Hi,
Ik heb een optimate 3 en alsik die in de canbus van de r1200rt stop dan laadt hij niet op, op de andere motor wel. Het lijkt wel dezelde canbus, en gaat er ook gewoon is. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Gr.Marcel
Hi,
Ik heb een optimate 3 en alsik die in de canbus van de r1200rt stop dan laadt hij niet op, op de andere motor wel. Het lijkt wel dezelde canbus, en gaat er ook gewoon is. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Gr.Marcel
Wat voor motor is die andere? De DIN of Hella plug zegt niks over wel of geen canbus. Bovendien heb je bij canbus een lader nodig die hier geschikt voor is (en juist is ingesteld). Zelf heb ik een directe, gezekerde, aansluiting naar de accu gemaakt. Heb daarom geen “last” van canbus (en ook geen speciale lader).
Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk
Ik verwacht dat topicstarter de Canbus verwart met de accessoireplug. In je avatar staat als motor een K75. Deze zal wellicht geen Canbus hebben. Nieuwe motoren zoals de R1200RT zijn wél uitgerust met zo’n Canbus, ruwweg gezegd de vervanger van de zekeringenkast. De Canbus regelt dus het hele electrische circuit en sluit alles af als de motor van het contact af is. Daarom kan een gewone lader de accu van deze moderne motoren niet laden via de accessoireplug. Óf laden zoals Nico4sen het doet (en ik )
De achterste accessoireplug, links ter hoogte van de duozit, heb ik - met een zwevende zekering - rechtstreeks op de accu aangesloten.
Er staat duidelijk R1200RT in het start topic, dus gaat het wel degelijk om een motor met canbus. Overigens heeft dit niks met de canbus te maken maar met de ZFE, de electronische zekeringkast.
Ook ik heb gewoon een rechtstreeks op de accu aangesloten stopcontact in laten bouwen, wel zo makkelijk.
Inmiddels uitgevonden als ik de kleine sigarettenaansteker plug er indoe direct nadat motor uit is werkt het wel. Idd geen canbus, vergist in de naam van de aansluiting. Wel raar dat je eerst moet aanzetten, uitzetten en en dan plug erin. Maar goed, het werkt. Bedankt voor de reacties.
Gr.Marcel
Heb je een paar minuten gewacht om te zien of hij het blijft doen? De RT schakelt namelijk de accessoires na een minuut of wat uit. Als je een speciale versie van de optimate hebt, dan houdt hij de aansluiting actief door af en toe een puls te geven.
Hi, het oplaadlampje brandt nog, dank voor de tip!
Even wat rechtzetten:
Topicstarter verwees naar zijn ‘andere motor’ waar de lader wél bij werkte. In zijn Avatar stond op dat moment een K75 als motortype. Die link heb ik op zo begrijpelijk mogelijke manier uit willen leggen.
Maar het belangrijkste is dat Dreamer de zaak aan het functioneren heeft