https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/e10-goed-voor-het-milieu-maar-ook-voor-je-motor/
met e5 verbruikt mijn mini cooper en mijn bmw r1250rt degelijk minder en hebben ook meer pk en zowel de mini als de bmw verdeler raden super of e5 aan , iets duurder dan e10 maar als het verbruik minder is en de slijtage op langere termijn voor kosten zou zorgen dan is mijn rekening snel gemaakt , tank e5 .
er is een filmpje op youtube van fiat 500 abarth van 180 pk getest en met e10 had deze 172 pk en met e5 had deze 178 pk en met 101 octaan is volgens mij in duitsland te koop had deze 182 pk .
greetz ,
teo .
Heb 234.000 km en bijna 14 jaar met de Hyundai Tucson (2 liter) gereden. Altijd dealeronderhouden en nooit enige extra slijtage aan het motorgedeelte gehad. Dus ook niet door de E10 die ik vanaf het begin dat die in Duitsland werd geïntroduceerd, heb getankt. ook de dealer heeft er nooit een opmerking over gemaakt. Verbruik lag i.d.d. iets of wat hoger dan met E5 met een rustige rijstijl en weinig autosnelweg, maar niet noemenswaardig.
Bij de koop van mijn Dacia Duster 1.2 met turbo eerst op advies van de (nieuwe) dealer wél E5 getankt, maar tóch eens E10 geprobeerd en blijven tanken. ook nu vrijwel geen verschil in verbruik. Ben benieuwd of de dealer eind van deze maand iets opmerkt bij de 40.000 beurt
Opvallend genoeg tank ik met de vrijwel altijd E5, met E10 rijdt het iets ‘onrustiger’.
Er is enige consternatie over de brandstof E10 en dat is begrijpelijk. E10 trekt namelijk in sterkte mate vocht aan. Dat is funest voor motoren die voor (iets) langere tijd stilstaan. Het heeft een geheel andere samenstelling dan bijvoorbeeld RON98.
Ik stel voor om vanaf nu in dit topic in te gaan op de motoren van motorrijders. Auto’s laten we dus buiten beschouwing.
Wellicht ook goed om het volgende recente topic even door te lezen: https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=15551.
Eilert
Moderator
Ik tank eigenlijk altijd de E95 en normaal in de winter probeer ik de 101 te tanken. Helaas is dat nu bijna nergens meer te krijgen in de buurt.
Op mijn 1200 tank ik altijd super. Dat loopt net wat beter. Bij de oosterburen is dat Super Plus. En met een gebruik van 1 op 20 is het prijsverschil niet meer zo belangrijk. Ik zou ook wel willen vertellen wat ik in mijn auto gooi, maar van onze mod mogen motorrijders niet over hun vierwielers praten
Ik heb nu, naar aanleiding van de discussie over de E10 en E5 de laatste 6 tankbeurten inderdaad de E10 (Euro 98) getankt. Tot nu toe echter heb ik niet kunnen merken dat mij motorfiets, de R1250 RT er anders, beter, of zuiniger door ging lopen. Iets wat ik op grond van de berichten wel verwacht had. Helaas is wat dat betreft de meerprijs dus niet gecompenseerd.
Blijkbaar wordt mijn opmerking niet door iedereen op de juiste waarde geschat.
De reden om onze auto’s buiten beschouwing te laten is omdat we anders in een oeverloze discussie belanden voor welke auto welke brandstof het meest geschikt is. Bovendien zijn er auto’s van vele merken en uitvoeringen. Uiteindelijk zijn we een motorforum en laten we het daarom hebben over de brandstof voor onze motoren. En ja, de meeste reacties zijn dan van BMW motorrijders. Mocht iemand toch een ander merk motor hebben dan horen we ook van diegene graag zijn of haar brandstof ervaring.
So far so good.
Euro 98 is geen E10 volgens mij. Ik tank altijd Shell VPower met de motor dit is ook 98 of meer volgens de website van Shell.
Groeten Henk
Het getal achter de E heeft betrekking op het ethanol-gehalte, dus 5% of 10%.
Euro 95 / 98 slaat op het octaangehalte.
In Nederland aan de pomp verkrijgbaar:
Euro-95 E10 (EU-verplichting)
Euro-95 E5 (eventueel)
Euro-98 (eventueel en dus zonder ethanol)
Wat ik mij af zat te vragen: uit wat er van ethanol bekend is, is dat ze kunststof aantasten. De tank van latere (RT) BMW’s is 100% van kunststof gemaakt: moeten we ons daar dan geen zorgen over maken als we E10 (en E5) gaan tanken?
Het tast zowel kunststof aan (oplossen / verweken) als metaal (oxydatie als gevolg van water-opname).
Ondanks de kunststof tank zijn er nog steeds onderdelen van metaal in aanwezig (vlotter, binnenwerk / omlijsting tankdop, brandstofpomp, …) !
Dus E10 is 2x fout en de zoveelste misser van EU-dwingelandij.
Echt alles in mij zegt dus dat je die E10 gewoon moet boycotten ondanks gerustellende woorden van zelfs de fabrikant.
Dit schreef een, mij bekende, gerenommeerde motordealer mij, toen ik zijn eerlijke mening vroeg . . .
Voor zover het er nu uitziet is die E5 al gewoon echt troep.
Laat staan de E10… nog niet zozeer problemen met de injectiemotoren maar vooral met de carburateur motorfietsen.
Als je met E5 benzine een motor met kleine stationairsproeiers een maand laat stilstaan merk je het al.
