen worden voorkomen. Met behulp van een enquête probeer ik informatie te verzamelen, kan ik een verband vinden met bepaalde modellen of gebruik?
Wie heeft zelf een storing aan de cardan-as meegemaakt (de motor dan) en wil dat met mij delen?
Wil je dan deze enquete invullen, het kost hooguit 5 minuten https://www.enquetesmaken.com/s/56f2c61
groet
Robbert.