Eerste 300KM gereden

Ik hoop dat jullie mij een advies willen geven daar ik namelijk geen RT maar “slechts” een R heb. Een R1100R van 2000. De versie waar een dashboard met een geintegreerde klok en toerenteller op zit. Hij heeft geen ABS en zover ik kan zien geen katalysator.

Ik heb nu mijn eerste 300 km achter de rug en heb dus een aantal vragen. Ter info, de motor heeft al Brisk bougies, rijdt nu ong. 1 op 18 en is voorzien van een standaard luchtfilter. Vanaf het begin heeft hij last van hakkelend rijden waarvan ik aannam dat het een combinatie was van KFR, oude benzine en lang stil staan. De benzine die erin ging was Excellium.

De volgende zaken vallen mij op:

  • Als hij koud is staat hij prima zonder choke (ook na een nacht stil staan). Dit lijkt mij dus ok.
    Zolang hij nog niet warm is (eerste paar kilometers) heeft hij bijna geen last van hakkelend rijden.
    Als hij warm is loopt hij onder de 2500 toeren te hakkelen en is hij erg gevoelig op de gashandel. Hij hapt nogal.
    Rond de 3000 toeren in de 5 loopt hij volledig trillings vrij, daarboven (tot 140, harder heb ik nog niete gereden) vul je de trillingen van de motor. Je krijgt er geen slapende handen van maar je merkt dat hij aanwezig is.
    Koud loopt hij stationair rond de 1000 toeren, als hij wamr is rond de 1100 toeren maar dan wat rommelig.
    Hij reageert goed op het gas boeven de 3000 toeren van KFR is nauwelijks sprake. Sterker ik moet nog steeds oppassen dat ik ongewild te hard rijdt.
    De Brisk bougies zijn droog en lichtbruin van kleur.
    Bij de dealer waar ik hem vandaan heb heb ze de meters erbij gepakt en beide cilinders hadden dezelfde “druk”. Weet alleen niet meer wat de waarde was.

Mijn vragen zijn dus:

  1. Volgens mij is het meeste te ondervangen met het goed synchroon stellen zoals veel al de opmerking is.
  2. Zou een K/N luchtfilter handig zijn en wat levert het op (de BM-0400) Ik las daarover in een duits forum dat zou bijdragen tot een beter loopcultuur.
  3. De R1100R is 80Pk, maar alle andere modellen zijn 90Pk. Is dit van 80 naar 90 te brengen of is dit niet verstandig ivm de bakoverbengingen?
  4. Zou het wat opleveren om benzine teovoeging erin te doen voor het reinigen van de leidingen?
  5. Hoe zie je trouwens of je met een Katalysator versie te maken hebt.
  6. Hoe krijg je achtervering stugger? De duitse noemen hem wel eens “Gummi Kuh” en voelt hij af een toe ook.
  7. de dealer draaide nog even aan een soort potmetertje die onder buddie in de wielkap zit. Waar dient die voor?
  8. Zou er iemand in de regio Noord-Holland welwillend willen zijn om voor mij de afstelling na te kijken en eventueel nog wat algemene advies wille geven?
  9. Of weet er iemand in Noord Holland een goede motorzaak waar ze voor een fatsoenlijke prijs een BMW goed kunnen afstellen en onderhouden zonder het veelal gehoorde response van: “dat hoort erbij wen er maar aan”

Al met al nogal wat vragen in een forum waar wel hetzelfde blok maar niet het zelfde type wordt gereden. Derhale zou ik het leuk vinden als jullie mij wat kunnen adviseren of zelfs tips kunnen geven.

Alvast dank :slight_smile:

Red,

Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar doe hieronder de aftrap. Aanvullingen volgen op dit forum daarna vanzelf :wink:

Groet,

Tom.

\

  1. Volgens mij is het meeste te ondervangen met het goed synchroon stellen zoals veel al de opmerking is.
    Synchroon stellen is belangrijk, maar ik vermoed dat jouw dealer dit al gemeten heeft (“zelfde druk …”). Vóór het synchroon stellen moet je zorgen voor een schoon luchtfilter, goede bougies met kabels, correcte klepspeling enz… Synchroon stellen is de laatste handeling in een reeks van aanpassingen en verbeteringen.

  2. Zou een K/N luchtfilter handig zijn en wat levert het op (de BM-0400) Ik las daarover in een duits forum dat zou bijdragen tot een beter loopcultuur.
    Een K&N-filter geeft minder weerstand en dus meer lucht. Om hier iets aan te hebben moet er ook meer benzine ingespoten worden.

  3. De R1100R is 80Pk, maar alle andere modellen zijn 90Pk. Is dit van 80 naar 90 te brengen of is dit niet verstandig ivm de bakoverbengingen?
    Ik weet niet of de R en RT mechanisch gelijk zijn. In ieder geval zal er verschil zijn in de aansturing door de Motronic. Lijkt mij een dure grap en waarschijnlijk niet de moeite waard.

  4. Zou het wat opleveren om benzine teovoeging erin te doen voor het reinigen van de leidingen?
    Baadt het niet dan schaadt het niet. Levert alleen wat op als de boel nu vervuild is.

  5. Hoe zie je trouwens of je met een Katalysator versie te maken hebt.
    Weet het niet zeker (heb zelf een 1150), maar volgens mij heeft een 1100 geen katalysator. Zou dan ook een lambdasonde moeten hebben en die heeft tie zeker niet.

  6. Hoe krijg je achtervering stugger? De duitse noemen hem wel eens “Gummi Kuh” en voelt hij af een toe ook.
    Kijk eens in de handleiding.

  7. de dealer draaide nog even aan een soort potmetertje die onder buddie in de wielkap zit. Waar dient die voor?
    Daar wordt het CO-percentage mee afgeregeld en dus feitelijk hoe rijk de motor loopt en hoe schoon of vuil de uitlaatgassen zijn. Was er op het moment dat de dealer hieraan draaide een CO-meter aan de uitlaat aangesloten, of deed tie maar wat?

  8. Zou er iemand in de regio Noord-Holland welwillend willen zijn om voor mij de afstelling na te kijken en eventueel nog wat algemene advies wille geven?
    Woon niet in de buurt van NH.

  9. Of weet er iemand in Noord Holland een goede motorzaak waar ze voor een fatsoenlijke prijs een BMW goed kunnen afstellen en onderhouden zonder het
    Weet ik dus ook niet.

Als Hillegom niet te ver voor je is kun je PaulRS hier van het forum eens mailen.
De specialist op het gebied van afstellen.

Als je bij de zoekfunctie zijn naam invult kom je hem vanzelf tegen.
Succes, Bert

Hallo,

Montage van het K&N filter heeft bij mijn 1100RT geholpen . Na montage van de brisk bougies en het synchroniseren van de cilinders bleef het kfr nog iets aanwezig, na montage van het K&N filter loopt de motor veel soepeler en is het verbruik nog eens een 10% minder geworden. Kortom een aanrader dus en hij gaat dus echt niet meer gebruiken als je de rechterhand in bedwang kunt houden.

Henk