Nu met de E10 benzine merk je het al na 2 weken:joy:
Bij een bromfiets met een heel klein stationairsproeiretje mag je dan elke keer handmatig het sproeiertje schoonmaken want die verstopt gewoon…
Sinds afgelopen week gebruiken wij hier speciale benzine zonder toevoegingen voor alle motoren die wij afleveren met gereinigde carburateurs. Daarmee kunnen de mensen hem gerust een aantal maanden mee stil laten staan, er vervuilt en corrodeert niets.
We gooien het ook in de winterstallers met carburateurs.
Het advies is gewoon zonder ethanol te tanken… de verbrandingswaarde ligt ook lager van die rommel waardoor je meer verbruik hebt. Dan kan je net zo goed duurdere benzine tanken…
Blijft alles tenminste heel…
Nou heb je kunststof en kunststof, dus dat zegt niet veel, er zijn er vele duizenden van, jouw tank zal er wel tegen kunnen maar over de rest heb ik mijn twijfels. Ik tank dus V-Power om de alcohol te vermijden…
misschien om de discussie te beëindigen dit item:
https://topgear.nl/autonieuws/goedkoper-om-geen-e10-te-tanken/
Als ik het verhaaltje goed begrijp is het dus uiteindelijk als je het uit rekent goedkoper om Super plus (E5) te tanken dan de goedkopere Euro Super (E10)
Hangt dus maar net van het prijsverschil af; in Frankrijk is RON-98 naar ietsje duurder dan RON-95,:in Spanje is het verschil zeer groot.
Heeft met de heffingsgrondslag voor de accijns te maken.
Overigens SuperPlus is benzine met octaangehalte van 98 en zonder ethanol dus, zo je wilt, E0 en dus niet E5.
Zoals al eerder geschreven is de normale benzine (RON-95) verplicht leverbaar als E10 maar als de pomp wil en kan ook in de E5-variant zoals voorheen dus met 5% ethanol.
Volgen jullie het nog ?
Ter verduidelijking
:
Ook Euro 98 /super kán 5% ethanol bevatten. De premium brandstoffen (nog) niet.
Bron: ANWB
Ik kan zo langzamerhand door de bomen het bos weer zien . . . (oftewel na alle brandstoffen de juiste)
Ik blijf gewoon Premium brandstof (bijvoorbeeld BP Ultimate of Shell V-Power) tanken. En nu maar hopen dat ze daar niet die ethanol troep doorheen gooien.
Verder met plezier blijven rijden en dus genieten van je RT!
Vandaag gelezen in een Belgische krant, HLN:
"Erwin den Hoed is adjunct-hoofdredacteur van AMT een vooraanstaand vakblad voor autotechnici, en is goed op de hoogte van de technische voor- en nadelen van E10.
“De problemen doen zich vooral voor bij oudere modellen. Die hebben bijvoorbeeld kunststof onderdelen die niet goed tegen de bijtende eigenschappen van ethanol kunnen. Het is agressief en kan ervoor zorgen dat je problemen krijgt met je brandstofleidingen of dat sommige materialen gaan roesten. Maar dat is bij moderne auto’s vrijwel nooit aan de hand.”
“Voor bezitters van scooters, brommers, motorfietsen en klassieke auto’s is mijn advies wel: tank de brandstof met zo min mogelijk ethanol. De rubbercomponenten en gebruikte metalen in brommermotoren zijn vaak minder bestand tegen de alcohol, terwijl klassiekers en motoren vaak langer stil staan en dan is de kans op problemen met E10 ook groter.”
Hoger verbruik
Dat auto’s door E10 slechtere verbruikscijfers scoren, is wel te bewijzen. Ten opzichte van Euro 95 neemt het verbruik vaak met een paar procent toe. Erwin den Hoed: “Dat komt omdat een liter ethanol minder energie bevat dat een liter benzine, dus per saldo gaat je auto meer verbruiken als hij op E10 rijdt. Alleen de verhalen dat mensen 100 kilometer minder ver komen op een tank geloof ik niet, dat komt dan eerder door de manier waarop de bestuurder heeft gereden. Ik geloof het pas als je mij na een paar maanden rijden een spreadsheet met het praktijkverbruik kunt laten zien.”
Zie artikel van oktober vorig jaar:
Om te voorkomen dat je geliefde klassieker door problemen met E10 een bron van ergernis wordt, kun je diverse maatregelen nemen. Het eenvoudigst is het om premium brandstof als Shell V-Power, BP Ultimate, Total Excellium of Esso Synergy Supreme+ 98 te tanken. Check voor de zekerheid of de pomp en het vulpistool zijn gestickerd met het E5-label. Zo bent u ervan verzekerd dat er maximaal 5 procent ethanol is bijgemengd.
Bovenstaande brandstoffen zijn dus in principe vrij van ethanol mits niet voorzien van label
(aanvulling van webiste TanQyou : De Euro 102 is ethanol vrij en is in principe te tanken voor elke benzineauto, alleen komen de kwaliteiten van Euro 102 zoals: meer motorinhoud en een betere brandstofefficiëntie beter tot zijn recht bij oldtimers en raceauto’s. Er zitten E5 stickers op de pompslang van de Euro 102, omdat er simpelweg geen E0 stickers bestaan, echter kan ik je verzekeren dat er geen ethanol in de Euro 102 zit.)
Ook zijn er zelfs nog pompen die euro 102 aanbieden, eigenlijk alleen nog TanQyou geloof ik (https://www.tanqyou.com/locaties). Uiteraard voor behoorlijke prijzen.