Wat betreft geautomatiseerde vervoer, zijn er al vergelijkbare oplossingen die reeds in gebruik zijn;
Voorrangsvoertuigen hebben zogenoemde korte-afstand beacons (zenders) die verkeerslichten beïnvloeden zodat het voorrangsvoertuig zo veel mogelijk groene verkeerslichten krijgen, de “standaard” cyclus van die verkeerslichten worden tijdelijk gewijzigd.
Hetzelfde beacon kan gebruikt worden om robot-voertuig te instrueren de rechterbaan te kiezen (en dus eventueel ook risten/invoegen) en eventueel te stoppen. In principe het zelfde principe zoals in de US bij voorrangsvoertuigen geldt; hoor je een sirene, stop je aan de rechter kant van de weg. Punt.
Er is wat mij betreft niets wat in de weg staat voor dergelijke situaties, kwestie van goed uitwerken.
Zal inderdaad
Sommige van mijn punten zijn niet of slecht realiseerbaar, naast dat je (waarschijnlijk jaren-lang) een overgangsfase gaat krijgen.
Handhaving, al dan niet “geautomatiseerd”, en het verbieden van waarschuwen c.q detectie is nu toch ook al ingevoerd.
Zoals de GPS radar-waarschuwing, radar-detectoren et al, in de diverse landen.
Maar het is hoofdzakelijk politiek, diverse maatregelen zullen heel onpopulair zijn, daar wilt niemand zijn naam zo ff 1-2-3 onder zetten.
Dat is ook de reden dat rekening-rijden tot op heden gefaald heeft, de techniek werkt, maar de politiek durft het (nog) niet aan.
En in NL is het te doen gebruikelijk dat de wetgever pas ingrijpt (lees: wet- en regelgeving) als handhaving noodzakelijk geacht wordt.
En kan handhaving daarmee aan de slag en erop controleren et cetera.
Wat betreft het uitschakelen van de telefoon terwijl je beweegt boven een bepaalde snelheid hoeft absoluut geen invloed te hebben op een eventuele data-verbinding. Zo zijn er mogelijkheden op Apple’s IOS v11 bij detectie van de carkit (via BT et al) een “Niet Storen” functionaliteit in te schakelen. Of alleen Bekende Nummers toestaan je in de auto te kunnen laten bellen, en zo voort.
Diverse auto-merken hebben in de fabrieks-af carkit ook al dergelijke functies zitten om verkeersdeelname veiliger te maken door het blokkeren van bepaalde functies, stuur- of stem-bediening, etc.
En dat is allemaal op basis van software, bestaande functies.
Veel is een kwestie van discipline, en vrijwillig je verantwoordelijkheid nemen denk ik zo.
Handhaving is voor degene die zich misdragen.
En iedereen die een telefoon in zijn hand neemt terwijl deel neemt aan het verkeer, is m.i. echt heel gevaarlijk bezig.
Ongeacht of je nu een fietser, brommer, of in de auto et cetera bent.
Opmerkelijk detail;
Op mijn dash-camera’s heb ik van de week een brandweervoertuig-bestuurder staan (op de rechter baan, dus niet met de toeters-en-bellen) die ook een telefoon in de hand had, tegen het linker oor. Die zou toch echt beter moeten weten wat de gevolgen kunnen zijn, lijkt mij.
Het is echt een nationale ziekte.